APM Terminals, containerhamnen i Göteborg
Close
Containerhamnen i Göteborg.
Close

Blixtarna ska bort från containerhamnen

Hamn. APM i Göteborg gör sig av med blixtarbetarna i hamnen. Hamnbolaget låter i stället ett bemanningsföretag ta över rekryteringen av inhoppande hamnarbetare. Och då måste tillfälliga hamnarbetare vara beredda att hamna på helt andra arbetsplatser också.

– Vi reserverade oss mot beslutet under förhandlingen med APM Terminals, säger Patrik Östbjerg, ordförande i Transports avdelning 2.

Blixtsystemet är den traditionella formen för hamnarna i Sverige att fylla ut med extrapersonal. I Göteborg hanterar Blixtsystemet än så länge tre hamnterminaler.

Dit anmäler sig hamnarbetare, som inte har fast anställning, när de vill hoppa in. Dag för dag får sedan hamnarbetarna besked om ifall de får jobb och i så fall i vilken av terminalerna. En hel del av de ungefär 300 blixtarna i Göteborg jobbar så mycket att de kan leva på hamnjobbet.

Containerhamnen i Göteborg, som drivs av APM Terminals, hoppar vid årsskiftet av det gemensamma blixtsystemet. I stället anlitas bemanningsföretaget Adecco. APM:s vd Henrik Kristensen berättar varför:

– Vi har utvärderat effektiviteten och tillförlitligheten med blixtarna under en längre tid. Och kommit fram till att vi behöver en modell som är både mer pålitlig och mer flexibel.

Han beskriver avtalet med Addeco som skräddarsytt för hamnens behov.

– Vi måste säkerställa att det finns hamnarbetare när kunderna kommer till hamnen. Samtidigt kommer hamnarbetarna få en större anställningstrygghet eftersom de blir anställda på bemanningsföretaget.

Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige förhandlade om förändringen i går. Ordförande Patrik Östbjerg konstaterar att det finns både för- och nackdelar med APM:s nya modell.

– Men nackdelarna överväger och vi reserverade oss, säger han.

– Vi tycker att det fungerar bra med blixtarna. Samtidigt vet vi att fackliga kollegor, både i Transport och i andra förbund, har haft en hel del bekymmer med bemanningsföretag.

På Addeco i Göteborg filar man redan på formuleringarna i den annons som ska locka till sig inhoppare till hamnen.

– Vi är ute efter både personer med erfarenhet och kunskap om hamnarbetet och andra som kan utbildas, säger kontorschefen Niklas Erhede. Jag tror att det blir ett populärt jobb bland våra anställda.

Adecco kommer att behöva anställa fler, och enligt bemanningsavtalet är det bara heltidstjänster som gäller.

Lönen ska ligga på genomsnittet bland dem som är jämförbara på den inhyrande arbetsplatsen. Vilket betyder hamnarbetarlön för den som hoppar in i hamnen – och en annan lön om samma anställda hyrs ut till en annan bransch. Där finns också en slags timlönegaranti, som ger anställda på bemanningsföretag lön även när de inte är uthyrda.

– Jag räknar med att vi hittar duktiga personer som kan jobba i hamnen, men som också kan hoppa in på logistikjobb eller inom industrin, säger Niklas Erhede.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Brett stöd i Teslakonflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Illustration av Mattias Käll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.