Bring: Vi följer lagar och regler

”Våra chaufförer är inte utstationerade i Jönköping.” Bring hävdar i ett svar till Transportarbetaren att bolaget följer alla lagar och regler som gäller, men vill inte låta sig intervjuas.

Striden om de slovakiska chaufförerna i Jönköping går vidare.

Transport har anmält Bring trucking till Arbetsmiljöverket och hävdar att chaufförerna är utstationerade i Sverige och ska vara anmälda till utstationeringsregistret.

Arbetsmiljöverket anser frågan för svårt att utreda, säger sig sakna resurser och vill inte ”jaga företag på det sättet”.

Enligt Bring har Arbetsmiljöverket konstaterat att bolaget inte bryter mot några regler. Men bolagets representanter ställer inte upp på intervju.

I mejl svär sig Bring fria från alla anklagelser:

”Vi på Bring följer de lagar och direktiv som finns för utstationering. Enligt de uppgifter som vi har fått från Arbetsmiljöverket rörande anmälan som gjordes mot oss från Transportarbetarförbundet i maj fanns det inget som visade på att vi har brutit mot de lagar och direktiv som finns för detta”, skriver informationschef Adam Leth.

Bolaget nekar kategoriskt till att det gör fel:

”Våra chaufförer är inte utstationerade i Jönköping, skulle de vara det skulle vi naturligtvis anmäla dem till utstationeringsregistret.

De lastbilar som cirkulerar i Jönköping är internationella transporter (ett fåtal berörs av cabotage) vilka direktiv och lagar vi följer.”

Enligt Transports iakttagelser sover chaufförerna över i sina bilar när de är parkerade i Jönköping. Chaufförerna har också tillgång till en depå där de kan äta och duscha.

Men det är helt naturligt enligt Brings informationschef Adam Leth, som skriver i mejl:

”Vi på Bring ser det som en skyldighet för oss och en rättighet för våra chaufförer att vi kan erbjuda en bra arbetsmiljö ex. möjlighet till vila, sköta sin hygien och äta sin mat i våra lokaler.”

Slovakiska Bring trucking är ett dotterbolag till norska Bring, som bland annat konkurrera med Post Nord om postutdelningen i stora delar av landet.

I Jönköping kör Bring kontinuerligt laster åt Ikea till Oslo.

Om förarna skulle bedömas vara utstationerade ska de följa svenska lagar för bland annat arbetsmiljö och arbetstider. De ska också ha minst lägstalöner enligt avtal.

Bring riskerar en sanktionsavgift på 20 000 kronor om Arbetsmiljöverket bedömer att chaufförerna ska vara registrerade i utstationeringsregistret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?