Backspegel, bil på parkering. Yrkesförarens dag.
Close
Håll koll både framåt och bakåt i morgon. Yrkesförare ska firas med tårta.
Close

Chaufför? Titta efter tårta!

I morgon blir det kaffe, tårta och flaggor. Då är det Yrkesförarens dag och det ska firas på gator, torg och rastplatser.

Var stolt över ditt jobb, det är du som får Sverige att fungera. Så vill Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) att yrkesförarna ska känna den 9 september varje år. Då är det officiellt deras dag.

– Vi satt för två år sedan och tänkte: Kanelbullen har en dag … men inte yrkesföraren. Hur fel kan det bli? Utbildning och fortbildning jobbar vi med alla andra dagar på året. En dag ska vi bara hylla, säger Petter Lobrinker projektansvarig för dagen på Tya.

I vanliga fall är det mycket elände i rapporteringen runt den tunga trafiken, tycker han. I morgon, fredag, blir det inget sådant, inga debatter om cabotage eller annat. Själv ska Petter Lobrinker stå med en Tya-trailer på Rasta utanför Kalmar och vifta med en flagga och gratulera alla chaufförer som passerar till att de valt rätt jobb och får Sverige att fungera. Det är också ett bra tillfälle till kontakt med allmänheten.

– Alla tar bara för givet att mjölken ska komma till affären, medicinen till apoteket och gamla svärmor till sjukhuset om hon behöver. Men det hänger också på att yrkesförarna börjar med sig själva och visar upp sin yrkesstolthet, säger han.

Förra året styrde Tya upp firandet, men i år sker mycket av egen kraft ute hos arbetsgivare och på gymnasieskolor.

– Det blev lite sent för oss förra året, vi gjorde inte jättemycket då, i år vill vi göra mer, säger Kristina Eklund Nielsen, chef för strategisk kompetensutveckling på Ragn-Sellsakademin.

Ragn-Sells har tagit fram en affisch med rubriken Vi hyllar våra vardagshjältar.

– Där ger vi också en eloge till alla chaufförer som nyligen tagit sitt yrkeskompetensbevis.

Affischen pryder alla företagets arbetsplatser och på intranätsskärmar och Instagram blir det bildcollage. Alla chaufförer uppmanas att dela med sig av vardagsfoton.

– Varje enhet bestämmer om de vill göra något mer. Men det kommer nog att bli en hel del godis och tårtor när chaufförerna kommer till fikat, säger Kristina Eklund Nielsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?