Chauffören frias efter Södertäljekraschen

Chauffören frias helt från misstankar om att ha kört vårdslöst. Polisen har i dag lagt ner förundersökningen om sommarens lastbilsolycka på Södertäljebron. Inget brott ligger bakom avkörningen som resulterade i att all södergående trafik fick leds om under två månader.

– Skönt att det är färdigt, säger Jan Lundgren, åkaren i Bjuv som chauffören är anställd hos.

Han fortsätter:

– Det är ju polisen som utreder och avgör, men jag har hela tiden vetat att chauffören inte har varit ovarsam. Hon pratade inte i telefon och hon var inte onykter. En olycka är en olycka.

Natten till den midsommarafton kraschade lastbilen in i räcket på Södertäljebron, på E4 söder om Stockholm. Lastbilen välte och kilades fast, räcken och bärande balkar skadades – både på och under bron. Kaosartade köer blev den omedelbara effekten. Det tog två månader innan trafiken kunde släppas på igen.

I dag, drygt tre månader efter olyckan, är polisen klar med sin utredning. Förundersökningen läggs ner.

– Polisen har kommit fram till att föraren inte har gjort sig skyldig till något brott, säger Mats Eriksson, kommunikatör hos Stockholmspolisen. Hon har inte visat oaktsamhet, vårdslöshet eller haft något uppsåt.

Han berättar att polisen har undersökt lastbilen och släpet utan att hitta några fel eller brister som kan ha bidragit till olyckan. Filmen från en övervakningskamera på bron visar ingenting från olyckstillfället. Däremot har polisen förhört ett stort antal vittnen, enligt Mars Eriksson.

– Det finns inga oberoende vittnen, säger han. Men en person hörde av sig i efterhand och berättade vad han hade sett.

Trafikverkets kostnader för reparationer och alternativa vägar plus extra övervakning har landat på över 20 miljoner kronor. Samhällets kostnader blev hissnande mellan en och två miljarder – per dygn. Uträkningen är professor Jonas Eliassons, Transportarbetaren skrev om den i slutet av augusti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.