Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close
Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close

Biltvättar under lupp i Karlskoga

I Karlskoga samarbetar Transport och IF Metall för att få fram kollektivavtal på alla bilvårdsföretag. Transportarbetaren var med och fick en inblick i en bransch där seriösa bolag konkurrerar med firmor där bidragsanställda eller rena svartjobbare tvättar bilar för 99 kronor.

Meterlånga istappar hänger ovanför porten till biltvätten. Några mörkhyade män smyger undan när facket oanmält kliver in genom dörren.

Ägaren kommer fram. Mikael Wahlberg och Lars-Olov Andersson sträcker fram nävarna och hälsar. Wahlberg förklarar att han är avtalstecknare på Transport, Andersson är ombudsman på IF Metall.

– Vi är ute för att informera om facket. Om fördelen med kollektivavtal och hur viktigt det är med försäkringar, säger Mikael Wahlberg

Att två fack kommer samtidigt tillhör inte vardagen, men skälet är att det inte är självklart vilket förbund som ska teckna avtal i bilvårdsföretag. Om bolaget sysslar med tvätt, rekonditionering och däckbyten är det Transports revir. Finns det verkstad har IF Metall avtalsrätten.

Företaget vi hälsar på har både tvätthall och lyft och är ett gränsfall. Ägaren svarar vänligt på fackets frågor. Han uppger att han inte har några anställda.

I bakfickan har Mikael Wahlberg handlingar från arbetsförmedlingen som visar att företaget begärt att få minst en lönebidragare och flera praktikanter.

Facket har i samtliga fall avstyrkt, eftersom det saknas kollektivavtal. Fast det är snarare regel än undantag att arbetsförmedlingen kör över facket och beviljar ansökningarna.

Firman vi är hos erbjuder biltvätt för 99 kronor. Går verksamheten runt med så lågt pris, undrar IF Metalls ombudsman?

– Nej, svarar ägaren. Den billigaste tvätten tar tio minuter och då blir det bara avspolning med vatten. Avfettning och borttagning av asfalt kostar 200 kronor extra. Men egentligen skulle vi behöva ta 500 kronor för in- och utvändig rengöring. Men det går ju inte när marknaden ser ut som den gör.

Facket tackar för besöket och kliver ut.

– Det blir ju problem när företaget hävdar att man inte har anställda. Då kräver vi normalt inte avtal, säger Lars-Olov Andersson.

Vi betar av ytterligare ett par firmor och på flera bokar Mikael Wahlberg tid för att återkomma och diskutera ett kollektivavtal. Sedan parkerar vi hos Karlskoga Bilvård, som nyligen flyttat till nya fräscha lokaler. Företaget har avtal med facket och ägaren Fredrik Malmberg är inte glad över konkurrenssituationen i staden.

– Kunderna frågar oss varför vi inte tar 99 kronor för en handtvätt, som andra. Jo, för att vi har anställd personal och betalar skatt och moms. Vi har krupit ner till 250 kronor för en tvätt, det är egentligen alldeles för lite.

– Folk är lustiga. Ingen skulle betala 29 kronor kilot för oxfilé och tro att det är oxfilé de får. Men för biltvätt är det okej. Vi går runt tack vare kontrakten med storföretagen här i Karlskoga. De efterfrågar fortfarande kvalitet.

Fredrik Malmberg anser att svartarbete, miljöbrott och fuskjobb är vanligt i branschen. Han har själv varit hos en konkurrent där arbetarna sov på madrasser på betonggolvet.

Transports avtalstecknare Mikael Wahlberg håller med. Han har tidigare granskat bilvårdsföretag i Örebro. Många av dem har fått lönebidragare och praktikanter via arbetsförmedlingen.

– Det är sjukt att människor ska tvätta bilar gratis i tre månader för att sedan bli utsparkade och ersatta av andra gratisjobbare. Gränspolisen har varit ute och tittat på verksamheten. Enligt polisen är det vanligt att papperslösa arbetar svart.

– Kommunens miljöskyddsinspektörer har också intresserat sig för företagen. Vid mina besök har jag sett stora brister när det handlar om både arbetsmiljö och miljö, exempelvis oljeavskiljare och hantering av kemikalier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.