Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Det var en dag i tidiga april. Miljöarbetaren Jörgen Broth körde lastbil utanför Varberg, på en 70-väg i uppförsbacke. Han blev invinkad av polisen. De påstod att han hade kört minst 87 kilometer i timmen.

Jörgen Broth kör för Suez i Varberg. Foto: Privat

Omöjligt, ansåg Jörgen Broth. Kort därpå testade han att köra fortare än 80 i nedförsbacke. Han vågade sig upp i 83. Där har färdskrivaren gjort en rödmarkering som Jörgen Broth visar för Transportarbetaren. Det är dagens enda röda markering. Det finns inga tecken på hastighetsöverträdelse vid tidpunkten för den påstådda fortkörningen.

– Jag kan inte köra fortare än 80 kilometer i timmen på grund av spärren och jag kör ganska lagligt. Det hade krävts att jag trotsat Newtons lagar om tyngdkraft, och att jorden varit platt, för att jag skulle kommit upp i 87 kilometer i timmen i uppförsbacke. Det hade i och för sig varit lite häftigt. Men det går ju inte.

– Egentligen ska man få se lasern, men polisen visade varken mig eller någon annan. Jag undrar om det kan ha stått 67, men att polisen läst 87 av misstag? Jag gör också fel på jobbet ibland.

Jörgen Broth har planerat noga inför rättegången. Han ska företräda sig själv och har kallat egna vittnen. Chefen för Volvoverkstaden och chefen på åkeriet. Jörgen Broth har tagit ut bilder från de färdskrivardata som har sparats och planerar att visa dem för rätten.

Han ställer sig frågande till hur en polismans utsaga kan väga tyngre än vad färdskrivaren säger.

– Om jag blir stoppad och färdskrivaren visar att jag har haft för kort rast kan jag få böter. Nu är det två av polisens mätinstrument som står mot varandra. Färdskrivaren och lasern. Men det finns ingenting sparat från lasermätningen, bara utsagan från en enda polis.

Jörgen Broth anser att det är en principfråga och är glad över att ha teknisk bevisning på sin sida.

– Hade jag varit en stressad sjuksköterska på väg till jobbet hade jag inte haft en chans. Men nu har jag flera saker som talar för mig. Sen gjorde polisen flera misstag. De mätte till exempel inte mina däck, eller sparade färdskrivardata.

Har det tagit mycket tid?

– Det har det väl gjort. Jag ville och trodde att de skulle dra sig ur när jag överklagade och begärde huvudförhandling. Jag har inga advokatkostnader att förlora då jag företräder mig själv.

Rättegången skulle ha ägt rum måndagen den 31 augusti men har senarelagts. Nytt datum är inte fastlagt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stevO:
    27 september, 2020

    Finns inget sparat från polisen?

    Polisen är tvungen att uppföra ett platsprotokoll, för att använda lasern. Detta protokoll ska finnas.

    Reglerna för hur polisen ska utföra kontrollen, går att läsa här. https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap331_2_rpsfs2003_6.pdf/download

    Har inte polisen gjort allt detta, då är risken rätt stor att man slipper straff.

  2. Sebastian Nielsen:
    7 september, 2020

    Men det saknar ju betydelse! Om han kört i 80 som lastbilen är spärrad på - så hade han ändå brutit mot lagen. Så förstår inte vad det är som ska prövas egentligen?

Lästips:

Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Transportarbetarens logga

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.