Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close
Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close

Biltvättar under lupp i Karlskoga

I Karlskoga samarbetar Transport och IF Metall för att få fram kollektivavtal på alla bilvårdsföretag. Transportarbetaren var med och fick en inblick i en bransch där seriösa bolag konkurrerar med firmor där bidragsanställda eller rena svartjobbare tvättar bilar för 99 kronor.

Meterlånga istappar hänger ovanför porten till biltvätten. Några mörkhyade män smyger undan när facket oanmält kliver in genom dörren.

Ägaren kommer fram. Mikael Wahlberg och Lars-Olov Andersson sträcker fram nävarna och hälsar. Wahlberg förklarar att han är avtalstecknare på Transport, Andersson är ombudsman på IF Metall.

– Vi är ute för att informera om facket. Om fördelen med kollektivavtal och hur viktigt det är med försäkringar, säger Mikael Wahlberg

Att två fack kommer samtidigt tillhör inte vardagen, men skälet är att det inte är självklart vilket förbund som ska teckna avtal i bilvårdsföretag. Om bolaget sysslar med tvätt, rekonditionering och däckbyten är det Transports revir. Finns det verkstad har IF Metall avtalsrätten.

Företaget vi hälsar på har både tvätthall och lyft och är ett gränsfall. Ägaren svarar vänligt på fackets frågor. Han uppger att han inte har några anställda.

I bakfickan har Mikael Wahlberg handlingar från arbetsförmedlingen som visar att företaget begärt att få minst en lönebidragare och flera praktikanter.

Facket har i samtliga fall avstyrkt, eftersom det saknas kollektivavtal. Fast det är snarare regel än undantag att arbetsförmedlingen kör över facket och beviljar ansökningarna.

Firman vi är hos erbjuder biltvätt för 99 kronor. Går verksamheten runt med så lågt pris, undrar IF Metalls ombudsman?

– Nej, svarar ägaren. Den billigaste tvätten tar tio minuter och då blir det bara avspolning med vatten. Avfettning och borttagning av asfalt kostar 200 kronor extra. Men egentligen skulle vi behöva ta 500 kronor för in- och utvändig rengöring. Men det går ju inte när marknaden ser ut som den gör.

Facket tackar för besöket och kliver ut.

– Det blir ju problem när företaget hävdar att man inte har anställda. Då kräver vi normalt inte avtal, säger Lars-Olov Andersson.

Vi betar av ytterligare ett par firmor och på flera bokar Mikael Wahlberg tid för att återkomma och diskutera ett kollektivavtal. Sedan parkerar vi hos Karlskoga Bilvård, som nyligen flyttat till nya fräscha lokaler. Företaget har avtal med facket och ägaren Fredrik Malmberg är inte glad över konkurrenssituationen i staden.

– Kunderna frågar oss varför vi inte tar 99 kronor för en handtvätt, som andra. Jo, för att vi har anställd personal och betalar skatt och moms. Vi har krupit ner till 250 kronor för en tvätt, det är egentligen alldeles för lite.

– Folk är lustiga. Ingen skulle betala 29 kronor kilot för oxfilé och tro att det är oxfilé de får. Men för biltvätt är det okej. Vi går runt tack vare kontrakten med storföretagen här i Karlskoga. De efterfrågar fortfarande kvalitet.

Fredrik Malmberg anser att svartarbete, miljöbrott och fuskjobb är vanligt i branschen. Han har själv varit hos en konkurrent där arbetarna sov på madrasser på betonggolvet.

Transports avtalstecknare Mikael Wahlberg håller med. Han har tidigare granskat bilvårdsföretag i Örebro. Många av dem har fått lönebidragare och praktikanter via arbetsförmedlingen.

– Det är sjukt att människor ska tvätta bilar gratis i tre månader för att sedan bli utsparkade och ersatta av andra gratisjobbare. Gränspolisen har varit ute och tittat på verksamheten. Enligt polisen är det vanligt att papperslösa arbetar svart.

– Kommunens miljöskyddsinspektörer har också intresserat sig för företagen. Vid mina besök har jag sett stora brister när det handlar om både arbetsmiljö och miljö, exempelvis oljeavskiljare och hantering av kemikalier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.