Backspegel, bil på parkering. Yrkesförarens dag.
Close
Håll koll både framåt och bakåt i morgon. Yrkesförare ska firas med tårta.
Close

Chaufför? Titta efter tårta!

I morgon blir det kaffe, tårta och flaggor. Då är det Yrkesförarens dag och det ska firas på gator, torg och rastplatser.

Var stolt över ditt jobb, det är du som får Sverige att fungera. Så vill Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) att yrkesförarna ska känna den 9 september varje år. Då är det officiellt deras dag.

– Vi satt för två år sedan och tänkte: Kanelbullen har en dag … men inte yrkesföraren. Hur fel kan det bli? Utbildning och fortbildning jobbar vi med alla andra dagar på året. En dag ska vi bara hylla, säger Petter Lobrinker projektansvarig för dagen på Tya.

I vanliga fall är det mycket elände i rapporteringen runt den tunga trafiken, tycker han. I morgon, fredag, blir det inget sådant, inga debatter om cabotage eller annat. Själv ska Petter Lobrinker stå med en Tya-trailer på Rasta utanför Kalmar och vifta med en flagga och gratulera alla chaufförer som passerar till att de valt rätt jobb och får Sverige att fungera. Det är också ett bra tillfälle till kontakt med allmänheten.

– Alla tar bara för givet att mjölken ska komma till affären, medicinen till apoteket och gamla svärmor till sjukhuset om hon behöver. Men det hänger också på att yrkesförarna börjar med sig själva och visar upp sin yrkesstolthet, säger han.

Förra året styrde Tya upp firandet, men i år sker mycket av egen kraft ute hos arbetsgivare och på gymnasieskolor.

– Det blev lite sent för oss förra året, vi gjorde inte jättemycket då, i år vill vi göra mer, säger Kristina Eklund Nielsen, chef för strategisk kompetensutveckling på Ragn-Sellsakademin.

Ragn-Sells har tagit fram en affisch med rubriken Vi hyllar våra vardagshjältar.

– Där ger vi också en eloge till alla chaufförer som nyligen tagit sitt yrkeskompetensbevis.

Affischen pryder alla företagets arbetsplatser och på intranätsskärmar och Instagram blir det bildcollage. Alla chaufförer uppmanas att dela med sig av vardagsfoton.

– Varje enhet bestämmer om de vill göra något mer. Men det kommer nog att bli en hel del godis och tårtor när chaufförerna kommer till fikat, säger Kristina Eklund Nielsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.