Biltvätt lät utländska arbetare bo i källaren

Usla arbetsförhållanden. Minst två män bodde i den fuktiga källaren. Utanför dörren till rummet tvättade de bilar. I dag är biltvättens innehavare misstänkt för brott mot utlänningslagen. De två männen avvisades från Sverige.

I går berättade Arbetsmiljöverkets Mikael Roos, på radio, om det fenomen som upptäcks allt oftare vid myndighetens inspektioner: Arbetare bor och lever dygnet om på sin arbetsplats. Förhållandena är usla och villkoren är oschysta.

På Transportarbetarens fråga om vilka av fackförbundets branscher som är aktuella berättar han om biltvätten i Stockholmsområdet.

– Männen tvättade bilar både in- och utvändigt, och de fick sova i ett litet rum bakom tvätthallen. Där fanns två våningssängar med plats för fyra personer.

Arbetsmiljöverket riktade flera krav mot företaget och ska återkomma på ny inspektion. Men kraven handlade mer om kemikaliehantering och arbetsmiljö än levnadsförhållandena för de anställda som bodde där.

– Vi har ingen lagstiftning som tillåter Arbetsmiljöverket att ingripa mot att folk sover på sina arbetsplatser, säger Mikael Roos.

Men i fallet med biltvätten fanns även polisen på plats.

– Männen tvättade bilar för fullt när vi kom, berättar Jerk Wiberg som leder en av gränspolisens spaningsgrupper. De hade tillfälliga uppehållstillstånd i Italien – så de har avvisats dit.

För arbetsgivaren blev det, utöver Arbetsmiljöverkets krav, en anmälan om brott mot utlänningslagen eftersom företaget hade anställt personer som inte hade rätt att jobba i Sverige. Förundersökning pågår.

– Vi får allt fler tips om människor som utnyttjas och lever på arbetsplatserna, säger Mikael Roos. Därför måste vi samarbeta med polisen och kommunerna som kan agera på ett annat sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Transportarbetarens logga

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Transportarbetarens logga

Lastbilschaufför dog på jobbet

Chaufförer. En lastbilschaufför omkom i fredags eftermiddag. Han hade kört in i en byggnad vid byn Katrineholm utanför Gävle. Mannen är den tredje yrkesföraren som dör på jobbet i år.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

corona

Inget statligt stöd när permitterade tar semester

Politik. Det statliga stödet för korttidspermitterad personal betalas inte ut under semestern. Tillväxtverket har gjort en helomvändning, något som kritiseras hårt från arbetsgivarhåll.

corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Handels stängde av SD:are – fick rätt i dom

Facket. Sverigedemokraternas politik går emot fackförbundets stadgar. Handels gjorde rätt som stängde av en aktiv sverigedemokrat från uppdraget som klubbordförande, slås fast i en dom.