Brexit – katastrof eller välgärning?

Krönika. Man kan konstatera att en stor del av den brittiska arbetarklassen röstade för att lämna EU. Många förvånades över detta. Likaså förvånades man över att många av de brittiska pensionärerna också röstade för att Storbritannien ska lämna det europeiska samarbetet.

Vid en närmare syn på det brittiska samhället är det kanske inte så konstigt att majoriteten av britterna röstade som de gjorde. Stora delar av landet har, i kölvattnet av den nyliberala politiken som förts sedan Thatchers dagar, drabbats av en nedläggningshysteri av traditionella brittiska företag.

Fiskeindustrin har mer än halverats, stålindustrin är nästan helt borta – liksom tusentals arbetstillfällen som aldrig kommer tillbaka. För arbetarna i dessa traditionella näringar är utbildningsnivån låg, och därmed är deras möjligheter att finna ett nytt jobb obefintliga. Någon vuxenutbildning att tala om finns inte, det har inte varit den politiska ledningens främsta mål, tyvärr.

I andra delar av ekonomin, som exempelvis offentliga sektorn, har arbetsgivarna precis som i andra länder i Europa använt möjligheten att anställa billig arbetskraft. Det är framför allt migrantarbetare från de östra delarna av Europa som utnyttjas hänsynslöst.

Kollektivtrafiken har alltid varit ett så kallat ”union-job”, det vill säga ett arbete som omfattats av kollektivavtal och fackligt medlemskap. Men dessa avtal har nu försvunnit.

Så ser det ut i många yrken som traditionellt varit ”union-jobs”. De är helt plötsligt och mindre lustigt ”non union-jobs”. Och därmed har lönerna sjunkit för arbetstagarna, medan vinsterna stigit för företagen.

Mönstret känns igen från hela Europa. Exempelvis arbetar EU mycket med att införa regler som ska underlätta för företagen.

Det låter bra – men är i själva verket ytterligare eftergifter, framför allt åt de multinationella företagen, så att attackerna mot fackföreningarna och arbetstagarna kan fortsätta. Speciellt brittiska företag har under många år haft en antifacklig attityd och en fäbless för att kräva undantag från olika EU-direktiv.

Därför behövs den brittiska fackföreningsrörelsen mer än någonsin. Vi kommer att fortsätta vårt långa samarbete med den – i kampen för rättvisa och konkurrens på lika villkor.

Själv är jag säker på att resultatet av folkomröstningen kommer leda till något gott.

Britterna har visat politiker runt om i Europa att det finns ett djupgående fel i EU-projektet. Det har blivit eliternas projekt i stället för folkets.

Därför finns det nu möjligheter att ändra den politiska inriktningen. Det är tid att stanna upp, tänka efter och sedan forma EU:s framtid efter folkets vilja.

Misslyckas politikerna med den uppgiften är risken mycket stor att vi får se EU:s sammanbrott ganska snart. Om de däremot lyckas kanske vi får se ett Europa som lever upp till de drömmar och ideal som en gång låg till grund för idén om ett enat Europa.

Det är hög tid att visa politiskt ledarskap, både nationellt och i EU!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.