Chaufförer har långt kvar till jämställd barnomsorg

Jämställdhet. Om jämställdhet är att dela lika på föräldraledigheten ligger chaufförer en bra bit ifrån snittet. Det gäller både män och kvinnor bakom ratten. Pappor i bevakningsbranschen når inte heller upp till genomsnittet i landet.

Räknat i antalet dagar har papporna i Sverige tagit ut 69 föräldradagar när barnet fyller två år. Mammorna har stannat hemma i 276 dagar.

Män med chaufförsjobb och i bevakningsbranschen har tagit ut färre dagar än så, medan kvinnor i båda yrkesgrupperna har tagit fler än snittet.

Men vad spelar det för roll, Joa Bergold, utredare på LO med jämställdhet som specialområde?

– Om kvinnor tar den största delen av föräldraledighet och vabbdagar påverkas deras villkor på arbetsmarknaden och hur mycket de får i pension. Men om män tar ut fler dagar blir de förebilder som kan ändra attityder på arbetsplatsen och i arbetsorganisationen.

Hon berättar att män och kvinnor på den svenska arbetsmarknaden långsamt, långsamt närmar sig varandra när det gäller att dela på omsorgen om de små barnen.

Men hon är inte så förvånad över att chaufförer och bevakningspersonal släpar efter. Tre faktorer spelar in:

– Statistiken visar att föräldrar delar mer lika ju högre inkomst de har. Samma sak med utbildning, akademiker delar mer lika. Och samtidigt är det fler som delar på dagarna i könsblandade yrken.

Hon pekar på att många yrken inom LO är könsuppdelade, och att normen på jobbet styr hur mycket personer väljer att vara hemma med sina små barn.

– I vård och omsorg och andra kvinnodominerade jobb tar även männen ut fler dagar än genomsnittet. Männen i mansdominerade jobb tar färre, medan kvinnorna följer könsnormen där och stannar hemma med barnen.

Har du då något tips för ökad jämställdhet till kvinnor med chaufförsjobb?

– Jag vill hellre ge tipset till männen: Var hemma mer med dina barn! Och tänk på möjligheten att dela upp dagarna, någon kan ta ett par dagar i veckan och den andra föräldern resten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Nicklas Neuman

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

Diagram med faktiska månadslöner

Lägsta lönen till kvinnorna – faktiskt

Jämställdhet. Faktisk månadslön? Begreppet börjar slå igenom, tror LO:s utredare Joa Bergold som varje år använder det i fackets jämställdhetsbarometer. Det handlar om vad grupper faktiskt får in på lönekontot. Och kvinnor i arbetaryrken får minst av alla.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.