Bring: Vi följer lagar och regler

”Våra chaufförer är inte utstationerade i Jönköping.” Bring hävdar i ett svar till Transportarbetaren att bolaget följer alla lagar och regler som gäller, men vill inte låta sig intervjuas.

Striden om de slovakiska chaufförerna i Jönköping går vidare.

Transport har anmält Bring trucking till Arbetsmiljöverket och hävdar att chaufförerna är utstationerade i Sverige och ska vara anmälda till utstationeringsregistret.

Arbetsmiljöverket anser frågan för svårt att utreda, säger sig sakna resurser och vill inte ”jaga företag på det sättet”.

Enligt Bring har Arbetsmiljöverket konstaterat att bolaget inte bryter mot några regler. Men bolagets representanter ställer inte upp på intervju.

I mejl svär sig Bring fria från alla anklagelser:

”Vi på Bring följer de lagar och direktiv som finns för utstationering. Enligt de uppgifter som vi har fått från Arbetsmiljöverket rörande anmälan som gjordes mot oss från Transportarbetarförbundet i maj fanns det inget som visade på att vi har brutit mot de lagar och direktiv som finns för detta”, skriver informationschef Adam Leth.

Bolaget nekar kategoriskt till att det gör fel:

”Våra chaufförer är inte utstationerade i Jönköping, skulle de vara det skulle vi naturligtvis anmäla dem till utstationeringsregistret.

De lastbilar som cirkulerar i Jönköping är internationella transporter (ett fåtal berörs av cabotage) vilka direktiv och lagar vi följer.”

Enligt Transports iakttagelser sover chaufförerna över i sina bilar när de är parkerade i Jönköping. Chaufförerna har också tillgång till en depå där de kan äta och duscha.

Men det är helt naturligt enligt Brings informationschef Adam Leth, som skriver i mejl:

”Vi på Bring ser det som en skyldighet för oss och en rättighet för våra chaufförer att vi kan erbjuda en bra arbetsmiljö ex. möjlighet till vila, sköta sin hygien och äta sin mat i våra lokaler.”

Slovakiska Bring trucking är ett dotterbolag till norska Bring, som bland annat konkurrera med Post Nord om postutdelningen i stora delar av landet.

I Jönköping kör Bring kontinuerligt laster åt Ikea till Oslo.

Om förarna skulle bedömas vara utstationerade ska de följa svenska lagar för bland annat arbetsmiljö och arbetstider. De ska också ha minst lägstalöner enligt avtal.

Bring riskerar en sanktionsavgift på 20 000 kronor om Arbetsmiljöverket bedömer att chaufförerna ska vara registrerade i utstationeringsregistret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Andersson åkare sen 40 år:
    25 juli, 2018

    Politiker har inget personligt ansvar för vad dom ställer till utan tilldelas fallskärm som ersättning vi vanliga dödliga vi får hoppa utan skärm om vi ställer till det för oss eller andra

  2. Roger Andersson åkare sen 40 år:
    25 juli, 2018

    20000 kronor i böter är skrattretande lågt 500000kr skulle vara i första läget sen skulle det dubblas vid nästa gång men inte gör sverige nogot för att hjälpa sina egna medborgare vi är upptagna med att hjälpa andra länders befolkning men det är ju snart VAL!

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.