Chaufför fick sparken – när han blivit hotad

Efter över 13 år på åkeriet får chauffören sparken. Åkeriets storkund vill inte längre att han ska köra ut deras paket. Bakgrunden är att chauffören själv blev påhoppad, hånad för sin brytning och hotad när han skulle leverera ett paket.

Hemma i soffan i Stockholmsförorten Vällingby berättar leveranschauffören M sin historia.

– Jag skulle leverera till en kund och ringde i förväg, som alltid. Kunden var arg och slängde på luren … och när jag kom fram skriker han och hotar med att söka upp mig på kvällen. Han ville ta sitt paket men vägrade att skriva på att han fått det.

– Jag förstod ingenting, men blev livrädd och stängde in mig i hytten. Jag ringde kontoret och sa att jag var rädd, där sa de att jag skulle ringa polisen och åka därifrån. Min bilnyckel hade försvunnit när jag kastade mig in i hytten, men så kom min arbetsledare och jag kunde gå ut och hitta den under däcket.

Strax därpå fick M besked från vd:n på Trångsunds åkeri, där han var anställd, att storkunden DHL hade stängt av honom.

– Från början sa Daniel som är vd på åkeriet att de ville ha mig kvar. Att han skulle lösa det hela på något sätt, berättar M.

Han var senare på ett möte med både DHL och Trångsunds åkeri. Han berättade sin historia, men DHL vägrade att ta tillbaka avstängningen utan att motivera varför. Åkeriet sade sedan upp honom på grund av arbetsbrist.

Hur tänker arbetsgivaren som gav M sparken?

– Jag har inget att säga om saken, säger Daniel Broberg, vd på Trångsunds åkeri till Transportarbetaren. Vi har skiljts åt som vänner och gått vidare. Åkeriet har nu fullt fokus på produktionen.

Inte heller storkunden DHL vill kommentera fallet M – eller resonera mer övergripande om företagets möjlighet att få personer som inte alls är anställda att bli av med sina jobb. Bolagets säkerhetsansvariga, som var med i diskussionerna om avstängningen, bollar över frågan till kommunikationsavdelningen. Där svarar Jessica Ölvestad:

– Vår policy är att inte kommentera något som sker mellan oss och våra kunder. Jag har ingenting att säga om det enskilda fallet och vill inte svara på andra frågor.

I en tid med entreprenörer, underentreprenörer och bemanningsföretag växer antalet anställda som anlitas av någon annan än sin arbetsgivare. Och som därmed kan förlora jobbet utan att få klart besked om varför. Där orsaken är att arbetsgivarens kund inte längre vill ha med den anställda att göra.

Transportarbetaren har i höst berättat om knäskadade chauffören Leif Lindqvist som fick sparken från ett åkeri för att åkeriets stora kund stängde av honom från arbetsplatsen. En månad senare hade vi en artikel om chauffören Thomas Gunnarsson som blev av med jobbet på samma sätt.

Ingen av dem har kunnat förhandla om uppsägningen med det företag som har haft synpunkterna på deras agerande. Facket har inte kunnat hjälpa dem att behålla jobbet eftersom deras arbetsgivare faktiskt inte har haft arbetsuppgifter år dem sedan kunden sagt nej tack.

Och situationen för M är densamma.

– Jag försökte få DHL:s chefer att ta tillbaka avstängningen av honom, berättar Kurt Lundberg, Transports ombudsman på avdelningen i Stockholm. Men de ändrade sig inte – och vi har ingen möjlighet att förhandla med dem.

Kurt Lundberg ser M:s uppsägning som ett exempel på ett växande problem.

– Jag blir frustrerad. M var uppenbarligen inte ett dugg skyldig till den situation som hade uppstått, ändå blir han av med jobbet efter 13 år.

Dan Holke, chef på fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd, har tidigare konstaterat att situationen är juridiskt knepig.

– Jag som tror på Sverige, säger M. Jag är assyrier från Irak och jag ser Sverige som ett fritt och rättvist land. Men det här är inte rättvist, ingen har velat lyssna på mig. Och nu sitter jag hemma – det är en stor chock för mig som har familj och hus och alltid har jobbat heltid.

 

Fotnot: M vill inte ha sitt namn i tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.