Debatt

Bevakningsbranschen behöver en myndighet

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana
Close
Debattören vill ha en särskild myndighet som sköter tillsyn av bevakningsbranschen. I dag gör Länsstyrelserna det.
Close

Debatt. Tiotusentals väktare och ordningsvakter jobbar i privata säkerhetsföretag. Cirka 30 000 omhändertaganden av berusade personer och omkring 150 000 ingripanden mot personer genomförs per år av den privata sektorn. Trots det finns det ingen fungerande tillsyn av företagen.

Bevakningsbranschen består av cirka 280 auktoriserade företag. Verksamheten bygger på lagar och föreskrifter, och kraven för att få auktorisation är skarpa. Vilket inte är så konstigt.

Man ska ju lita på de företag som har nycklarna till människors hem eller skyddar samhällsviktiga anläggningar. Men med tiden har allt fler entreprenörer startat företag som utför bevakning utan tillstånd.

Ingen myndighet granskar

I dag är bevakning ofta en del av en större leverans av tjänster till företag, kommuner och landsting. Uppdrag som ska utföras av ordningsvakter eller väktare kan då göras av andra inom samma företag. Det finns i dag ingen myndighet som granskar huruvida det är bevakning eller ej när uppgifter utförs av bolag som inte är auktoriserade bevakningsföretag.

Bevakning har en svårfångad karaktär, och detta problem lämnas till länsstyrelsernas kontrollanter som utför tillsynen. Vilket kan bli svårt att genomföra när det inte finns exakta riktlinjer på vem som gör vad, och vem som ska göra vad.

Det är oroväckande för både bevakningsbranschen och allmänheten när säkerhetsvärdar och vanliga ”vakter” utan utbildning använder sig av en auktoritet som staten inte gett dem.

Alla kan sätta på sig en t-shirt med trycket ”Security” och göra arbetsuppgifter som endast ska utföras av ett auktoriserat företag med ”riktiga” ordningsvakter och väktare. För att sedan omintetgöra lagstiftarens ändamål.

Förlorar kontrollen

Man försvagar lagstiftningen och väktaryrkets hederlighet. Utan en myndighet har vi ingen kontroll över vem som påstår sig vara väktare med en auktoritet som den har fått av samhället. Rättssamhället skadas och förtroendet för väktarna och bevakningsbranschen minskar.

Lagstiftningen, som kom 1974, reglerades för att kontrollera den bevakning som då utfördes. Men det har gått över 40 år och samhället har förändrats. Lagen omfattar inte alla arbetsuppgifter som bevakningsbranschen utför i dag.

Bestämmelserna som reglerar verksamheten har inte så mycket gemensamt med de funktioner som bedrivs numera. Ordningsvakter och väktare får allt fler arbetsuppgifter och verksamheten blir allt mer omfattande.

Lagen är med andra ord i stort behov av en komplettering och bearbetning. Det behövs en stor undersökning och kontroll över bevakningsbranschen med tanke på den nya situationen.

Uppfyller inte lagkraven

Länsstyrelserna har själva sagt att de inte kan uppfylla de lagkrav på tillsyn som gäller i dag. I stället för en 100-procentig tillsyn gör de bara cirka 10 procent av det som krävs.

En myndighet för bevakningsbranschen måste införas. Branschen själv kan skapa en opinion i samhället, inte alla vet om problemen och man behöver stöd hos politikerna.

Därför måste tillsynen av bevakningsbranschen organiseras genom en enda myndighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Karlander:
    4 februari, 2018

    Kan inte annat än att hålla med. Bra artikel.

  2. Ivica Burazin:
    1 februari, 2018

    Bra skrivet. Dags att agera nu!

Lästips:

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Transportarbetarens logga

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.