Chauffören frias efter Södertäljekraschen

Chauffören frias helt från misstankar om att ha kört vårdslöst. Polisen har i dag lagt ner förundersökningen om sommarens lastbilsolycka på Södertäljebron. Inget brott ligger bakom avkörningen som resulterade i att all södergående trafik fick leds om under två månader.

– Skönt att det är färdigt, säger Jan Lundgren, åkaren i Bjuv som chauffören är anställd hos.

Han fortsätter:

– Det är ju polisen som utreder och avgör, men jag har hela tiden vetat att chauffören inte har varit ovarsam. Hon pratade inte i telefon och hon var inte onykter. En olycka är en olycka.

Natten till den midsommarafton kraschade lastbilen in i räcket på Södertäljebron, på E4 söder om Stockholm. Lastbilen välte och kilades fast, räcken och bärande balkar skadades – både på och under bron. Kaosartade köer blev den omedelbara effekten. Det tog två månader innan trafiken kunde släppas på igen.

I dag, drygt tre månader efter olyckan, är polisen klar med sin utredning. Förundersökningen läggs ner.

– Polisen har kommit fram till att föraren inte har gjort sig skyldig till något brott, säger Mats Eriksson, kommunikatör hos Stockholmspolisen. Hon har inte visat oaktsamhet, vårdslöshet eller haft något uppsåt.

Han berättar att polisen har undersökt lastbilen och släpet utan att hitta några fel eller brister som kan ha bidragit till olyckan. Filmen från en övervakningskamera på bron visar ingenting från olyckstillfället. Däremot har polisen förhört ett stort antal vittnen, enligt Mars Eriksson.

– Det finns inga oberoende vittnen, säger han. Men en person hörde av sig i efterhand och berättade vad han hade sett.

Trafikverkets kostnader för reparationer och alternativa vägar plus extra övervakning har landat på över 20 miljoner kronor. Samhällets kostnader blev hissnande mellan en och två miljarder – per dygn. Uträkningen är professor Jonas Eliassons, Transportarbetaren skrev om den i slutet av augusti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.