Backspegel, bil på parkering. Yrkesförarens dag.
Close
Håll koll både framåt och bakåt i morgon. Yrkesförare ska firas med tårta.
Close

Chaufför? Titta efter tårta!

I morgon blir det kaffe, tårta och flaggor. Då är det Yrkesförarens dag och det ska firas på gator, torg och rastplatser.

Var stolt över ditt jobb, det är du som får Sverige att fungera. Så vill Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) att yrkesförarna ska känna den 9 september varje år. Då är det officiellt deras dag.

– Vi satt för två år sedan och tänkte: Kanelbullen har en dag … men inte yrkesföraren. Hur fel kan det bli? Utbildning och fortbildning jobbar vi med alla andra dagar på året. En dag ska vi bara hylla, säger Petter Lobrinker projektansvarig för dagen på Tya.

I vanliga fall är det mycket elände i rapporteringen runt den tunga trafiken, tycker han. I morgon, fredag, blir det inget sådant, inga debatter om cabotage eller annat. Själv ska Petter Lobrinker stå med en Tya-trailer på Rasta utanför Kalmar och vifta med en flagga och gratulera alla chaufförer som passerar till att de valt rätt jobb och får Sverige att fungera. Det är också ett bra tillfälle till kontakt med allmänheten.

– Alla tar bara för givet att mjölken ska komma till affären, medicinen till apoteket och gamla svärmor till sjukhuset om hon behöver. Men det hänger också på att yrkesförarna börjar med sig själva och visar upp sin yrkesstolthet, säger han.

Förra året styrde Tya upp firandet, men i år sker mycket av egen kraft ute hos arbetsgivare och på gymnasieskolor.

– Det blev lite sent för oss förra året, vi gjorde inte jättemycket då, i år vill vi göra mer, säger Kristina Eklund Nielsen, chef för strategisk kompetensutveckling på Ragn-Sellsakademin.

Ragn-Sells har tagit fram en affisch med rubriken Vi hyllar våra vardagshjältar.

– Där ger vi också en eloge till alla chaufförer som nyligen tagit sitt yrkeskompetensbevis.

Affischen pryder alla företagets arbetsplatser och på intranätsskärmar och Instagram blir det bildcollage. Alla chaufförer uppmanas att dela med sig av vardagsfoton.

– Varje enhet bestämmer om de vill göra något mer. Men det kommer nog att bli en hel del godis och tårtor när chaufförerna kommer till fikat, säger Kristina Eklund Nielsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.