APM Terminals, containerhamnen i Göteborg
Close
Containerhamnen i Göteborg.
Close

Blixtarna ska bort från containerhamnen

Hamn. APM i Göteborg gör sig av med blixtarbetarna i hamnen. Hamnbolaget låter i stället ett bemanningsföretag ta över rekryteringen av inhoppande hamnarbetare. Och då måste tillfälliga hamnarbetare vara beredda att hamna på helt andra arbetsplatser också.

– Vi reserverade oss mot beslutet under förhandlingen med APM Terminals, säger Patrik Östbjerg, ordförande i Transports avdelning 2.

Blixtsystemet är den traditionella formen för hamnarna i Sverige att fylla ut med extrapersonal. I Göteborg hanterar Blixtsystemet än så länge tre hamnterminaler.

Dit anmäler sig hamnarbetare, som inte har fast anställning, när de vill hoppa in. Dag för dag får sedan hamnarbetarna besked om ifall de får jobb och i så fall i vilken av terminalerna. En hel del av de ungefär 300 blixtarna i Göteborg jobbar så mycket att de kan leva på hamnjobbet.

Containerhamnen i Göteborg, som drivs av APM Terminals, hoppar vid årsskiftet av det gemensamma blixtsystemet. I stället anlitas bemanningsföretaget Adecco. APM:s vd Henrik Kristensen berättar varför:

– Vi har utvärderat effektiviteten och tillförlitligheten med blixtarna under en längre tid. Och kommit fram till att vi behöver en modell som är både mer pålitlig och mer flexibel.

Han beskriver avtalet med Addeco som skräddarsytt för hamnens behov.

– Vi måste säkerställa att det finns hamnarbetare när kunderna kommer till hamnen. Samtidigt kommer hamnarbetarna få en större anställningstrygghet eftersom de blir anställda på bemanningsföretaget.

Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige förhandlade om förändringen i går. Ordförande Patrik Östbjerg konstaterar att det finns både för- och nackdelar med APM:s nya modell.

– Men nackdelarna överväger och vi reserverade oss, säger han.

– Vi tycker att det fungerar bra med blixtarna. Samtidigt vet vi att fackliga kollegor, både i Transport och i andra förbund, har haft en hel del bekymmer med bemanningsföretag.

På Addeco i Göteborg filar man redan på formuleringarna i den annons som ska locka till sig inhoppare till hamnen.

– Vi är ute efter både personer med erfarenhet och kunskap om hamnarbetet och andra som kan utbildas, säger kontorschefen Niklas Erhede. Jag tror att det blir ett populärt jobb bland våra anställda.

Adecco kommer att behöva anställa fler, och enligt bemanningsavtalet är det bara heltidstjänster som gäller.

Lönen ska ligga på genomsnittet bland dem som är jämförbara på den inhyrande arbetsplatsen. Vilket betyder hamnarbetarlön för den som hoppar in i hamnen – och en annan lön om samma anställda hyrs ut till en annan bransch. Där finns också en slags timlönegaranti, som ger anställda på bemanningsföretag lön även när de inte är uthyrda.

– Jag räknar med att vi hittar duktiga personer som kan jobba i hamnen, men som också kan hoppa in på logistikjobb eller inom industrin, säger Niklas Erhede.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Transportarbetarens logga

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Transportarbetarens logga

Två män gömda i lastbil i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Två unga män upptäcktes i helgen i en lastbilstrailer inne i Göteborgs roro-hamn. De greps, misstänkta för brott mot skyddslagen.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.