Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.
Close
Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.
Close

Chaufförer kör Ikeagods för svältlön

Skarp kritik. Förarna från Moldavien har en månadslön på runt 1 500 kronor. I dag berättar brittisk tv om lågprischaufförerna som kör möbler och prylar till Ikea. – Ännu ett exempel på att Ikea inte har kontroll över sina underentreprenörer, kommenterar Transports Magnus Falk.

Magnus Falk har lett den internationella transportfederationens (ITF) arbetsgrupp som i ett par år har agerat för att Ikea ska ställa krav på samtliga transportörer som kör företagets gods. Möbelföretaget själv köper sina transporter via internationella logistikbolag som Bring och DHL, som i sin tur har underentreprenörer.

Gruppen från ITF har återkommande träffat företrädare för Ikea. Till en början uppfattade facken diskussionerna som öppna och positiva. Men parterna kunde inte enas och på senhösten avbröts samtalen. Sedan dess har Transport och andra transportfack i Europa arrangerat flera protestaktioner utanför varuhusen.

Varför riktar Transport och arbetsgruppen inom ITF in sig på just Ikea när det handlar om chaufförernas villkor?

– Vi har stött på och granskat åkerier som fuskar i både Sverige och övriga Europa, säger Magnus Falk. Och vi har sett att många av dem har kopplingar till Ikea, som är en stor transportköpare.

– Då tänkte vi att Ikea, som har höga mål när det gäller social hållbarhet, skulle vara en bra samarbetspartner. Och när de gemensamma diskussionerna om villkoren för dem som jobbar i transportkedjan gick i stå vill vi belysa det.

Själv tycker Magnus Falk att det är tråkigt att inte kunna gå vidare och hitta en lösning tillsammans med Ikea.

Enligt Ikeas presskommunikatör Josefin Thorell måste transportleverantörerna leva upp till lagarna, både i landet de kör och på EU-nivå. Hon säger till Dagens Nyheter att företaget ”inte har samma bild som facket”. Där hänvisar hon, liksom i tidigare mejlintervju med Transportarbetaren, till egna intervjuer som Ikea gör med chaufförer.

– Det visar att företagets egna kontroller inte är tillräckliga, säger Magnus Falk. I dag visar även BBC vad chaufförerna har för villkor.

Där berättar Emilian, från Rumänien, om att leva i upp till fyra månader i lastbilen. Han är anställd av slovakiska Bring och kör Ikeagods i hela västra Europa – till en månadslön som ligger en bra bit under 5 000 kronor.

– Jag känner mig som en fånge, som en fågel i bur, säger han till BBC.

Tv-bolaget har också träffat moldaviska förare som tjänar betydligt mindre än rumänska Emilian. Runt 1 500 kronor i månaden står det i deras kontrakt.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Tommy Wreeth

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.