Val 2018: Las

C och V motpoler i   synen på las

Enkät. Vi ställde tre frågor till riksdagspartierna om ”Kalles åkeri” och las:

1. Hur ser ni på parternas agerande på Kalles åkeri?

2. Anser ni att åkeriet i det beskrivna exemplet fritt kunna ska få bestämma vilka fyra av de anställda som ska sägas upp? Hur ska turordningsreglerna i så fall ändras?

3. Finns det andra regler i las än turordningen som ni vill ändra på? Exempelvis rätten till återanställning, uppsägningstider eller anställningsformer?

 

Socialdemokraterna

1. Både facket och arbetsgivaren håller sig till spelreglerna i den hypotetiska situation som beskrivs. De flesta exemplen av detta slag slutar med att parterna förhandlar sig fram till en lösning.

2. Nej, arbetsgivaren ska inte kunna bestämma vilka fyra som sägs upp. Vi socialdemokrater menar att normen på svensk arbetsmarknad ska vara fasta heltidsanställningar. Vi vill få slut på hyvling av det slag som förekommer på exempelvis Handels avtalsområde.

3. Vi vill ta bort anställningsformen allmän visstid och stoppa arbetsgivarnas missbruk av tillfälliga anställningar. Företrädesrätten vid återanställning ska inte gå att sätta ur spel när arbetsgivare hyr in personal från bemanningsföretag.

 

Vänsterpartiet

1. Fackets hållning är rimlig. Å ena sidan värnar man om de äldre förarna med lång anställningstid, å andra sidan är man tillmötesgående vad gäller arbetsgivarens vilja att behålla en av de sist anställda vars kompetens är viktig för företaget. Arbetsgivarens hållning är begriplig, utifrån dennes perspektiv. Sammantaget visar exemplet på den flexibilitet las ger utrymme för, vilket sällan framkommer i debatten.

2. Nej, arbetsgivaren får inte fritt bestämma vilka som ska gå. Det skulle göra arbetstagarna skyddslösa. Med en sådan lagstiftning skulle arbetsgivarnas makt stärkas ytterligare.
Vänsterpartiet vill ta bort tvåpersons-undantaget i las. Vi vill göra det av flera skäl. Ett är att förhandlingsrätten sätts ur spel. Vi vill att förhandlingsrätten ska gälla alla, även anställda på mindre företag.

3. Vänsterpartiet vill genomföra flera förändringar i las. För det första vill vi avskaffa allmän visstidsanställning. För det andra vill vi förhindra hyvling genom att ändra las så att regelverket gällande arbetsbrist blir tillämpligt om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad. För det tredje vill vi ändra lagen så att det uttryckligen framgår att det inte är tillåtet att hyra in arbetstagare från bemanningsföretag, när det finns tidigare anställda som har företrädesrätt till återanställning.

 

Miljöpartiet

1. Vi anser att det är upp till parterna att avgöra om de vill använda sig av en avtalsturlista. I exemplet sägs att en 55-årige förare behöver vidareutbilda sig. Miljöpartiet tycker att den som behöver kompetensutveckla sig mitt i arbetslivet, eller kanske skola om sig helt och byta bana för att undvika att slita ut sig, måste få bättre möjligheter att göra så.

2. Miljöpartiet anser generellt att las är väl utformad som det ser ut i dag och att turordningsreglerna fyller sitt syfte.

3. Vi har inte några andra förslag på förändringar av las.

 

Moderaterna

1. Parternas möjlighet att göra avsteg från turordningsreglerna på ett sätt som tar hänsyn till företagets kompetensbehov är viktig, men den får aldrig innebära att någon diskrimineras. Arbetsgivaren har en negativ attityd till äldre arbetstagare som är beklaglig. Sverige behöver ta tillvara på alla som vill och kan arbeta.

2. Nej, företaget ska inte kunna bestämma. Vi vill fortsatt att det ska finnas en turordning, men vi vill att turordningsreglerna ändras så att kompetens väger tyngre, samtidigt som möjligheterna till omställning förbättras. Detaljerna vill vi utforma tillsammans med parterna.

3. Vi vill begränsa tiden i anställning under en uppsägningstvist till ett år, i syfte att fler arbetsgivare ska våga anställa. Av samma anledning vill vi också förlänga tiden i provanställning från sex till tolv månader.

 

Centerpartiet

1. Fackets hållning är fullt rimlig, arbetsgivarens också.

2. Vi tycker att turordningsreglerna ska förändras så att kompetens värderas högre än anställningsår, samtidigt som vi vill ha bättre möjligheter till omställning. I ett första steg bör alla företag med upp till 50 anställda undantas från turordningsreglerna. Företaget i exemplet har 35 anställda och vi tycker således att det ska undantas från turordningsreglerna.

3. Vi ser ett stort behov av att dörren till jobb kan öppnas för fler och har därför föreslagit en arbetsmarknadskommission som ska ta ett samlat grepp kring lagstiftningen på arbetsmarknaden. Dagens regler leder till en stel arbetsmarknad där människor stannar kvar i anställningar som inte passar dem, och att företag får svårare att ställa om verksamheten.

 

Liberalerna

1. Liberalerna utgår från att arbetsgivaren, likt fackförbundet, agerar för företaget och de anställdas bästa. Vi vill stifta tydliga lagar så att arbetsgivaren kan behålla rätt personal samtidigt som chaufförerna har en trygg anställningsform. Det är väldigt bra att fackförbund, som i det här exemplet, ser till att personal får utbilda sig till rätt kompetens.

2. Arbetsrätten måste moderniseras och grundas på personlig kompetens snarare än anställningstid. Liberalerna föreslår att det undantag som finns i dag utökas till att omfatta som mest fem personer för alla företag under 49 anställda. Detta ska självklart fortfarande kunna förhandlas om mellan parterna.

3. Vi vill införa Inträdesjobb, en ny anställningsform för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Det arbetsrättsliga skyddet motsvarar en provanställning och lönen är 70 procent av lägstalönen inom branschen. Även om lönen är låg är ett arbete bättre än att vara beroende av bidrag.

 

Kristdemokraterna

1. Arbetsgivaren måste vid undantag från turordningsreglerna motivera vilken/vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Arbetsgivaren kan dock inte välja bort personer. Dessutom skulle argumentet ”föryngring” kunna tyda på åldersdiskriminering, vilket är förbjudet enligt lag.

2. Vi anser att undantagen från turordningsreglerna ska utökas till fyra personer, oavsett företagets storlek. Men arbetsgivaren ska, liksom i dag, motivera vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. I det beskrivna exemplet skulle, även med fyra personer undantagna från las, således de tre äldre arbetstagarna haft kvar sin anställning.

3. Vi vill gemensamt i Alliansen att provanställningar ska kunna gälla i ett år. Vi vill också gemensamt införa den nya anställningsformen inträdesjobb, en förenklad anställning för nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen.

 

Sverigedemokraterna

1. Även inom Transportarbetareförbundet bör man förstå att man som politiker inte ska gå in på detaljnivå då det är något som parterna förhandlar om. Detta helt enligt den svenska modellen och den vill vi Sverigedemokrater värna om.

2. Vi vill utöka undantagen från två till fem, i företag med högst tio anställda, för att företagen ska kunna behålla nyckelkompetens precis som beskrivs i exemplet.

3. Sverigedemokraterna vill införa en helt ny anställningsform, lärlingsanställning. Den är att jämföra med det vi i dag kallar provanställning men ska kunna gälla i högst tre år. Syftet är att personen ska studera upp sina betyg samtidigt som denne lär sig ett yrke på en faktisk arbetsplats.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.