Lena Hunt, Borås, och Freddy Welle, Göteborg, sitter med i Transports delegation som förhandlar om nytt löneavtal för åkerichaufförer och terminalarbetare.
Close
Lena Hunt, Borås, och Freddy Welle, Göteborg, sitter med i Transports delegation som förhandlar om nytt löneavtal för åkerichaufförer och terminalarbetare.
Close

Chaufförer och terminalare får vänta på nytt avtal

Transport växlar ner förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, chaufförer och terminalare. Lent Hunt är ett av 25 ombud i den fackliga delegationen som med all sannolikhet åker hem i kväll, utan en uppgörelse i bagaget.

– Jag hade nog hoppats att vi skulle gått i mål under de fem dagar vid förhandlat. Efter LO:s märkliga utspel kring märket är mina medlemmar upprörda. Nu förväntar de sig definitivt något bättre än bara 2,2 procent, säger hon.

Förra veckan inledde Transport den stora avtalsmatchen mot arbetsgivarna. Först ut var transportavtalet som förbundet tecknar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Förhandlingarna går fortsatt trögt, konstaterar Transport ordförande Lars Lindgren. Förbundet klev upp i ringen med trygga anställningar som den viktigaste frågan. BA stretar emot och i dag, onsdag, skickar facket hem ombuden i den stora delegationen.

Matchen fortsätter under kvällen, via parternas spjutspetsar – alltså de som hela tiden möts öga mot öga vid förhandlingsbordet.

Lena Hunt jobbar på ett DHL-lager i Borås. Hon är en facklig räv i Transport, men sitter för första gången i en avtalsdelegation:

– På min arbetsplats är vi omkring 70 anställda. Tryggheten är den fråga som engagerar folk mest. Samtidigt har vi faktiskt jobbat hårt med den. Det är så vi måste göra, anser jag. Jobba mer på golvet på hemmaplan, inte bara tro att någon annan ska lösa problemen åt oss.

Blodröda dagar, eller dubbelröda, är antagligen ett nytt begrepp i den fackliga världen. Det handlar om vanliga söndagar där det dessutom infaller en helgdag. Exempelvis årets första maj som råkar infalla på en söndag.

Transport hävdar att ersättningen bör förbättrats vid arbete på blodröd dag. Lena Hunt håller med:

– Det är också en fråga som mina jobbarkompisar vill prioritera. Numera jobbar vi ju alla dagar i veckan.

Hur ser hon då på förhandlingarna och arbetet i den fackliga delegationen?

– Jag hade fått med mig en ganska bra bild över hur det brukar gå till. Men jag är ändå positivt överraskad. Diskussionerna i gruppen är väldigt bra. Man känner sig delaktig, verkligen.

– Fast LO:s utspel med Svenskt Näringsliv är inte populärt. Inte här och inte hemma på lagret. Jag är stolt över att tillhöra Transport, men det LO gjorde är inget jag kan försvara.

I kväll sätter sig Lena Hunt på tåget till Borås. I morgon inleder Transport förhandlingarna om nytt löneavtal för stuveriarbetarna. Nästa vecka är förhandlingsdagar utsatta för renhållarna.

Transports lilla delegation fortsätter drabbningen med BA några timmar till i kväll. Skulle det bli ett genombrott kommer förbundet sannolikt att kalla in den stora delegationen igen nästa vecka. Ett alternativ är att förbundet varslar om konfliktåtgärder – för att öka trycket på arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?