Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening och Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet i debatt
Close
Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening och Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet i debatt om beställarnas ansvar för dumpade priser och villkor i transportbranschen.
Close

Beställaransvar – en brinnande fråga

Företag kan ha finfina policydokument om socialt ansvarstagande – och sedan strunta i att följa dem. Hur falskt skorrar inte det? Problemet, sa Transports ordförande Lars Lindgren i en debatt på Elmia lastbil i dag, är att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer.

På scenen: Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening (BTF), Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet, Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag och Mikael Kyller från Transportstyrelsen.

Temat för diskussionen: beställaren och ansvaret.

Alla är överens om läget i transportbranschen: Priserna dumpas och problemen uppstår i mellanleden.

– Det brinner i frågan, konstaterade Transportindustriförbundets Göran Arkler – som sa att hans medlemsföretag vill göra rätt.

Ett beställaransvar behövs, men vem ska ta det? Hur ska det se ut? Vad är det som inte fungerar i dag?

– Problemet är att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer, sa Lars Lindgren. Det finns inget förbud att kapa priset hela vägen ner. D-ä-r har vi problemet. Konkurrensen är satt ur spel. Vår bransch är kidnappad av brottslighet. Hela östsidan mot Ryssland och Ukraina är som ett läckande såll. Det väller in smuggelgods. Cigaretter, sprit, kvinnor … Någonstans måste ju pengarna för orimligt billiga transporter tas in.

Erik Åsbrink nämnde företags ofta verkningslösa policydokument om socialt ansvarstagande.

– De kan vara fina men så följs de inte, sa han.

Han vill, precis som Transport, se ett beställaransvar i toppen. Beställaren ska ha huvudansvaret för hur det ser ut i alla leverantörsled. Men hur kontrollerar en beställare att lagar, regler och avtal verkligen följs? Rickard Gegö från Sveriges Åkeriföretag berättade att han vid en undersökning frågat olika företag om de hade följts upp av beställaren.

– Hundra procent svarade nej, sa han. Det finns inga kontrollfunktioner. Det är också ett problem att det inte finns några domar att gå på. Man kan få böter och fängelse upp till ett år, ett tufft straff – men vi har inga domar.

Transportstyrelsens Mikael Kyller höll med:

– Det är som Rickard säger, det är ingen som lagförs. Vi vill ta reda på orsaken till att det är så. Än har vi inte landat i någon slutsats, men det gör vi förmodligen under hösten.

Fler trafikpoliser – och bättre utbildade sådana – behövs. Det kunde alla enas om. Men trafikpolisen är ingen egen frälsare. Kanske finns det någon som kan avlasta polisen?

– Ekobrottsmyndigheten till exempel, sa Rickard Gegö. Den skulle till och med göra det mycket bättre.

Lars Lindgren efterlyste tydligare regler på v-a-d det är som ska kontrolleras.

– Att beställaren har ansvar att kontrollera så cabotagereglerna följs, det är en sak där beställaransvaret kan komma in. Men det måste ju finnas något att kontrollera också! Vi vill ha tydliga regler. Det enda man kan hänga upp sig på i dag är ”gott anseende”.

– Jag gillar också tanken på allmängiltiga kollektivavtal, sa han. Det går stick i stäv med den svenska modellen – men om inte kartan och verkligheten går ihop så är det är verkligheten som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.