Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.
Close
Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.
Close

Chaufförer kör Ikeagods för svältlön

Skarp kritik. Förarna från Moldavien har en månadslön på runt 1 500 kronor. I dag berättar brittisk tv om lågprischaufförerna som kör möbler och prylar till Ikea. – Ännu ett exempel på att Ikea inte har kontroll över sina underentreprenörer, kommenterar Transports Magnus Falk.

Magnus Falk har lett den internationella transportfederationens (ITF) arbetsgrupp som i ett par år har agerat för att Ikea ska ställa krav på samtliga transportörer som kör företagets gods. Möbelföretaget själv köper sina transporter via internationella logistikbolag som Bring och DHL, som i sin tur har underentreprenörer.

Gruppen från ITF har återkommande träffat företrädare för Ikea. Till en början uppfattade facken diskussionerna som öppna och positiva. Men parterna kunde inte enas och på senhösten avbröts samtalen. Sedan dess har Transport och andra transportfack i Europa arrangerat flera protestaktioner utanför varuhusen.

Varför riktar Transport och arbetsgruppen inom ITF in sig på just Ikea när det handlar om chaufförernas villkor?

– Vi har stött på och granskat åkerier som fuskar i både Sverige och övriga Europa, säger Magnus Falk. Och vi har sett att många av dem har kopplingar till Ikea, som är en stor transportköpare.

– Då tänkte vi att Ikea, som har höga mål när det gäller social hållbarhet, skulle vara en bra samarbetspartner. Och när de gemensamma diskussionerna om villkoren för dem som jobbar i transportkedjan gick i stå vill vi belysa det.

Själv tycker Magnus Falk att det är tråkigt att inte kunna gå vidare och hitta en lösning tillsammans med Ikea.

Enligt Ikeas presskommunikatör Josefin Thorell måste transportleverantörerna leva upp till lagarna, både i landet de kör och på EU-nivå. Hon säger till Dagens Nyheter att företaget ”inte har samma bild som facket”. Där hänvisar hon, liksom i tidigare mejlintervju med Transportarbetaren, till egna intervjuer som Ikea gör med chaufförer.

– Det visar att företagets egna kontroller inte är tillräckliga, säger Magnus Falk. I dag visar även BBC vad chaufförerna har för villkor.

Där berättar Emilian, från Rumänien, om att leva i upp till fyra månader i lastbilen. Han är anställd av slovakiska Bring och kör Ikeagods i hela västra Europa – till en månadslön som ligger en bra bit under 5 000 kronor.

– Jag känner mig som en fånge, som en fågel i bur, säger han till BBC.

Tv-bolaget har också träffat moldaviska förare som tjänar betydligt mindre än rumänska Emilian. Runt 1 500 kronor i månaden står det i deras kontrakt.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Tommy Wreeth

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.