Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Bakom slutsatserna står fysikstudenten Johan Kollberg, som i ett examensarbete vid Lunds universitet granskat vilka fossilfria drivmedel som är mest kostnadseffektiva.

– Lösningen mot en fossiloberoende fordonsflotta består sannolikt av en kombination av biodrivmedel och elektriska drivlinor. Inget enskilt alternativ kan ensamt lösa alla utmaningar, säger Johan Kollberg i en kommentar.

Sverige har antagit hårda krav på minskade klimatutsläpp från transportsektorn. Den stora frågan är vilka drivmedel som ska ersätta fossil olja, kol och gas.

Många debattörer förespråkar el. Kruxet är att framställningen av elbilar – och särskilt batterierna – medför stora utsläpp av koldioxid.

Johan Kollberg har studerat hela livscykeln hos olika fordon, motorer och bränslen. Han kommer fram till att biometanol av vete och biodiesel gjord på skogsråvara, tallolja, ger mest klimatnytta per satsad krona.

Studien utgår från en personbil som rullar 20 000 mil.

Drivs den av en dieselmotorer som i stället för fossilt bränsle tankas med ren biodiesel, HVO, så kostar klimatinsatsen 1 207 kronor per reducerat ton koldioxid. För RME är prislappen något högre, 1 368 kronor.

Bensinbilen då? Här fylls tanken i stället med ”alkoholerna” biometanol eller bioetanol. Nu kostar varje reducerat ton 1 504 kronor (metanol) och 2 037 kronor (etanol). Att bensinbilen halkar efter dieseln beror på högre bränsleförbrukning och högre kostnader för framställningen av drivmedlen.

Elbilen med batteri klarar sig betydligt sämre, enligt livscykelanalysen. Baseras produktion och drift  på en mix av svensk el hamnar kostnaden – per minskat ton koldioxid – på närmare 4 300 kronor. Skulle elen komma från kolkraft blir notan närmare 13 800 kronor.

Johan Kollberg pekar på andra faktorer som spelar in för trafikens klimatpåverkan. En dieselbil som bantas från 1 600 kilo till 1 200 kilo får 16 procent lägre bränsleförbrukning. Samma koncept på en bensinbil ger 13 procents minskning.

Mindre cylindervolym ger också påtagligt positiva effekter.

Elbilens facit kan förbättras på flera sätt. Den gör sig bättre i tätort, än på landväg. Orsaken är att inbromsningarna i tätortstrafiken kan tas tillvara av elmotorn, som förvandlas till generator.

Elbilen drar också dubbel så mycket energi i motorvägsfart som i stadstrafik. Bensin och dieselbilar drar ungefär lika mycket oavsett var de körs.

Det är alltså smart att köra elbil i stan. Där kan batteripacket göras mindre, med mindre klimatpåverkan i produktionsprocessen som följd. På pluskontot finns också nollutsläpp av kväveoxider och partiklar på platser där flest människor bor.

Johan Kollberg menar att det ur miljösynpunkt är en dålig idé att skapa elbilar med så lång räckvidd som möjligt. Ju större batterier desto större utsläpp under tillverkningen.

På motsvarande sätt är det viktigt att få ned storleken på diesel- och bensinbilar, för att minska motorernas förbrukning.

Elektrifierade vägar kan förändra ekvationen för elbilar. Störst koldioxidutsläpp skapar elbilen under själva produktionen. När den väl är klar bör den rulla många mil. På el som producerats klimatsmart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.