Maria Legge, Transports förbundskontor.
Close
Maria Legge jobbar till vardags på Transports förbundskontor, där det finns hyllvis med böcker att låna.
Close

”Boken i örat” går i graven – så här gör du i stället

I två år har Transport varit med och drivit projektet "Boken i örat". Via så kallade media-jukeboxar i Tönnebro och Töre har chaufförer och andra resande kostnadsfritt kunnat ladda ner ljudböcker. Nu försvinner troligen jukeboxarna. Men allt fler allmänna bibliotek erbjuder numera samma gratistjänst.

Transport var en av de pådrivande krafterna bakom vägkrogsbiblioteken, som snabbt blev en succé. Här kunde yrkesförare enkelt parkera lastbilen och låna böcker – antingen i pappersform eller digitalt på cd eller i mp3-format.

För två år sedan sjösattes ett nytt projekt – Boken i örat.

Idén var att ställa ut samma sorts nedladdningsmaskiner som de kommunala biblioteken skaffat – fast på vägkrogsfilialerna. I de så kallade media-jukeboxarna finns ljudböcker, film och spel lagrade digitalt.

Siffror som Transports kulturansvariga, Maria Legge, tagit fram visar att jukeboxarna blivit populära. Det sker 25 procent fler nedladdningar i Töre och Tönnebro än genomsnittet på de kommunala biblioteken.

Under 2015 gjordes över 10 000 digitala ”boklån” i vägkrogsmaskinerna. Deckare är mest attraktivt, med 2 422 nedladdningar. Romaner hamnar på andra plats, med 2 313. Barn- och ungdomslitteratur blev god trea, 2 300. Många fastnade för möjligheten att lära sig nya språk genom, det visar 1 906 nedtankade språkkurser.

Även lyrik laddas ner, fast mera blygsamt. Totalt elva klickningar noteras och favoriten är Gustav Fröding.

Fast nu berättar Maria Legge att media-jukeboxarna sannolikt försvinner från vägkrogarna i Tönnebro och Töre:

– Huvudorsaken är att maskinerna är väldigt dyra att hyra in. Den digitala utvecklingen går också kolossalt fort. Tekniken i våra jukeboxar är ganska gammal, det krävs en usb-sticka för att ladda ner det man vill ha.

– Väldigt många kommunala bibliotek har apparater med modernare teknik. Där kan låntagarna ladda ner böcker via dator eller smarta mobiler, på distans. Allt som krävs är att man skaffar ett lånekort.

Maria Legge menar att själva nedladdningen, handgreppen, gjorts enklare och smidigare. Slutsatsen är att en fjärrchaufför på resa numera kan komma åt ny litteratur, dygnet runt, oavsett var bilen parkerats (nästan).

– Det som är viktigt nu är att tillgängligheten blir bättre, säger Maria Legge. Biblioteken behöver komma ut på bensinmackar, tågstationer, vägkrogar och berätta om de nya tjänsterna och se till att folk skaffar lånekort.

– Vi kommer att fortsätta med vägkrogsbiblioteken i många år, men de kommunala biblioteken kan göra en jätteinsats för att öka läsandet bland våra medlemmar.

Erfarenheter från vägkrogarna och ”Boken i örat” visar att cd-skivor och mp3 inte spelat ut sin roll ännu.

– Framför allt de lite äldre chaufförerna är skeptiska till datorer, de gillar den gamla tekniken, säger Maria Legge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?