Besvikna värdeväktare skriver öppet brev

Arbetsmiljödom. Vad hände med vår arbetsmiljö? undrar besvikna värdeväktare på företaget Loomis. De är kritiska mot att företaget tänker överklaga Arbetsmiljöverkets beslut som förbjuder Loomis att utföra värdetransporter som ensamarbete. Nu vill de anställa träffa sin vd, Patrik Högberg.

– Våra medlemmar blev först väldigt glada när Arbetsmiljöverket äntligen satte ner foten. Vi har haft enormt stor personalomsättning sedan företaget började införa enkelbemanning. Men glädjen försvann ju snabbt, säger en facklig förtroendeman som ställt sig bakom ett öppet brev till företagsledningen.

I februari kom beskedet från Arbetsmiljöverket. Från och med den 1 januari 2018 måste Loomis dubbelbemanna alla sina värdebilar. Det är för att öka tryggheten och säkerheten för personalen.

Företaget, som redan börjat införa enkelbemanning i kombination med kroppsburen kamera i stor skala, gick snabbt ut med att Loomis tänker överklaga och driva frågan ”hela vägen ut”.

Det har i sin tur väckt bestörtning bland de anställda. I det öppna brevet begär fackklubbar runt om i landet att vd Patrik Högberg kommer till ett möte dit både fackombud och vanliga värdetransportörer är välkomna.

– I medierna hävdar företaget att man sätter personalens välmående och säkerhet i första hand. Hur rimmar det med att ledningen med alla medel kommer att jobba mot kravet på dubbelbemanning? Vi vill ha besked, säger ett fackligt ombud.

En rundringning i landet visar att Loomis kommit olika långt när det handlar om driva igenom enkelbemanning i bilarna. Klart är ändå att väktarna över lag ogillar ensamarbetet. En klubbordförande säger:

– Vi bär tungt och kör långa sträckor, uppåt 40 mil. Vi måste hela tiden vara uppmärksamma på omgivningen, om det är något som avviker från det vanliga. Tidigare kunde de anställda få lite återhämtning när det var kollegans tur att köra.

– Nu jobbar man tolvtimmarspass, ensamma. Det har blivit mycket tuffare. Många har sagt upp sig för att man inte orkar. Medlemmarna frågar mig: Hur går det? Vad händer nu? Tyvärr har företaget valt att inte gå ut med information om Arbetsmiljöverkets beslut.

Patrik Högberg har fått det öppna brevet. Men när Transportarbetaren ringer upp har han haft en intensiv dag med möten.

– Jag har inte haft tid att läsa mejlen, och brevet, än. Det blir först i kväll. Så därför har jag ingen kommenterar, säger han.

Loomis har omkring 75 procent av värdemarknaden i Sverige. Transport kommer att driva frågan om dubbelbemanning också mot konkurrenten, Nokas.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Transportarbetarens logga

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.