Plogbil i snöväder
Close
Plogbil på riksväg 40, pressbild från Trafikverket.
Close

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

– Vars är plogbilarna? E4 mellan Umeå och Gävle är som ett skämt i vinter, säger Fredrik Öberg, som stadigt kör mellan Umeå och Västerås.

Han ser nattens olycka vid Vattrång, söder om Harmånge, som en följd av dålig vinterväghållning på just E4:an. Visst är det en dålig backe och kurva just där, medger han. Men tillägger att det inte sker några olyckor där på sommaren.

Statliga Trafikverket är ansvarigt för halkbekämpningen på de stora vägarna, och lägger ut uppdraget på olika entreprenörer.

– Vi har egentligen sett att det fungerar som det brukar hittills i vinter, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour.

Hon uppmanar yrkesförare och andra som inte är nöjda med vinterväghållningen på de större vägarna att så fort det händer ringa till myndighetens kundtjänst. Där ska tjänstemännen ta kontakt med den entreprenör som har uppdraget.

Det har chauffören Fredrik Öberg gjort några gånger:

– Senast undrade jag var sandbilen var … och fick svaret att den hade kört i diket. Men det var inte på E4:an utan en mindre väg som var som en skridskobana, så det kan jag förstå.

För att få en bredare bild frågade Transportarbetaren i går yrkesförare hur vinterväghållningen har fungerat hittills i vinter. Svaren – och kritiken – rasade in via flera Facebookgrupper:

  • Förjävligt måste jag säga! De som kör salt- och plogbil borde få ha mer valmöjligheter att avgöra hur mycket salt/lake de ska lägga i stället för att Svevia ska sitta och kolla och bli förbannade om de lägger minsta gram för mycket salt, enligt vad de anser att det behövs på det området, rasar Evelina Svensson, chaufför i Kalmartrakten.
  • I Uppland och norra Roslagen har vinterväghållningen varit under all kritik. Extrem ishalka var och varannan morgon, och halkbekämpningen blir utringd på tok för sent, skriver timmerbilschauffören Johan Lundborg Drotz.
  • Det är till och med bättre vinterväghållning hemma på grusvägen än vad det oftast är på E4:an. Efter knappt två centimeter är plogbilen redan ute, men på E4:an börjar man i värsta fall se efter tio till femton centimeter, berättar Robert Åhlin.
  • I Jämtland blir vinterväghållningen tydligt sämre. Man saltar delar av E14/E45 samt riksväg 87, men plogar inte bort modden. Kör man till exempel Bräcke–Östersund (knappt 7 mil) är det saltmodd, bra väglag och snöhalka på samma sträcka, enligt Lasse Artoft i Bräcke.
  • På 55:an mellan Enköping-Uppsala var det blixthalka. Minsta lilla gas och det spann, och gick sidledes upp för backen. Men inne i Uppsala möttes jag av små sand- och saltbilar som var på väg till alla trottoarer i Boländerna, skriver Thea Nilsson.
  • Motorvägen mellan Borås och Göteborg är oftast oplogad men kanske möjligtvis saltad i högerfilen. Jag har fått uppfattningen att man är extremt dålig på att halkbekämpa på morgonen. Har sett fler saltbilar på eftermiddagen men det gör ju att om det snöar/ regnar på natten kan det ju vara halt nästa morgon igen, berättar Christine Hafvsörn.
  • Vi yrkeschaufförer får rådet att köra försiktigare, men inte tusan får en byggare rådet att jobba försiktigare för att till exempel skyddsräcke saknas, skriver Marika Modig, chaufför i Småland. Hon rapporterar om moddiga och oplogade vägar i sina trakter.

I några kommentarer berömdes dock den lokala snö- och halkbekämpningen. ”Plog/saltbilarna som jobbar är duktiga och släpper fram när det finns möjlighet och beroende på väglaget”, skriver Ulla Persson som kör mellan Mora och Örebro två gånger i veckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Gunnar Wedin:
    19 januari, 2018

    Någon som har uppgifter på hur många riktiga Väghyvlar det finns nu ,
    ( Inte lastbil med underbett.) Som nu 2018 hyrs in av Trafikverket eller Svevia.
    Mellan Njurunda och Gnarp varnade radion , om att Väghyvel hyvlade E-4 :an
    Är Väghyvel så sällsynta numera ?

  2. Janne:
    19 januari, 2018

    Hur kan Transport stillasittande tiga och acceptera vägverkets försämrade vinterväghållning är för mig en gåta.
    Som det idag är utför man sitt arbete med livet som insats. Skulle en metallare eller byggjobbare utsätta sig för samma risker blir det ett ramaskrik och facket skulle omgående kräva skyddstopp.
    Upplevt att E 18 och E 4:an ibland kan vara spegelblank vi endast -2, inget snöfall. Hur kan detta över huvud taget få förekomma?
    Lastbilar som kör fast på en livligt trafikerad motorväg vid lätt snöfall säger väl allt om hur undermålig snö och halkbekämpningen är.
    Min fråga är?
    - Vad gör Transport, ska ni inte värna om era medlemmar????
    Har kört lastbil sedan början av 70 talet och märkt att vinterväghållning stadigt försämrats sedan slutet av 80 talet.
    - Varför denna försämring?

  3. Mikael friberg.:
    7 januari, 2018

    Hur kan Veronika sitta o säga att det fungerar bra!!!! Jag har kört långtradare i 30 år o har aldrig sett sämre vägunderhållning o särkilt i Västernorrland Det är en katastrof.

  4. Kennert Gustavsson:
    6 januari, 2018

    Plogning och saltning är helt ursel denna vinter från Östergötland till Västernorrland och Det värsta är att dom är inte ute på dagarna eller kvällar och nätterna det finns inte för dom. Men tunga trafiken rullar alla dagar i veckan och nätter. Man blir ju stående i backar för det är så halt.

  5. Tony Nyback:
    6 januari, 2018

    Då man ringer/skriver till trafikverket så får man till svar att det inte är något problem med med vägen. Så vad hjälper det att ringa och klaga då?

  6. Robert Olsson:
    6 januari, 2018

    E6 mellan Uddevalla och Svinesund är ofta glashalt tills man kommer in i Norge där är det välskött och isfritt så det går ju uppenbarligen att skapa en säker trafikmiljö

  7. Pekka:
    5 januari, 2018

    Snö och halkbekämpningen i Sundsvall / Timrå med omnejd är som helt bortblåst, om man kallar ut bilar med saltbekämpning så tar man inte hand om modden som uppstår,

  8. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det halare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Moddigt efter saltning, varför plogas inte modden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av moddig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

  9. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det hatare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Modigt efter satsning, varför plogas inte morden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av modig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Åsa Forsman

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.