Plogbil i snöväder
Close
Plogbil på riksväg 40, pressbild från Trafikverket.
Close

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

– Vars är plogbilarna? E4 mellan Umeå och Gävle är som ett skämt i vinter, säger Fredrik Öberg, som stadigt kör mellan Umeå och Västerås.

Han ser nattens olycka vid Vattrång, söder om Harmånge, som en följd av dålig vinterväghållning på just E4:an. Visst är det en dålig backe och kurva just där, medger han. Men tillägger att det inte sker några olyckor där på sommaren.

Statliga Trafikverket är ansvarigt för halkbekämpningen på de stora vägarna, och lägger ut uppdraget på olika entreprenörer.

– Vi har egentligen sett att det fungerar som det brukar hittills i vinter, säger Veronika Gustafsson på Trafikverkets pressjour.

Hon uppmanar yrkesförare och andra som inte är nöjda med vinterväghållningen på de större vägarna att så fort det händer ringa till myndighetens kundtjänst. Där ska tjänstemännen ta kontakt med den entreprenör som har uppdraget.

Det har chauffören Fredrik Öberg gjort några gånger:

– Senast undrade jag var sandbilen var … och fick svaret att den hade kört i diket. Men det var inte på E4:an utan en mindre väg som var som en skridskobana, så det kan jag förstå.

För att få en bredare bild frågade Transportarbetaren i går yrkesförare hur vinterväghållningen har fungerat hittills i vinter. Svaren – och kritiken – rasade in via flera Facebookgrupper:

  • Förjävligt måste jag säga! De som kör salt- och plogbil borde få ha mer valmöjligheter att avgöra hur mycket salt/lake de ska lägga i stället för att Svevia ska sitta och kolla och bli förbannade om de lägger minsta gram för mycket salt, enligt vad de anser att det behövs på det området, rasar Evelina Svensson, chaufför i Kalmartrakten.
  • I Uppland och norra Roslagen har vinterväghållningen varit under all kritik. Extrem ishalka var och varannan morgon, och halkbekämpningen blir utringd på tok för sent, skriver timmerbilschauffören Johan Lundborg Drotz.
  • Det är till och med bättre vinterväghållning hemma på grusvägen än vad det oftast är på E4:an. Efter knappt två centimeter är plogbilen redan ute, men på E4:an börjar man i värsta fall se efter tio till femton centimeter, berättar Robert Åhlin.
  • I Jämtland blir vinterväghållningen tydligt sämre. Man saltar delar av E14/E45 samt riksväg 87, men plogar inte bort modden. Kör man till exempel Bräcke–Östersund (knappt 7 mil) är det saltmodd, bra väglag och snöhalka på samma sträcka, enligt Lasse Artoft i Bräcke.
  • På 55:an mellan Enköping-Uppsala var det blixthalka. Minsta lilla gas och det spann, och gick sidledes upp för backen. Men inne i Uppsala möttes jag av små sand- och saltbilar som var på väg till alla trottoarer i Boländerna, skriver Thea Nilsson.
  • Motorvägen mellan Borås och Göteborg är oftast oplogad men kanske möjligtvis saltad i högerfilen. Jag har fått uppfattningen att man är extremt dålig på att halkbekämpa på morgonen. Har sett fler saltbilar på eftermiddagen men det gör ju att om det snöar/ regnar på natten kan det ju vara halt nästa morgon igen, berättar Christine Hafvsörn.
  • Vi yrkeschaufförer får rådet att köra försiktigare, men inte tusan får en byggare rådet att jobba försiktigare för att till exempel skyddsräcke saknas, skriver Marika Modig, chaufför i Småland. Hon rapporterar om moddiga och oplogade vägar i sina trakter.

I några kommentarer berömdes dock den lokala snö- och halkbekämpningen. ”Plog/saltbilarna som jobbar är duktiga och släpper fram när det finns möjlighet och beroende på väglaget”, skriver Ulla Persson som kör mellan Mora och Örebro två gånger i veckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Gunnar Wedin:
    19 januari, 2018

    Någon som har uppgifter på hur många riktiga Väghyvlar det finns nu ,
    ( Inte lastbil med underbett.) Som nu 2018 hyrs in av Trafikverket eller Svevia.
    Mellan Njurunda och Gnarp varnade radion , om att Väghyvel hyvlade E-4 :an
    Är Väghyvel så sällsynta numera ?

  2. Janne:
    19 januari, 2018

    Hur kan Transport stillasittande tiga och acceptera vägverkets försämrade vinterväghållning är för mig en gåta.
    Som det idag är utför man sitt arbete med livet som insats. Skulle en metallare eller byggjobbare utsätta sig för samma risker blir det ett ramaskrik och facket skulle omgående kräva skyddstopp.
    Upplevt att E 18 och E 4:an ibland kan vara spegelblank vi endast -2, inget snöfall. Hur kan detta över huvud taget få förekomma?
    Lastbilar som kör fast på en livligt trafikerad motorväg vid lätt snöfall säger väl allt om hur undermålig snö och halkbekämpningen är.
    Min fråga är?
    - Vad gör Transport, ska ni inte värna om era medlemmar????
    Har kört lastbil sedan början av 70 talet och märkt att vinterväghållning stadigt försämrats sedan slutet av 80 talet.
    - Varför denna försämring?

  3. Mikael friberg.:
    7 januari, 2018

    Hur kan Veronika sitta o säga att det fungerar bra!!!! Jag har kört långtradare i 30 år o har aldrig sett sämre vägunderhållning o särkilt i Västernorrland Det är en katastrof.

  4. Kennert Gustavsson:
    6 januari, 2018

    Plogning och saltning är helt ursel denna vinter från Östergötland till Västernorrland och Det värsta är att dom är inte ute på dagarna eller kvällar och nätterna det finns inte för dom. Men tunga trafiken rullar alla dagar i veckan och nätter. Man blir ju stående i backar för det är så halt.

  5. Tony Nyback:
    6 januari, 2018

    Då man ringer/skriver till trafikverket så får man till svar att det inte är något problem med med vägen. Så vad hjälper det att ringa och klaga då?

  6. Robert Olsson:
    6 januari, 2018

    E6 mellan Uddevalla och Svinesund är ofta glashalt tills man kommer in i Norge där är det välskött och isfritt så det går ju uppenbarligen att skapa en säker trafikmiljö

  7. Pekka:
    5 januari, 2018

    Snö och halkbekämpningen i Sundsvall / Timrå med omnejd är som helt bortblåst, om man kallar ut bilar med saltbekämpning så tar man inte hand om modden som uppstår,

  8. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det halare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Moddigt efter saltning, varför plogas inte modden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av moddig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

  9. Lena Wåhlin bussförare:
    5 januari, 2018

    Halkbekämpninger är undermålig. Vissa morgnar är det hatare på tex väg 288 mellan Alunda o Uppsala än de mindre vägarna. Modigt efter satsning, varför plogas inte morden bort. För några år sedan var det en bussolycka som delvis orsakats av modig väg. Det kan hända igen och jag vill inte köra den bussen.

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.