uppsökeri
Close
Chauffören Vasil Zhyrotenskyl kan inte engelska eller svenska och Transports Håkan Eriksson talar varken ukrainska, ryska eller polska. Men en hamburgare talar sitt egna språk.
Close

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

– Vi har uppsökeri hela veckan, berättar Håkan Eriksson i Gävleavdelningen. I dag när vi är här i hamnen gör vi det tillsammans med hamnavdelning 1.

Jörgen Svärd och Mats Eliasson, hamnarbetare. Foto: Lena Blomquist

Två veckor per år sätter Transports avdelningar av för uppsökeri. Medlemmar – och de som inte har gått med – ska få chansen att träffa facket. Gärna få en kopp kaffe eller, som i Gävle hamn, en hamburgare med alla tillbehör. Men också en chans att prata om jobbet, om fackliga studier, om försäkringar … allt som en yrkesarbetare kan fundera på.

– Det kan nog vara bra, säger Peter Eriksson, chaufför från Delsbo.

Han blev tipsad om hamburgerträffen i hamnen redan dagen före. Då fick han sig en fika när Transports avdelning 11 i Gävle hade veckans första uppsökeri, bland lastbilschaufförerna på Tönnebro rastplats och bensinmack.

– Man får ett ansikte på den man har pratat med, fortsätter Peter Eriksson. Och främst är det kanske bra för att värva nya medlemmar till Transport.

Någon värvning blir det dock inte när Håkan Eriksson, ordförande i Gävleavdelningen, serverar en hamburgare till Vasil Zhyrotenskyl. Han kommer från Ukraina, kör för polskt åkeri och rullar mellan Sverige och Tyskland. Språkförbistring gör att de fackliga diskussionerna uteblir.

Strax intill informerar Gustaf Dubeck, hamnarbetare och klubbordförande i Gävle hamn, i stället en medlem med ryggsmärtor. Det handlar om arbetsgivarens ansvar, utformningen av arbetsredskapen, anmälningar om tillbud och de försäkringar som följer med kollektivavtalet.

– Det är bra att vi får synas på det här sättet i hamnen även om vi ofta pratar fackligt på arbetsplatsen också, säger Gustaf Dubeck.

Som ansvarig för hanteringen av hamburgerbröden tillägger han att en annan viktig anledning till uppsökeriet är att det är ”förbaskat gott med grillat”.

Både roligt och trevligt, säger hamnarbetarna Helen Sjöberg, Joel Westring och Johan Brunila som tar lunchpaus i Transports tält. Foto: Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.