Cabotage skonar inte miljön

Hur mycket tjänar vi konsumenter på att olika varor fraktas av lastbilschaufförer som har en tredjedel av en svensk lön? – Extremt lite, säger transportforskaren Henrik Sternberg som efter den uppmärksammade cabotagestudien fortsatt granska vägtransporterna.

Många minns nog mobilappen som vem som helst kunde ladda ner, för att sedan registrera lastbilar med utländska plåtar. Med hjälp av en halv miljon sådana inrapporteringar kunde Sternberg och hans forskarlag vid Lunds tekniska högskola se hur enskilda dragbilar rörde sig i Sverige.

Resultat visade att omkring 400 lastbilar körde olaglig inrikestrafik.

Fast Sternberg hävdar att mörkertalet är stort. EU-kommissionen håller inte med – utan lutar sig mot EU:s eget statistikorgan, Eurostat. Där visar siffror att cabotagetrafiken är marginell i unionen.

Eurostat anser själva att siffrorna är missvisande, men det väljer kommissionen att blunda för, konstaterar Henrik Sternberg.

För att slå dem på fingrarna har han tittat närmare på Danmark. Där anger Eurostat att rumänska åkerier körde cabotage som motsvarar 8 610 ”tonkilometer” under ett år.

Sternberg kontaktade ett rumänskt åkeri som har över 80 bilar som rullar i Danmark. Han fick ut gps-data från företaget och kunde slå fast att detta enda åkeri ensamt kört tre gånger mer rumänskt cabotage i Danmark, än vad Rumänien rapporterat in för samma period.

– Skit in, skit ut. Det är inget fel på statistikerna som jobbar på Eurostat, men vi har en undermålig rapportering, sammanfattar Henrik Sternberg.

EU har drivit igenom avregleringarna med motivet att konsumenterna får lägre priser. Forskarna i Lund har tittat på olika produkter och fann att för ett paket glass, à 15 kronor, på Coop är de totala transportkostnaderna för råvaror och färdig produkt 27 öre.

– Tre öre skulle konsumenterna tjäna om Coop tog in lågavlönade östförare med halva lönekostnaden. På en Big Mac är det ungefär samma summa. På en ny personbil från Volvo handlar det om 500 kronor. Att konsumenterna skulle gynnas i stor skala kan vi glömma, säger Sternberg.

Ett annat argument som lyfts fram för avregleringarna, inklusive cabotaget, är att de är bra för miljön och samhällsekonomin.

Henrik Sternberg gästforskar även i Österrike. Där har 50 procent av lastbilarna flaggats ut till låglöneländer på tio år. Beräkningar visar att Österrike tappar 29 700 euro (runt 280 000 kronor) i intäkter för varje förlorat chaufförsjobb.

Men det är väl trots allt bra för miljön med cabotagetransporter?

Inte nödvändigtvis. Inte om priserna på lastbilsfrakterna pressats ner, förklarar Henrik Sternberg.

Han ritar upp kurvor som beskriver ett industriföretags totala logistikkostnad. Normalt är ungefär halva notan lager- och terminalhantering, resten ren transportkostnad.

Kalkylen är som en sorts balansvåg. Sjunker priset på lastbilsfrakten blir lager- och terminalhanteringen relativt sett dyrare. Då blir det intressant att lägga ner terminaler och lager och låta mer gods rulla längre sträckor på vägen.

I en utvikning, modell överkurs, redogör han för hur färre lager och terminaler i sig driver fram fler vägtransporter.

Förklaringen är att när en tillverkare av låt säga ketchup packar flaskorna är lastpallarna optimerade. Det blir lätt att lasta en trailer eller ett lastbilsskåp fullt.

Vad händer när ketchupen kommer till lagret? Jo, där packas flaskorna om till varuburar eller pallar – tillsammans med andra produkter.

– Studier visar att det går åt dubbelt så många flakmeter lastbil, när godset packas om på det här sättet. När vi sänker lönerna för chaufförer och glesar ut näten av lager och terminaler får vi helt enkelt många fler lastbilar på vägarna.

– Är det bra för miljön? Nej, självklart inte, säger Henrik Sternberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-förslag med strängare cabotageregler

Åkeri. Nya regler kring kör- och vilotider, cabotage och utstationerade chaufförer från andra länder tog i går ett kliv framåt i EU. Både Transport och Europeiska transportarbetarefederationen är nöjd med onsdagens yttrande. Ett förslag är att en utländsk lastbil inte ska få rulla mer än 48 timmar i Sverige eller andra EU-länder.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transportarbetarens logga

Jens Nilsson (S) i EU:s transportutskott död

EU. EU-parlamentarikern Jens Nilsson har gått bort efter en kortare tids sjukdom. – Oerhört sorgligt. Hans arbete har betytt väldigt mycket för Transport, kommenterar förbundets internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.