Chaufför fick sparken – när han blivit hotad

Efter över 13 år på åkeriet får chauffören sparken. Åkeriets storkund vill inte längre att han ska köra ut deras paket. Bakgrunden är att chauffören själv blev påhoppad, hånad för sin brytning och hotad när han skulle leverera ett paket.

Hemma i soffan i Stockholmsförorten Vällingby berättar leveranschauffören M sin historia.

– Jag skulle leverera till en kund och ringde i förväg, som alltid. Kunden var arg och slängde på luren … och när jag kom fram skriker han och hotar med att söka upp mig på kvällen. Han ville ta sitt paket men vägrade att skriva på att han fått det.

– Jag förstod ingenting, men blev livrädd och stängde in mig i hytten. Jag ringde kontoret och sa att jag var rädd, där sa de att jag skulle ringa polisen och åka därifrån. Min bilnyckel hade försvunnit när jag kastade mig in i hytten, men så kom min arbetsledare och jag kunde gå ut och hitta den under däcket.

Strax därpå fick M besked från vd:n på Trångsunds åkeri, där han var anställd, att storkunden DHL hade stängt av honom.

– Från början sa Daniel som är vd på åkeriet att de ville ha mig kvar. Att han skulle lösa det hela på något sätt, berättar M.

Han var senare på ett möte med både DHL och Trångsunds åkeri. Han berättade sin historia, men DHL vägrade att ta tillbaka avstängningen utan att motivera varför. Åkeriet sade sedan upp honom på grund av arbetsbrist.

Hur tänker arbetsgivaren som gav M sparken?

– Jag har inget att säga om saken, säger Daniel Broberg, vd på Trångsunds åkeri till Transportarbetaren. Vi har skiljts åt som vänner och gått vidare. Åkeriet har nu fullt fokus på produktionen.

Inte heller storkunden DHL vill kommentera fallet M – eller resonera mer övergripande om företagets möjlighet att få personer som inte alls är anställda att bli av med sina jobb. Bolagets säkerhetsansvariga, som var med i diskussionerna om avstängningen, bollar över frågan till kommunikationsavdelningen. Där svarar Jessica Ölvestad:

– Vår policy är att inte kommentera något som sker mellan oss och våra kunder. Jag har ingenting att säga om det enskilda fallet och vill inte svara på andra frågor.

I en tid med entreprenörer, underentreprenörer och bemanningsföretag växer antalet anställda som anlitas av någon annan än sin arbetsgivare. Och som därmed kan förlora jobbet utan att få klart besked om varför. Där orsaken är att arbetsgivarens kund inte längre vill ha med den anställda att göra.

Transportarbetaren har i höst berättat om knäskadade chauffören Leif Lindqvist som fick sparken från ett åkeri för att åkeriets stora kund stängde av honom från arbetsplatsen. En månad senare hade vi en artikel om chauffören Thomas Gunnarsson som blev av med jobbet på samma sätt.

Ingen av dem har kunnat förhandla om uppsägningen med det företag som har haft synpunkterna på deras agerande. Facket har inte kunnat hjälpa dem att behålla jobbet eftersom deras arbetsgivare faktiskt inte har haft arbetsuppgifter år dem sedan kunden sagt nej tack.

Och situationen för M är densamma.

– Jag försökte få DHL:s chefer att ta tillbaka avstängningen av honom, berättar Kurt Lundberg, Transports ombudsman på avdelningen i Stockholm. Men de ändrade sig inte – och vi har ingen möjlighet att förhandla med dem.

Kurt Lundberg ser M:s uppsägning som ett exempel på ett växande problem.

– Jag blir frustrerad. M var uppenbarligen inte ett dugg skyldig till den situation som hade uppstått, ändå blir han av med jobbet efter 13 år.

Dan Holke, chef på fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd, har tidigare konstaterat att situationen är juridiskt knepig.

– Jag som tror på Sverige, säger M. Jag är assyrier från Irak och jag ser Sverige som ett fritt och rättvist land. Men det här är inte rättvist, ingen har velat lyssna på mig. Och nu sitter jag hemma – det är en stor chock för mig som har familj och hus och alltid har jobbat heltid.

 

Fotnot: M vill inte ha sitt namn i tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.