Val 2018: Las

C och V motpoler i   synen på las

Enkät. Vi ställde tre frågor till riksdagspartierna om ”Kalles åkeri” och las:

1. Hur ser ni på parternas agerande på Kalles åkeri?

2. Anser ni att åkeriet i det beskrivna exemplet fritt kunna ska få bestämma vilka fyra av de anställda som ska sägas upp? Hur ska turordningsreglerna i så fall ändras?

3. Finns det andra regler i las än turordningen som ni vill ändra på? Exempelvis rätten till återanställning, uppsägningstider eller anställningsformer?

 

Socialdemokraterna

1. Både facket och arbetsgivaren håller sig till spelreglerna i den hypotetiska situation som beskrivs. De flesta exemplen av detta slag slutar med att parterna förhandlar sig fram till en lösning.

2. Nej, arbetsgivaren ska inte kunna bestämma vilka fyra som sägs upp. Vi socialdemokrater menar att normen på svensk arbetsmarknad ska vara fasta heltidsanställningar. Vi vill få slut på hyvling av det slag som förekommer på exempelvis Handels avtalsområde.

3. Vi vill ta bort anställningsformen allmän visstid och stoppa arbetsgivarnas missbruk av tillfälliga anställningar. Företrädesrätten vid återanställning ska inte gå att sätta ur spel när arbetsgivare hyr in personal från bemanningsföretag.

 

Vänsterpartiet

1. Fackets hållning är rimlig. Å ena sidan värnar man om de äldre förarna med lång anställningstid, å andra sidan är man tillmötesgående vad gäller arbetsgivarens vilja att behålla en av de sist anställda vars kompetens är viktig för företaget. Arbetsgivarens hållning är begriplig, utifrån dennes perspektiv. Sammantaget visar exemplet på den flexibilitet las ger utrymme för, vilket sällan framkommer i debatten.

2. Nej, arbetsgivaren får inte fritt bestämma vilka som ska gå. Det skulle göra arbetstagarna skyddslösa. Med en sådan lagstiftning skulle arbetsgivarnas makt stärkas ytterligare.
Vänsterpartiet vill ta bort tvåpersons-undantaget i las. Vi vill göra det av flera skäl. Ett är att förhandlingsrätten sätts ur spel. Vi vill att förhandlingsrätten ska gälla alla, även anställda på mindre företag.

3. Vänsterpartiet vill genomföra flera förändringar i las. För det första vill vi avskaffa allmän visstidsanställning. För det andra vill vi förhindra hyvling genom att ändra las så att regelverket gällande arbetsbrist blir tillämpligt om en arbetsgivare avser att omreglera den anställdes sysselsättningsgrad. För det tredje vill vi ändra lagen så att det uttryckligen framgår att det inte är tillåtet att hyra in arbetstagare från bemanningsföretag, när det finns tidigare anställda som har företrädesrätt till återanställning.

 

Miljöpartiet

1. Vi anser att det är upp till parterna att avgöra om de vill använda sig av en avtalsturlista. I exemplet sägs att en 55-årige förare behöver vidareutbilda sig. Miljöpartiet tycker att den som behöver kompetensutveckla sig mitt i arbetslivet, eller kanske skola om sig helt och byta bana för att undvika att slita ut sig, måste få bättre möjligheter att göra så.

2. Miljöpartiet anser generellt att las är väl utformad som det ser ut i dag och att turordningsreglerna fyller sitt syfte.

3. Vi har inte några andra förslag på förändringar av las.

 

Moderaterna

1. Parternas möjlighet att göra avsteg från turordningsreglerna på ett sätt som tar hänsyn till företagets kompetensbehov är viktig, men den får aldrig innebära att någon diskrimineras. Arbetsgivaren har en negativ attityd till äldre arbetstagare som är beklaglig. Sverige behöver ta tillvara på alla som vill och kan arbeta.

