Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Bakom slutsatserna står fysikstudenten Johan Kollberg, som i ett examensarbete vid Lunds universitet granskat vilka fossilfria drivmedel som är mest kostnadseffektiva.

– Lösningen mot en fossiloberoende fordonsflotta består sannolikt av en kombination av biodrivmedel och elektriska drivlinor. Inget enskilt alternativ kan ensamt lösa alla utmaningar, säger Johan Kollberg i en kommentar.

Sverige har antagit hårda krav på minskade klimatutsläpp från transportsektorn. Den stora frågan är vilka drivmedel som ska ersätta fossil olja, kol och gas.

Många debattörer förespråkar el. Kruxet är att framställningen av elbilar – och särskilt batterierna – medför stora utsläpp av koldioxid.

Johan Kollberg har studerat hela livscykeln hos olika fordon, motorer och bränslen. Han kommer fram till att biometanol av vete och biodiesel gjord på skogsråvara, tallolja, ger mest klimatnytta per satsad krona.

Studien utgår från en personbil som rullar 20 000 mil.

Drivs den av en dieselmotorer som i stället för fossilt bränsle tankas med ren biodiesel, HVO, så kostar klimatinsatsen 1 207 kronor per reducerat ton koldioxid. För RME är prislappen något högre, 1 368 kronor.

Bensinbilen då? Här fylls tanken i stället med ”alkoholerna” biometanol eller bioetanol. Nu kostar varje reducerat ton 1 504 kronor (metanol) och 2 037 kronor (etanol). Att bensinbilen halkar efter dieseln beror på högre bränsleförbrukning och högre kostnader för framställningen av drivmedlen.

Elbilen med batteri klarar sig betydligt sämre, enligt livscykelanalysen. Baseras produktion och drift  på en mix av svensk el hamnar kostnaden – per minskat ton koldioxid – på närmare 4 300 kronor. Skulle elen komma från kolkraft blir notan närmare 13 800 kronor.

Johan Kollberg pekar på andra faktorer som spelar in för trafikens klimatpåverkan. En dieselbil som bantas från 1 600 kilo till 1 200 kilo får 16 procent lägre bränsleförbrukning. Samma koncept på en bensinbil ger 13 procents minskning.

Mindre cylindervolym ger också påtagligt positiva effekter.

Elbilens facit kan förbättras på flera sätt. Den gör sig bättre i tätort, än på landväg. Orsaken är att inbromsningarna i tätortstrafiken kan tas tillvara av elmotorn, som förvandlas till generator.

Elbilen drar också dubbel så mycket energi i motorvägsfart som i stadstrafik. Bensin och dieselbilar drar ungefär lika mycket oavsett var de körs.

Det är alltså smart att köra elbil i stan. Där kan batteripacket göras mindre, med mindre klimatpåverkan i produktionsprocessen som följd. På pluskontot finns också nollutsläpp av kväveoxider och partiklar på platser där flest människor bor.

Johan Kollberg menar att det ur miljösynpunkt är en dålig idé att skapa elbilar med så lång räckvidd som möjligt. Ju större batterier desto större utsläpp under tillverkningen.

På motsvarande sätt är det viktigt att få ned storleken på diesel- och bensinbilar, för att minska motorernas förbrukning.

Elektrifierade vägar kan förändra ekvationen för elbilar. Störst koldioxidutsläpp skapar elbilen under själva produktionen. När den väl är klar bör den rulla många mil. På el som producerats klimatsmart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.