Chaufför fick sparken – när han blivit hotad

Efter över 13 år på åkeriet får chauffören sparken. Åkeriets storkund vill inte längre att han ska köra ut deras paket. Bakgrunden är att chauffören själv blev påhoppad, hånad för sin brytning och hotad när han skulle leverera ett paket.

Hemma i soffan i Stockholmsförorten Vällingby berättar leveranschauffören M sin historia.

– Jag skulle leverera till en kund och ringde i förväg, som alltid. Kunden var arg och slängde på luren … och när jag kom fram skriker han och hotar med att söka upp mig på kvällen. Han ville ta sitt paket men vägrade att skriva på att han fått det.

– Jag förstod ingenting, men blev livrädd och stängde in mig i hytten. Jag ringde kontoret och sa att jag var rädd, där sa de att jag skulle ringa polisen och åka därifrån. Min bilnyckel hade försvunnit när jag kastade mig in i hytten, men så kom min arbetsledare och jag kunde gå ut och hitta den under däcket.

Strax därpå fick M besked från vd:n på Trångsunds åkeri, där han var anställd, att storkunden DHL hade stängt av honom.

– Från början sa Daniel som är vd på åkeriet att de ville ha mig kvar. Att han skulle lösa det hela på något sätt, berättar M.

Han var senare på ett möte med både DHL och Trångsunds åkeri. Han berättade sin historia, men DHL vägrade att ta tillbaka avstängningen utan att motivera varför. Åkeriet sade sedan upp honom på grund av arbetsbrist.

Hur tänker arbetsgivaren som gav M sparken?

– Jag har inget att säga om saken, säger Daniel Broberg, vd på Trångsunds åkeri till Transportarbetaren. Vi har skiljts åt som vänner och gått vidare. Åkeriet har nu fullt fokus på produktionen.

Inte heller storkunden DHL vill kommentera fallet M – eller resonera mer övergripande om företagets möjlighet att få personer som inte alls är anställda att bli av med sina jobb. Bolagets säkerhetsansvariga, som var med i diskussionerna om avstängningen, bollar över frågan till kommunikationsavdelningen. Där svarar Jessica Ölvestad:

– Vår policy är att inte kommentera något som sker mellan oss och våra kunder. Jag har ingenting att säga om det enskilda fallet och vill inte svara på andra frågor.

I en tid med entreprenörer, underentreprenörer och bemanningsföretag växer antalet anställda som anlitas av någon annan än sin arbetsgivare. Och som därmed kan förlora jobbet utan att få klart besked om varför. Där orsaken är att arbetsgivarens kund inte längre vill ha med den anställda att göra.

Transportarbetaren har i höst berättat om knäskadade chauffören Leif Lindqvist som fick sparken från ett åkeri för att åkeriets stora kund stängde av honom från arbetsplatsen. En månad senare hade vi en artikel om chauffören Thomas Gunnarsson som blev av med jobbet på samma sätt.

Ingen av dem har kunnat förhandla om uppsägningen med det företag som har haft synpunkterna på deras agerande. Facket har inte kunnat hjälpa dem att behålla jobbet eftersom deras arbetsgivare faktiskt inte har haft arbetsuppgifter år dem sedan kunden sagt nej tack.

Och situationen för M är densamma.

– Jag försökte få DHL:s chefer att ta tillbaka avstängningen av honom, berättar Kurt Lundberg, Transports ombudsman på avdelningen i Stockholm. Men de ändrade sig inte – och vi har ingen möjlighet att förhandla med dem.

Kurt Lundberg ser M:s uppsägning som ett exempel på ett växande problem.

– Jag blir frustrerad. M var uppenbarligen inte ett dugg skyldig till den situation som hade uppstått, ändå blir han av med jobbet efter 13 år.

Dan Holke, chef på fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd, har tidigare konstaterat att situationen är juridiskt knepig.

– Jag som tror på Sverige, säger M. Jag är assyrier från Irak och jag ser Sverige som ett fritt och rättvist land. Men det här är inte rättvist, ingen har velat lyssna på mig. Och nu sitter jag hemma – det är en stor chock för mig som har familj och hus och alltid har jobbat heltid.

 

Fotnot: M vill inte ha sitt namn i tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.