Close
Zoltan Cikos är skyddsombud och har jobbat på Reno Norden ända sedan företaget etablerades sig i Malmö 2011.
Close

Förnedrad och besviken – Zoltan berättar om chefens angrepp

Renhållning. Några dagar har gått sedan Transports skyddsombud Zoltan Cikos blev attackerad av en arbetsledare på Reno Norden i Malmö. Han är fortfarande skakad efter det kraftiga nackgreppet som chefen tog.

– Det var så förnedrande. Ingen från företaget hörde av sig på hela fredagen och inte under helgen heller. Om den här arbetsledaren jobbar kvar i Malmö vet jag inte om jag vågar gå tillbaka till jobbet, säger Zoltan Cikos.

Kort efter angreppet förklarade miljöarbetarna i Malmö att de lägger ner arbetet – om den utpekade chefen fanns på kontoret när sophämtningen skulle återupptas på måndagsmorgonen.

Enligt uppgift har arbetsledaren beordrats att ta ledigt av Reno Norden. Den ordinarie avdelningschefen fick avbryta sin semester och det gjorde att bilarna rullade ut i går morse – upp till en timme försenade.

Zoltan Cikos jobbade sin sista dag i fredags, innan han skulle påbörja en planerad fem veckor lång semester.

Nu sitter han på Transports Malmöavdelning för att berätta om attacken, och upprinnelsen till den.

Zoltan har varit miljöarbetare i sex år. Han började på miljöföretaget Resta några månader innan det omdebatterade bolaget kraschade.

Efter Resta gjorde Malmö stad en så kallad direktupphandling och uppdraget att samla in hushållsavfallet gick till uppstickaren Reno Norden. Miljöarbetarna följde med över och flera personer berättar att just Zoltan Cikos var en av flera sopgubbar som tog ett stort ansvar när Reno Norden skulle få ordning på kaoset som Resta lämnat efter sig.

Efter en ny upphandlingsvända fick Reno Norden mer jobb i april i år. Företaget ansvarar nu för hela Malmö stad, utom en del hämtning av villakärl.

Med expansionen kom också problemen. Flera sopgubbar vittnar om extrema arbetstider på uppåt 12–14 timmar per dag i det nya område som Reno Norden tog över i våras.

I torsdags förra veckan hade en grupp miljöarbetare tröttnat. De bestämde sig för att sluta springa benen av sig och börja följa arbetsmiljölagen. Resultat blev att omkring 500 kärl inte hann tömmas.

I fredags fortsatte en grupp sopgubbar att jobba efter regelboken. Zoltan Cikos berättar vad som sedan hände:

– Vi är några anställda som har hämtningsturer intill varandra i Malmöförorten Limhamn. Vi bestämde oss för att ta frukostfika tillsammans. När vi sitter där på uteserveringen kommer vår chef dit i bil. Han stannar några meter bort och börjar fotografera eller filma oss.

– Gubbarna reagerar och jag reser mig och tar en bild av chefens bil. Företagets övervakning av oss känns absolut inte okej och min tanke är att ha bevis när jag ska driva saken vidare.

Zoltan och hans kolleger återupptar arbetet, men Zoltan har svårt att släppa det som hänt. Till saken hör att han för ett drygt år sedan fick en hjärtinfarkt, vid bara 55 års ålder.

– Jag vet ju inte vad som utlöste den. Men arbetet hade varit stressigt länge, inflikar han.

Ute i Limhamn mår Zoltan Cikos dåligt efter chefens oväntade besök. Han grubblar och känner att blodtrycket stiger. Han ringer upp chefen – arbetsledaren – och säger att han avbryter jobbet och kommer in med bilen.

På Reno Nordens kontor lämnar Zoltan ifrån sig nycklarna. Han påpekar också att han kommer att ”gå vidare” när det gäller övervakningen. Zoltan är sedan på väg ut, men vänder om i trappan när han uppfattar att chefen ropar något.

Det är då angreppet kommer:

– När jag kommer upp från trappan möter han mig och trycker upp ansiktet mot mitt. Avståndet är bara några centimeter. Sekunden senare far han ut med handen och tar ett kraftigt grepp om min nacke och hals.

– Jag får panik. Chefen är kraftigt byggd och har tidigare varit aggressiv. Det gör ont, jag börjar skaka i hela kroppen och får hjärtklappning.

Chefen retirerar. Inne på kontoret finns två andra tjänstemän. En av dem hjälper Zoltan att lägga sig på en soffa. Direkt efter ringer Zoltan efter hjälp. Först till Kim Jensen, som är kollega och huvudskyddsombud på företaget. Zoltan gråter i telefonen. Kim Jensen ringer i sin tur till Bert Johansson, som är regionalt skyddsombud på Transport.

Förbundets Malmöavdelning är granne med Reno Norden och Bert Johansson springer över till miljöföretaget. Ambulans och polis larmas. Ambulanspersonalen kontrollerar puls, blodtryck och EKG. Polisen kommer så småningom och tar upp en anmälan om misshandel.

Tre dagar har gått när Transportarbetaren träffar Zoltan Cikos. Han är lågmäld och sammanbiten.

– Jag… jag är så fruktansvärt besviken. I fem, sex års tid har jag försökt ställa upp på alla sätt för Reno Norden. Men tydligen är man bara ett anställningsnummer. En person som företaget inte ens tycker att det är värt att ringa upp.

– Jag tänker att de ansvariga inte tar det på allvar. Ändå vet ledningen att jag haft en infarkt och gjort ballongsprängning. Jag fick inte ens lyfta en kaffekopp på tre månader. När jag var där inne på kontoret minns jag hur chefen utbrast: ”Kolla, så han filmar!” Det var så förnedrande.

Chefen som angrep Zoltan Cikos är – eller var – tillförordnad avdelningschef i Malmö. Transportarbetaren har försökt nå honom, utan att lyckas.

Den ordinarie avdelningschefen, Sami Celja, har återgått i tjänst. Han vill inte kommentera händelsen, och heller inte miljöarbetarnas beslut att jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna.

I morgon, onsdag, ska Reno Nordens vd Peter Ekholm och personalchef Anniqa Wallonius besöka Malmökontoret.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson är bestört över utvecklingen på Reno Norden:

– Dispyter är en sak, men en fysisk attack är väldigt, väldigt allvarligt. Sopgubbarna har sagt att de vägrar jobba om den tillförordnande chefen kommer tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    21 juli, 2017

    Att ge sig på arbetare med kända hälsoproblem är svagt
    Att fysiskt ell psykologiskt ge sig på en lokal fackkig företrädare är svagare
    Nu är väl inte sista stenen kastad i detta fallet om Förbundet tar sig o oss samman?
    Zoltan, detta är illa.
    Du har mer stöd i lagen än Renonorden.
    Kollegorna i branschen stödjer dig.
    Oavsett om det är belastningen eller er psykosociala arbetsmiljö som behöver källsorteras. Detta är möcke lessamt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.