Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close
Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close

Biltvättar under lupp i Karlskoga

I Karlskoga samarbetar Transport och IF Metall för att få fram kollektivavtal på alla bilvårdsföretag. Transportarbetaren var med och fick en inblick i en bransch där seriösa bolag konkurrerar med firmor där bidragsanställda eller rena svartjobbare tvättar bilar för 99 kronor.

Meterlånga istappar hänger ovanför porten till biltvätten. Några mörkhyade män smyger undan när facket oanmält kliver in genom dörren.

Ägaren kommer fram. Mikael Wahlberg och Lars-Olov Andersson sträcker fram nävarna och hälsar. Wahlberg förklarar att han är avtalstecknare på Transport, Andersson är ombudsman på IF Metall.

– Vi är ute för att informera om facket. Om fördelen med kollektivavtal och hur viktigt det är med försäkringar, säger Mikael Wahlberg

Att två fack kommer samtidigt tillhör inte vardagen, men skälet är att det inte är självklart vilket förbund som ska teckna avtal i bilvårdsföretag. Om bolaget sysslar med tvätt, rekonditionering och däckbyten är det Transports revir. Finns det verkstad har IF Metall avtalsrätten.

Företaget vi hälsar på har både tvätthall och lyft och är ett gränsfall. Ägaren svarar vänligt på fackets frågor. Han uppger att han inte har några anställda.

I bakfickan har Mikael Wahlberg handlingar från arbetsförmedlingen som visar att företaget begärt att få minst en lönebidragare och flera praktikanter.

Facket har i samtliga fall avstyrkt, eftersom det saknas kollektivavtal. Fast det är snarare regel än undantag att arbetsförmedlingen kör över facket och beviljar ansökningarna.

Firman vi är hos erbjuder biltvätt för 99 kronor. Går verksamheten runt med så lågt pris, undrar IF Metalls ombudsman?

– Nej, svarar ägaren. Den billigaste tvätten tar tio minuter och då blir det bara avspolning med vatten. Avfettning och borttagning av asfalt kostar 200 kronor extra. Men egentligen skulle vi behöva ta 500 kronor för in- och utvändig rengöring. Men det går ju inte när marknaden ser ut som den gör.

Facket tackar för besöket och kliver ut.

– Det blir ju problem när företaget hävdar att man inte har anställda. Då kräver vi normalt inte avtal, säger Lars-Olov Andersson.

Vi betar av ytterligare ett par firmor och på flera bokar Mikael Wahlberg tid för att återkomma och diskutera ett kollektivavtal. Sedan parkerar vi hos Karlskoga Bilvård, som nyligen flyttat till nya fräscha lokaler. Företaget har avtal med facket och ägaren Fredrik Malmberg är inte glad över konkurrenssituationen i staden.

– Kunderna frågar oss varför vi inte tar 99 kronor för en handtvätt, som andra. Jo, för att vi har anställd personal och betalar skatt och moms. Vi har krupit ner till 250 kronor för en tvätt, det är egentligen alldeles för lite.

– Folk är lustiga. Ingen skulle betala 29 kronor kilot för oxfilé och tro att det är oxfilé de får. Men för biltvätt är det okej. Vi går runt tack vare kontrakten med storföretagen här i Karlskoga. De efterfrågar fortfarande kvalitet.

Fredrik Malmberg anser att svartarbete, miljöbrott och fuskjobb är vanligt i branschen. Han har själv varit hos en konkurrent där arbetarna sov på madrasser på betonggolvet.

Transports avtalstecknare Mikael Wahlberg håller med. Han har tidigare granskat bilvårdsföretag i Örebro. Många av dem har fått lönebidragare och praktikanter via arbetsförmedlingen.

– Det är sjukt att människor ska tvätta bilar gratis i tre månader för att sedan bli utsparkade och ersatta av andra gratisjobbare. Gränspolisen har varit ute och tittat på verksamheten. Enligt polisen är det vanligt att papperslösa arbetar svart.

– Kommunens miljöskyddsinspektörer har också intresserat sig för företagen. Vid mina besök har jag sett stora brister när det handlar om både arbetsmiljö och miljö, exempelvis oljeavskiljare och hantering av kemikalier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.