APM Terminals, containerhamnen i Göteborg
Close
Containerhamnen i Göteborg.
Close

Blixtarna ska bort från containerhamnen

Hamn. APM i Göteborg gör sig av med blixtarbetarna i hamnen. Hamnbolaget låter i stället ett bemanningsföretag ta över rekryteringen av inhoppande hamnarbetare. Och då måste tillfälliga hamnarbetare vara beredda att hamna på helt andra arbetsplatser också.

– Vi reserverade oss mot beslutet under förhandlingen med APM Terminals, säger Patrik Östbjerg, ordförande i Transports avdelning 2.

Blixtsystemet är den traditionella formen för hamnarna i Sverige att fylla ut med extrapersonal. I Göteborg hanterar Blixtsystemet än så länge tre hamnterminaler.

Dit anmäler sig hamnarbetare, som inte har fast anställning, när de vill hoppa in. Dag för dag får sedan hamnarbetarna besked om ifall de får jobb och i så fall i vilken av terminalerna. En hel del av de ungefär 300 blixtarna i Göteborg jobbar så mycket att de kan leva på hamnjobbet.

Containerhamnen i Göteborg, som drivs av APM Terminals, hoppar vid årsskiftet av det gemensamma blixtsystemet. I stället anlitas bemanningsföretaget Adecco. APM:s vd Henrik Kristensen berättar varför:

– Vi har utvärderat effektiviteten och tillförlitligheten med blixtarna under en längre tid. Och kommit fram till att vi behöver en modell som är både mer pålitlig och mer flexibel.

Han beskriver avtalet med Addeco som skräddarsytt för hamnens behov.

– Vi måste säkerställa att det finns hamnarbetare när kunderna kommer till hamnen. Samtidigt kommer hamnarbetarna få en större anställningstrygghet eftersom de blir anställda på bemanningsföretaget.

Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige förhandlade om förändringen i går. Ordförande Patrik Östbjerg konstaterar att det finns både för- och nackdelar med APM:s nya modell.

– Men nackdelarna överväger och vi reserverade oss, säger han.

– Vi tycker att det fungerar bra med blixtarna. Samtidigt vet vi att fackliga kollegor, både i Transport och i andra förbund, har haft en hel del bekymmer med bemanningsföretag.

På Addeco i Göteborg filar man redan på formuleringarna i den annons som ska locka till sig inhoppare till hamnen.

– Vi är ute efter både personer med erfarenhet och kunskap om hamnarbetet och andra som kan utbildas, säger kontorschefen Niklas Erhede. Jag tror att det blir ett populärt jobb bland våra anställda.

Adecco kommer att behöva anställa fler, och enligt bemanningsavtalet är det bara heltidstjänster som gäller.

Lönen ska ligga på genomsnittet bland dem som är jämförbara på den inhyrande arbetsplatsen. Vilket betyder hamnarbetarlön för den som hoppar in i hamnen – och en annan lön om samma anställda hyrs ut till en annan bransch. Där finns också en slags timlönegaranti, som ger anställda på bemanningsföretag lön även när de inte är uthyrda.

– Jag räknar med att vi hittar duktiga personer som kan jobba i hamnen, men som också kan hoppa in på logistikjobb eller inom industrin, säger Niklas Erhede.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressades på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).