2. Nej, företaget ska inte kunna bestämma. Vi vill fortsatt att det ska finnas en turordning, men vi vill att turordningsreglerna ändras så att kompetens väger tyngre, samtidigt som möjligheterna till omställning förbättras. Detaljerna vill vi utforma tillsammans med parterna.

3. Vi vill begränsa tiden i anställning under en uppsägningstvist till ett år, i syfte att fler arbetsgivare ska våga anställa. Av samma anledning vill vi också förlänga tiden i provanställning från sex till tolv månader.

 

Centerpartiet

1. Fackets hållning är fullt rimlig, arbetsgivarens också.

2. Vi tycker att turordningsreglerna ska förändras så att kompetens värderas högre än anställningsår, samtidigt som vi vill ha bättre möjligheter till omställning. I ett första steg bör alla företag med upp till 50 anställda undantas från turordningsreglerna. Företaget i exemplet har 35 anställda och vi tycker således att det ska undantas från turordningsreglerna.

3. Vi ser ett stort behov av att dörren till jobb kan öppnas för fler och har därför föreslagit en arbetsmarknadskommission som ska ta ett samlat grepp kring lagstiftningen på arbetsmarknaden. Dagens regler leder till en stel arbetsmarknad där människor stannar kvar i anställningar som inte passar dem, och att företag får svårare att ställa om verksamheten.

 

Liberalerna

1. Liberalerna utgår från att arbetsgivaren, likt fackförbundet, agerar för företaget och de anställdas bästa. Vi vill stifta tydliga lagar så att arbetsgivaren kan behålla rätt personal samtidigt som chaufförerna har en trygg anställningsform. Det är väldigt bra att fackförbund, som i det här exemplet, ser till att personal får utbilda sig till rätt kompetens.

2. Arbetsrätten måste moderniseras och grundas på personlig kompetens snarare än anställningstid. Liberalerna föreslår att det undantag som finns i dag utökas till att omfatta som mest fem personer för alla företag under 49 anställda. Detta ska självklart fortfarande kunna förhandlas om mellan parterna.

3. Vi vill införa Inträdesjobb, en ny anställningsform för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Det arbetsrättsliga skyddet motsvarar en provanställning och lönen är 70 procent av lägstalönen inom branschen. Även om lönen är låg är ett arbete bättre än att vara beroende av bidrag.

 

Kristdemokraterna

1. Arbetsgivaren måste vid undantag från turordningsreglerna motivera vilken/vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Arbetsgivaren kan dock inte välja bort personer. Dessutom skulle argumentet ”föryngring” kunna tyda på åldersdiskriminering, vilket är förbjudet enligt lag.

2. Vi anser att undantagen från turordningsreglerna ska utökas till fyra personer, oavsett företagets storlek. Men arbetsgivaren ska, liksom i dag, motivera vilka som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. I det beskrivna exemplet skulle, även med fyra personer undantagna från las, således de tre äldre arbetstagarna haft kvar sin anställning.

3. Vi vill gemensamt i Alliansen att provanställningar ska kunna gälla i ett år. Vi vill också gemensamt införa den nya anställningsformen inträdesjobb, en förenklad anställning för nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen.

 

Sverigedemokraterna

1. Även inom Transportarbetareförbundet bör man förstå att man som politiker inte ska gå in på detaljnivå då det är något som parterna förhandlar om. Detta helt enligt den svenska modellen och den vill vi Sverigedemokrater värna om.

2. Vi vill utöka undantagen från två till fem, i företag med högst tio anställda, för att företagen ska kunna behålla nyckelkompetens precis som beskrivs i exemplet.

3. Sverigedemokraterna vill införa en helt ny anställningsform, lärlingsanställning. Den är att jämföra med det vi i dag kallar provanställning men ska kunna gälla i högst tre år. Syftet är att personen ska studera upp sina betyg samtidigt som denne lär sig ett yrke på en faktisk arbetsplats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?