Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Amazon har på bara några år blivit en koloss på den italienska marknaden. De sköter inte sina leveranser själva, utan lägger ut detta på underleverantörer över hela landet. Nu har chaufförerna i Turins distrikt fått nog, och mitt under Black Friday-veckan gick de ut i strejk.

– Jag älskar mitt jobb, men så här kan det inte fortsätta. Vi riskerar vår hälsa och även att orsaka olyckor på grund av stressen, säger en av de strejkande chaufförerna, 25-åriga Serena Ferreri.

Hon och hennes kollegor måste göra i genomsnitt en leverans var tredje minut. De brukar ha mellan 150 och 200 paket att leverera varje dag.

– Amazon ger oss ett tidsschema, men eftersom de inte tar hänsyn till när företag har lunchstängt till exempel, så måste vi ägna dyrbar tid åt att göra om dem själva. Det är omöjligt att hinna med alla paketen på en vanlig arbetsdag om vi inte kör för fort och om vi tar alla de pauser vi har rätt till, konstaterar hon.

Flera chaufförer över hela Italien vittnar om att de inte ens har tid att stanna för att gå på toaletten. Männen har en flaska de kissar i, så de ska slippa stanna.

Strejken i onsdags har organiserats av fackförbundet Uil Trasporti. Chaufförerna har strejkat i åtta timmar, men facket har utlyst ytterligare åtta timmar att sätta in när de vill. I går protesterade chaufförerna genom att inte köra för fort, ta alla sina pauser och vänta in kunderna som kanske bor flera trappor upp utan hiss.

– Detta kommer vi att fortsätta med tills företagen lyssnar på oss. Denna protest är för arbetarnas säkerhet. Om något av företagen utsätter någon av våra medlemmar för trakasserier för att de följer avtalen kommer vi omedelbart gå ut i strejk igen, förklarar ordföranden för Uil Trasporti Piemonte, Gerardo Migliaccio.

Amazon har i ett uttalande sagt att företaget förutsätter att alla underleverantörer följer gällande lagar och avtal. Något som Uil Trasporti anser vara omöjligt med den algoritm företaget förutser för leveranserna.

Serena Ferreri hade med sig flera paket tillbaka till lagret i går kväll, trots att hon fått betydligt färre än vanligt, eftersom företaget hon arbetar för visste att hon tänkte ta sina raster och följa alla regler.

– Jag tänker fortsätta med detta. Trots lite sura miner har ingen på företaget sagt något än, men jag är beredd att gå ut i strejk igen om det behövs, säger hon bestämt.

 

Fotnot: I Italien finns inga strejkkassor, så den som strejkar får själv stå för sitt lönebortfall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Strejken avslutad – Foodora tecknar avtal med cykelbud

Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.