Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

– Det finns ingen praxis när det gäller straffet eftersom ingen har dömts för att ha brutit mot beställaransvaret, sa åklagaren Linn Lööw i sin slutplädering.

Hon hade ändå hamnat på att en företagsbot på 100 000 kronor är det rimliga straffet för speditören. Företagets vd nekade till att brott har begåtts.

Rättegången hölls i dag, onsdag, i Uppsala tingsrätt.

Historien startade redan för två år sedan. Då stoppade trafikpolisen en bulgarisk lastbil i Skutskär, utanför Gävle. Ekipaget var på väg med pappersbalar till Göteborgs hamn.

Chauffören, som kom från Makedonien, förhördes av polisen. Han berättade att han kommit till Sverige i slutet av juli 2016 och i flera månaders tid hade kört inrikestrafik till och från Göteborgs hamn. Med några avstickare till Norge.

Föraren ombads att visa handlingar som styrkte att han kommit in i Sverige med en internationell transport, något som krävs för att bilen ska få fortsätta köra cabotagetrafik.

Varken chauffören eller det bulgariska åkeriet kunde visa upp någon sådan frakthandling. Polisens intresse riktades då även mot speditören, en firma i en större internationell företagsgrupp. Polisinspektör Lotta Jansson var med vid gripandet, och vittnade i dagens rättegång:

– Vi fick in en hel hög med fraktsedlar och har tagit med de som visar på olaglig trafik till det här målet. Körjournalen för de sista fyra dygnen innan vi stoppade chauffören visar att han inte hade lämnat Sverige, och under den tiden hade han gjort fyra inrikeskörningar.

Då hade åklagaren Linn Lööw redan undervisat domaren och resten av rätten i lagstiftningen kring cabotage och kombitransporter. Hon beskrev att en utländsk lastbil inte får göra mer än tre inrikeskörningar i Sverige efter att ha kommit hit med en internationell transport. Och att utländska åkerier inte för köra längre än 15 mil i Sverige efter att ha hämtat gods från fartyg eller tåg, så kallade kombitransporter.

– Jag hävdar att speditören har beställt 25 transporter som skett olovligt i Sverige, sa Linn Lööw. Det bulgariska åkeriet är utan svenskt trafiktillstånd och transporterna har brutit mot cabotagereglerna.

Hon medgav dock att bevisningen inte är solklar för alla tillfällena:

– Men åtminstone tio olagliga transporter är beställda av speditören. Det borde företaget ha känt till, eller haft skälig anledning att ta reda på.

Vd:n för speditionsföretaget fanns med på länk från Malmö, med en advokat vid sin sida. De beskrev att företaget kräver av anlitade åkerier att de ska följa lagar och regler i ett grundavtal, och att kontrollen sedan sker genom stickprov.

– Hur mycket ansvar kan det läggas på en enskild näringsidkare? sa advokat Magnus Hertler. Det är inte rimligt att all dokumentation ska krävas vid varje beställning av ett företag som förmedlar mellan 150 och 200 transporter om dagen.

Han ifrågasatte också om alla olagliga transporter hade beställts av det misstänkta företaget – eller om något annat av koncernens företag låg bakom dem.

Dom i målet kommer om två veckor.

För övrigt skärptes beställaransvaret i yrkestrafiklagen i juli i år. Nu ställs tydligare krav på att beställaren måste kontrollera att anlitade transportörer har de tillstånd som krävs än vad som gällde när de aktuella transporterna beställdes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.