Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.
Close
Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.
Close

Chaufförer kör Ikeagods för svältlön

Skarp kritik. Förarna från Moldavien har en månadslön på runt 1 500 kronor. I dag berättar brittisk tv om lågprischaufförerna som kör möbler och prylar till Ikea. – Ännu ett exempel på att Ikea inte har kontroll över sina underentreprenörer, kommenterar Transports Magnus Falk.

Magnus Falk har lett den internationella transportfederationens (ITF) arbetsgrupp som i ett par år har agerat för att Ikea ska ställa krav på samtliga transportörer som kör företagets gods. Möbelföretaget själv köper sina transporter via internationella logistikbolag som Bring och DHL, som i sin tur har underentreprenörer.

Gruppen från ITF har återkommande träffat företrädare för Ikea. Till en början uppfattade facken diskussionerna som öppna och positiva. Men parterna kunde inte enas och på senhösten avbröts samtalen. Sedan dess har Transport och andra transportfack i Europa arrangerat flera protestaktioner utanför varuhusen.

Varför riktar Transport och arbetsgruppen inom ITF in sig på just Ikea när det handlar om chaufförernas villkor?

– Vi har stött på och granskat åkerier som fuskar i både Sverige och övriga Europa, säger Magnus Falk. Och vi har sett att många av dem har kopplingar till Ikea, som är en stor transportköpare.

– Då tänkte vi att Ikea, som har höga mål när det gäller social hållbarhet, skulle vara en bra samarbetspartner. Och när de gemensamma diskussionerna om villkoren för dem som jobbar i transportkedjan gick i stå vill vi belysa det.

Själv tycker Magnus Falk att det är tråkigt att inte kunna gå vidare och hitta en lösning tillsammans med Ikea.

Enligt Ikeas presskommunikatör Josefin Thorell måste transportleverantörerna leva upp till lagarna, både i landet de kör och på EU-nivå. Hon säger till Dagens Nyheter att företaget ”inte har samma bild som facket”. Där hänvisar hon, liksom i tidigare mejlintervju med Transportarbetaren, till egna intervjuer som Ikea gör med chaufförer.

– Det visar att företagets egna kontroller inte är tillräckliga, säger Magnus Falk. I dag visar även BBC vad chaufförerna har för villkor.

Där berättar Emilian, från Rumänien, om att leva i upp till fyra månader i lastbilen. Han är anställd av slovakiska Bring och kör Ikeagods i hela västra Europa – till en månadslön som ligger en bra bit under 5 000 kronor.

– Jag känner mig som en fånge, som en fågel i bur, säger han till BBC.

Tv-bolaget har också träffat moldaviska förare som tjänar betydligt mindre än rumänska Emilian. Runt 1 500 kronor i månaden står det i deras kontrakt.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.