Chaufförer ska få verktyg att bekämpa sexhandel

Brott. På onsdag lanseras ett nytt digitalt verktyg för att chaufförer ska kunna jobba mot trafficking och människohandel. Bakom står länsstyrelse, polis och åkeriföretag i Värmland. – Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson på Länsstyrelsen i Värmland.

Det var faktiskt ett möte mellan Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Transport för ett par år sedan som fick bollen i rullning, berättar Thomas Botström, regionalchef för SÅ i Värmland. Han fick via facket reda på att det finns ljusskygg verksamhet på rastplatser. Informationen fördes vidare till landshövdingen i Värmland.

En första konferens i ämnet hölls hösten 2016. Den 7 februari tas nästa steg. Då lanseras ett digitalt verktyg för åkerier. Främst är målet att jobba mot sexhandel, men andra typer av brott ska också förebyggas.

– Våra chaufförer är ute dygnet runt, vissa som sopkörare, är på samma plats varje dag. De kan upptäcka om det är en bil som cirkulerar, säger Botström och fortsätter:

– Hur stort det blir vet vi inte, vi ska sprida det i våra led så bra det går.

Är ert jobb att få med åkerierna på tåget?

– Vi hade ett tillfälle i december när vi presenterade det för länets lastbilscentraler, sen har det inte gått ut bredare. Men vi ska försöka få ut det till så många som möjligt. Primärt gäller det större arbetsgivare och inte enbilsåkarna, men vi har så klart inget emot att ha med dem heller.

Isabel Persson jobbar med kvinnofridsfrågor på Länsstyrelsen i Värmland. Exakt vad verktyget innehåller eller hur det fungerar vill hon inte avslöja förrän onsdag. Men det går att använda på mobilen och datorn, och Persson tror att det kan vara till hjälp i det kontinuerliga arbetet mot sexhandel.

– Vi kommer i första hand sprida det genom åkeriföretagen. Men förhoppningen är att det sprids till andra yrkesgrupper också, säger hon.

Finns det någon bild av hur vanligt sexhandel är vid vägarna?

– Det finns ingen statistik alls. Det här är en typ av brott man vill osynliggöra. Sex- och människohandel är ofta förenat med vapen- och narkotikabrott. Stora pengar som inte vill synas, säger Persson.

Varför är det viktigt att åkerier och chaufförer hjälper till i arbete mot människohandeln?

– Vi ska inte vara ett land där människor utsätts för prostitution eller människohandel. Att köpa människor är inte förenligt med mänskliga rättigheter, säger Isabel Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild sexuella trakasserier

Håll inte upplevelserna inom dig själv – berätta!

Transportbranschen. Ombudsmän, regionala skyddsombud och ordföranden är överens: Berätta, berätta, berätta. Prata med någon som du har förtroende för. Säg ifrån. Hör av dig till oss på facket.

Chaufförer berättar

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Transportarbetarens logga

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.