Budbilschaufför stoppade trafiken efter olycka

Räddningstjänsten runt om i landet har beslutat att stänga av vägarna vid olyckor. Det är för farligt för poliser och ambulanspersonal. Budbilschauffören Hanna Nilsson fick också nog – och blockerade vägen för att skydda en skadad medtrafikant. – Räddningstjänsten tackade mig när de kom fram, säger hon. De bad mig stå kvar tills de hade gjort sitt jobb.

Olyckan hade hänt när Hanna Nilsson kom körande i en skarp vänsterkurva. Hon var på jobb i Mälardalen och hade svängt av motorvägen för att fortsätta på en lokal slinga.

– Det låg en man på rygg mitt på vägen, berättar Hanna Nilsson. Hans mc stod minst 20 meter därifrån. Två personer hade redan stannat och försökte lotsa polis och ambulans till platsen.

Det tog åtminstone 20 minuter innan ambulansen var framme. Under den tiden häpnade Hanna Nilsson och de andra som hade stannat över bilister som kryssade sig fram på olycksplatsen.

– Sen när det kom en buss som skulle förbi trodde jag inte att det var sant, säger hon. Jag fick nog och ställde min budbil så att ingen kunde komma förbi.

– Det krävs mer respekt kring olycksplatser, säger Hanna Nilsson, som tycker att fler borde välja lokalvägarna där människor och djur som skadas annars kan bli liggande länge.

Hur det gick med motorcyklisten vet hon inte, men de talades vid innan han försvann bort i ambulansen.

Hanna Nilsson är inte ensam om att ha tröttnat på privatbilister och yrkesförare som inte tar hänsyn på olycksplatser. Räddningstjänster på olika håll i landet har meddelat att de framöver tänker stänga av vägarna totalt när de arbetar med en olycka.

Besluten har fattats efter att tre brandmän under de senaste månaderna dödats i samband med utryckning till olyckor.

Den 26 april blev en brandman påkörd och dog på E6 vid Munkedal när en personbilist försökte ta sig fram mellan två stillastående lastbilar. Den 12 april dog en brandman på E4 i norra Skåne efter att en vajer spruckit och träffade honom i bröstet. Och den 8 februari avled en brandman efter att ha blivit påkörd på en olycksplats norr om Stockholm.

Sydöstra Skånes räddningsförbund är en räddningstjänst som har slutat släppa förbi trafiken vid olycksplatser:

– Tidigare har vi ansett att trafiken ska rulla på ändå men nu har vi nått en nivå där vi måste ta ett helhetsgrepp. Vi vill inte ha fler kollegor som går bort. säger räddningschefen Mats Svensson till Skånska Dagbladet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.