Besvikna värdeväktare skriver öppet brev

Arbetsmiljödom. Vad hände med vår arbetsmiljö? undrar besvikna värdeväktare på företaget Loomis. De är kritiska mot att företaget tänker överklaga Arbetsmiljöverkets beslut som förbjuder Loomis att utföra värdetransporter som ensamarbete. Nu vill de anställa träffa sin vd, Patrik Högberg.

– Våra medlemmar blev först väldigt glada när Arbetsmiljöverket äntligen satte ner foten. Vi har haft enormt stor personalomsättning sedan företaget började införa enkelbemanning. Men glädjen försvann ju snabbt, säger en facklig förtroendeman som ställt sig bakom ett öppet brev till företagsledningen.

I februari kom beskedet från Arbetsmiljöverket. Från och med den 1 januari 2018 måste Loomis dubbelbemanna alla sina värdebilar. Det är för att öka tryggheten och säkerheten för personalen.

Företaget, som redan börjat införa enkelbemanning i kombination med kroppsburen kamera i stor skala, gick snabbt ut med att Loomis tänker överklaga och driva frågan ”hela vägen ut”.

Det har i sin tur väckt bestörtning bland de anställda. I det öppna brevet begär fackklubbar runt om i landet att vd Patrik Högberg kommer till ett möte dit både fackombud och vanliga värdetransportörer är välkomna.

– I medierna hävdar företaget att man sätter personalens välmående och säkerhet i första hand. Hur rimmar det med att ledningen med alla medel kommer att jobba mot kravet på dubbelbemanning? Vi vill ha besked, säger ett fackligt ombud.

En rundringning i landet visar att Loomis kommit olika långt när det handlar om driva igenom enkelbemanning i bilarna. Klart är ändå att väktarna över lag ogillar ensamarbetet. En klubbordförande säger:

– Vi bär tungt och kör långa sträckor, uppåt 40 mil. Vi måste hela tiden vara uppmärksamma på omgivningen, om det är något som avviker från det vanliga. Tidigare kunde de anställda få lite återhämtning när det var kollegans tur att köra.

– Nu jobbar man tolvtimmarspass, ensamma. Det har blivit mycket tuffare. Många har sagt upp sig för att man inte orkar. Medlemmarna frågar mig: Hur går det? Vad händer nu? Tyvärr har företaget valt att inte gå ut med information om Arbetsmiljöverkets beslut.

Patrik Högberg har fått det öppna brevet. Men när Transportarbetaren ringer upp har han haft en intensiv dag med möten.

– Jag har inte haft tid att läsa mejlen, och brevet, än. Det blir först i kväll. Så därför har jag ingen kommenterar, säger han.

Loomis har omkring 75 procent av värdemarknaden i Sverige. Transport kommer att driva frågan om dubbelbemanning också mot konkurrenten, Nokas.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Extremväder. Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.