Brister i utbildningen ökar riskerna vid truckkörning

Brister i utbildning och kunskaper i lastning och lossning kan vara en av orsakerna till att truckar är inblandade i så många arbetsplatsolyckor. Det visar en färsk enkätundersökning som besvarats av cirka 900 truck- och lastbilsförare.

Varje år rapporteras 800-900 truckolyckor in till Arbetsmiljöverket.

– Nivån är besvärande hög och så har det sett ut under lång tid, säger Maria Vigren på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Ändå är truckarbetet hårt reglerat med krav på utbildning och kunskaper hos förarna liksom skriftliga körtillstånd.

För att försöka få reda på orsakerna och förbättra säkerheten för truckförare och personer som arbetar i deras närhet genomförde Tya under våren 2015 en stor undersökning, på uppdrag av fack och arbetsgivarorganisationer.

3 000 truckförare och lastbilschaufförer, som kör truck som en del i arbetet, ombads att fylla i en enkät med frågor om hur de upplever arbetsmiljön. 30 procent eller cirka 900 av de tillfrågade svarade, vilket gav undersökaren SCB och Tya möjlighet att dra en del statistiskt säkerställda slutsatser.

Hela 80 procent av dem som svarar anser att den utbildning de fått av Tyas truckinstruktörer har gett dem tillräckliga kunskaper för att jobba med truck.

– Glädjande, anmärker Maria Vigren som leder projektet.

Men det finns ett aber. När det gäller lastning och lossning av exempelvis fordon och containrar uppger 25 procent av de tillfrågade att truckutbildningen inte alls gav de kunskaper som behövs för att arbeta säkert.

– Resultatet ger en viktig fingervisning om att vi behöver anpassa utbildningen och att truckförarna kanske behöver mer handledning och övning ute på arbetsplatserna, säger Maria Vigren.

På golvet brukar terminalarbetare ibland anklaga lastbilschaufförer för att uppträda vårdslöst och springa i vägen för maskinerna och vise versa. Maria Vigren vill inte ställa grupperna mot varandra, men noterar att det är stora skillnader mellan hur truckförare och lastbilschaufförer, som använder truck vid lastning och lossning, svarar.

16 procent av dem som enbart kör truck uppger att de saknar de skriftliga körtillstånd för truck som de ska ha från sina arbetsgivare. Bland lastbilschaufförer stiger siffran till 34 procent.

Bristen på skriftliga körtillstånd (som inte ska förväxlas med truckutbildning och truckkort) ligger också bakom en hög andel av de sanktionsavgifter som Arbetsmiljöverket utfärdat efter regeländringen 1 juli 2014.

Då ändrades arbetsmiljölagen på så sätt att avgifter nu ersatt de tidigare straffen för brott mot arbetsmiljölagen.

En enda förare som inte har fullständigt tillstånd att framföra trucken kan stå arbetsgivaren dyrt. Ett exempel är Pågen i Malmö, som enligt tidningen Mål och medel fått krav på 150 000 kronor i sanktionsavgift.

Tyas granskning pekar på fler brister. 17 procent av truckförarna svarar att arbetsgivaren inte har några skriftliga trucksäkerhetsregler. Bland lastbilschaufförerna uppger 28 procent att de saknas i skrift.

Maria Vigren lyfter fram arbetsledningens viktiga roll för att skapa goda rutiner och en arbetskultur där säkerheten ”sitter i väggarna”, även vid stress.

– Vi är glada att de som besvarat enkäten i hög grad anser att ledningen inte accepterar risktagande i arbetet även om tidsschemat är pressat, säger hon.

Faktum kvarstår ändå att många skadar sig vid truckolyckor och blir sjukskrivna kortare eller längre tid. Om förarna själva eller personer som rör sig kring truckarna är hårdats drabbade framgår inte av Arbetsmiljöverkets statistik. Den uppgiften vill Tya gärna ha fram för att företagen ska ha bättre möjligheter att förhindra påkörningar och klämolyckor, liksom att gods välter och faller. I värsta fall över människor.

En mindre granskning som Tya gjort tyder på att många av de skadade inte är truckförare. Olyckstatistiken rymmer också lastbilschaufförer, kolleggor på terminalen med flera.

– Det krävs ett stort engagemang från arbetsledningen för att utveckla en god säkerhetskultur. Ett sätt är att ge positiv feedback och uppmuntra anställda som arbetar säkert, att och inte bara reagera när något är fel.

Det gäller också att ta reda på varför vi utsätter oss för risker på arbetet, förklarar Maria Vigren

– Vill man förändra organisationen kan man titta på olika nyckelbeteenden som påverkar säkerheten. Ett är att alltid titta bakåt innan man börjar backa, till exempel. Mikrobeteenden, att ta sig den lilla extra tiden, kan ha avgörande betydelse för säkerheten, betonar hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.