Debatt

Bevakningsbranschen behöver en myndighet

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana
Close
Debattören vill ha en särskild myndighet som sköter tillsyn av bevakningsbranschen. I dag gör Länsstyrelserna det.
Close

Debatt. Tiotusentals väktare och ordningsvakter jobbar i privata säkerhetsföretag. Cirka 30 000 omhändertaganden av berusade personer och omkring 150 000 ingripanden mot personer genomförs per år av den privata sektorn. Trots det finns det ingen fungerande tillsyn av företagen.

Bevakningsbranschen består av cirka 280 auktoriserade företag. Verksamheten bygger på lagar och föreskrifter, och kraven för att få auktorisation är skarpa. Vilket inte är så konstigt.

Man ska ju lita på de företag som har nycklarna till människors hem eller skyddar samhällsviktiga anläggningar. Men med tiden har allt fler entreprenörer startat företag som utför bevakning utan tillstånd.

Ingen myndighet granskar

I dag är bevakning ofta en del av en större leverans av tjänster till företag, kommuner och landsting. Uppdrag som ska utföras av ordningsvakter eller väktare kan då göras av andra inom samma företag. Det finns i dag ingen myndighet som granskar huruvida det är bevakning eller ej när uppgifter utförs av bolag som inte är auktoriserade bevakningsföretag.

Bevakning har en svårfångad karaktär, och detta problem lämnas till länsstyrelsernas kontrollanter som utför tillsynen. Vilket kan bli svårt att genomföra när det inte finns exakta riktlinjer på vem som gör vad, och vem som ska göra vad.

Det är oroväckande för både bevakningsbranschen och allmänheten när säkerhetsvärdar och vanliga ”vakter” utan utbildning använder sig av en auktoritet som staten inte gett dem.

Alla kan sätta på sig en t-shirt med trycket ”Security” och göra arbetsuppgifter som endast ska utföras av ett auktoriserat företag med ”riktiga” ordningsvakter och väktare. För att sedan omintetgöra lagstiftarens ändamål.

Förlorar kontrollen

Man försvagar lagstiftningen och väktaryrkets hederlighet. Utan en myndighet har vi ingen kontroll över vem som påstår sig vara väktare med en auktoritet som den har fått av samhället. Rättssamhället skadas och förtroendet för väktarna och bevakningsbranschen minskar.

Lagstiftningen, som kom 1974, reglerades för att kontrollera den bevakning som då utfördes. Men det har gått över 40 år och samhället har förändrats. Lagen omfattar inte alla arbetsuppgifter som bevakningsbranschen utför i dag.

Bestämmelserna som reglerar verksamheten har inte så mycket gemensamt med de funktioner som bedrivs numera. Ordningsvakter och väktare får allt fler arbetsuppgifter och verksamheten blir allt mer omfattande.

Lagen är med andra ord i stort behov av en komplettering och bearbetning. Det behövs en stor undersökning och kontroll över bevakningsbranschen med tanke på den nya situationen.

Uppfyller inte lagkraven

Länsstyrelserna har själva sagt att de inte kan uppfylla de lagkrav på tillsyn som gäller i dag. I stället för en 100-procentig tillsyn gör de bara cirka 10 procent av det som krävs.

En myndighet för bevakningsbranschen måste införas. Branschen själv kan skapa en opinion i samhället, inte alla vet om problemen och man behöver stöd hos politikerna.

Därför måste tillsynen av bevakningsbranschen organiseras genom en enda myndighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Karlander:
    4 februari, 2018

    Kan inte annat än att hålla med. Bra artikel.

  2. Ivica Burazin:
    1 februari, 2018

    Bra skrivet. Dags att agera nu!

Lästips:

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?