Debatt

Bevakningsbranschen behöver en myndighet

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana
Close
Debattören vill ha en särskild myndighet som sköter tillsyn av bevakningsbranschen. I dag gör Länsstyrelserna det.
Close

Debatt. Tiotusentals väktare och ordningsvakter jobbar i privata säkerhetsföretag. Cirka 30 000 omhändertaganden av berusade personer och omkring 150 000 ingripanden mot personer genomförs per år av den privata sektorn. Trots det finns det ingen fungerande tillsyn av företagen.

Bevakningsbranschen består av cirka 280 auktoriserade företag. Verksamheten bygger på lagar och föreskrifter, och kraven för att få auktorisation är skarpa. Vilket inte är så konstigt.

Man ska ju lita på de företag som har nycklarna till människors hem eller skyddar samhällsviktiga anläggningar. Men med tiden har allt fler entreprenörer startat företag som utför bevakning utan tillstånd.

Ingen myndighet granskar

I dag är bevakning ofta en del av en större leverans av tjänster till företag, kommuner och landsting. Uppdrag som ska utföras av ordningsvakter eller väktare kan då göras av andra inom samma företag. Det finns i dag ingen myndighet som granskar huruvida det är bevakning eller ej när uppgifter utförs av bolag som inte är auktoriserade bevakningsföretag.

Bevakning har en svårfångad karaktär, och detta problem lämnas till länsstyrelsernas kontrollanter som utför tillsynen. Vilket kan bli svårt att genomföra när det inte finns exakta riktlinjer på vem som gör vad, och vem som ska göra vad.

Det är oroväckande för både bevakningsbranschen och allmänheten när säkerhetsvärdar och vanliga ”vakter” utan utbildning använder sig av en auktoritet som staten inte gett dem.

Alla kan sätta på sig en t-shirt med trycket ”Security” och göra arbetsuppgifter som endast ska utföras av ett auktoriserat företag med ”riktiga” ordningsvakter och väktare. För att sedan omintetgöra lagstiftarens ändamål.

Förlorar kontrollen

Man försvagar lagstiftningen och väktaryrkets hederlighet. Utan en myndighet har vi ingen kontroll över vem som påstår sig vara väktare med en auktoritet som den har fått av samhället. Rättssamhället skadas och förtroendet för väktarna och bevakningsbranschen minskar.

Lagstiftningen, som kom 1974, reglerades för att kontrollera den bevakning som då utfördes. Men det har gått över 40 år och samhället har förändrats. Lagen omfattar inte alla arbetsuppgifter som bevakningsbranschen utför i dag.

Bestämmelserna som reglerar verksamheten har inte så mycket gemensamt med de funktioner som bedrivs numera. Ordningsvakter och väktare får allt fler arbetsuppgifter och verksamheten blir allt mer omfattande.

Lagen är med andra ord i stort behov av en komplettering och bearbetning. Det behövs en stor undersökning och kontroll över bevakningsbranschen med tanke på den nya situationen.

Uppfyller inte lagkraven

Länsstyrelserna har själva sagt att de inte kan uppfylla de lagkrav på tillsyn som gäller i dag. I stället för en 100-procentig tillsyn gör de bara cirka 10 procent av det som krävs.

En myndighet för bevakningsbranschen måste införas. Branschen själv kan skapa en opinion i samhället, inte alla vet om problemen och man behöver stöd hos politikerna.

Därför måste tillsynen av bevakningsbranschen organiseras genom en enda myndighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Karlander:
    4 februari, 2018

    Kan inte annat än att hålla med. Bra artikel.

  2. Ivica Burazin:
    1 februari, 2018

    Bra skrivet. Dags att agera nu!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Transportarbetarens logga

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.