Besvikna värdeväktare skriver öppet brev

Arbetsmiljödom. Vad hände med vår arbetsmiljö? undrar besvikna värdeväktare på företaget Loomis. De är kritiska mot att företaget tänker överklaga Arbetsmiljöverkets beslut som förbjuder Loomis att utföra värdetransporter som ensamarbete. Nu vill de anställa träffa sin vd, Patrik Högberg.

– Våra medlemmar blev först väldigt glada när Arbetsmiljöverket äntligen satte ner foten. Vi har haft enormt stor personalomsättning sedan företaget började införa enkelbemanning. Men glädjen försvann ju snabbt, säger en facklig förtroendeman som ställt sig bakom ett öppet brev till företagsledningen.

I februari kom beskedet från Arbetsmiljöverket. Från och med den 1 januari 2018 måste Loomis dubbelbemanna alla sina värdebilar. Det är för att öka tryggheten och säkerheten för personalen.

Företaget, som redan börjat införa enkelbemanning i kombination med kroppsburen kamera i stor skala, gick snabbt ut med att Loomis tänker överklaga och driva frågan ”hela vägen ut”.

Det har i sin tur väckt bestörtning bland de anställda. I det öppna brevet begär fackklubbar runt om i landet att vd Patrik Högberg kommer till ett möte dit både fackombud och vanliga värdetransportörer är välkomna.

– I medierna hävdar företaget att man sätter personalens välmående och säkerhet i första hand. Hur rimmar det med att ledningen med alla medel kommer att jobba mot kravet på dubbelbemanning? Vi vill ha besked, säger ett fackligt ombud.

En rundringning i landet visar att Loomis kommit olika långt när det handlar om driva igenom enkelbemanning i bilarna. Klart är ändå att väktarna över lag ogillar ensamarbetet. En klubbordförande säger:

– Vi bär tungt och kör långa sträckor, uppåt 40 mil. Vi måste hela tiden vara uppmärksamma på omgivningen, om det är något som avviker från det vanliga. Tidigare kunde de anställda få lite återhämtning när det var kollegans tur att köra.

– Nu jobbar man tolvtimmarspass, ensamma. Det har blivit mycket tuffare. Många har sagt upp sig för att man inte orkar. Medlemmarna frågar mig: Hur går det? Vad händer nu? Tyvärr har företaget valt att inte gå ut med information om Arbetsmiljöverkets beslut.

Patrik Högberg har fått det öppna brevet. Men när Transportarbetaren ringer upp har han haft en intensiv dag med möten.

– Jag har inte haft tid att läsa mejlen, och brevet, än. Det blir först i kväll. Så därför har jag ingen kommenterar, säger han.

Loomis har omkring 75 procent av värdemarknaden i Sverige. Transport kommer att driva frågan om dubbelbemanning också mot konkurrenten, Nokas.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Transportarbetarens logga

Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?