Bländande ljus är farligt

Insändare. Vi måste prata om bländande arbetsbelysning/ baklampor.

Bländande ljus är ett arbetsmiljöproblem. Ljus borde riktas lodrät på backen i stället för rätt upp i skallen på en. Solen är som mest effektiv när den står lodrät på backen. Bländande ljus bländar hela tiden och är farlig. En lampa som riktas lodrät på backen bländar aldrig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tamme Tigchelaar:
    26 januari, 2020

    Sverige är världsmästare när det gäller bländning!

    Nästan alla fordon inom skogsbranschen är försedd med felriktat arbetsbelysning/ baklampor (horisontellbelysning) de skapar bara långa skuggor och skuggorna är livsfarliga.
    Skördare bländar skotare, skotare bländar timmerbilar och timmerbilar bländar timmerbilar hela tiden. Det är en ont spiral som är lätt att åtgärda, skulle man montera all belysning LOD"RÄTT" på backen istället för rätt upp i skallen på en då skulle man skippa all bländning.
    Man blir inte trött av mörkret nej man blir trött av allt bländande ljus omkring oss, Hjullastare, Vedtruckar, Flisbilar, Timmerbilar samtliga fordon är försedd med horisontell arbetsbelysning och solen är som minst effektiv när den står horisontellt över horisonten och lik förbannat stannar vi i samma spår.
    Den som inte vågar byta spår stannar i utvecklingen och åsikter är gjort för att bytas när man blir äldre och klockare.
    Föreställ dig en värld med fordon som lyser upp din arbetsplats och utan att du bli bländat, det kan bli verklighet om man vill
    Vi måste prata om bländande ljus
    Svenska arbetsförhållandena är en mörk historia

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .