Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening och Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet i debatt
Close
Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening och Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet i debatt om beställarnas ansvar för dumpade priser och villkor i transportbranschen.
Close

Beställaransvar – en brinnande fråga

Företag kan ha finfina policydokument om socialt ansvarstagande – och sedan strunta i att följa dem. Hur falskt skorrar inte det? Problemet, sa Transports ordförande Lars Lindgren i en debatt på Elmia lastbil i dag, är att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer.

På scenen: Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening (BTF), Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet, Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag och Mikael Kyller från Transportstyrelsen.

Temat för diskussionen: beställaren och ansvaret.

Alla är överens om läget i transportbranschen: Priserna dumpas och problemen uppstår i mellanleden.

– Det brinner i frågan, konstaterade Transportindustriförbundets Göran Arkler – som sa att hans medlemsföretag vill göra rätt.

Ett beställaransvar behövs, men vem ska ta det? Hur ska det se ut? Vad är det som inte fungerar i dag?

– Problemet är att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer, sa Lars Lindgren. Det finns inget förbud att kapa priset hela vägen ner. D-ä-r har vi problemet. Konkurrensen är satt ur spel. Vår bransch är kidnappad av brottslighet. Hela östsidan mot Ryssland och Ukraina är som ett läckande såll. Det väller in smuggelgods. Cigaretter, sprit, kvinnor … Någonstans måste ju pengarna för orimligt billiga transporter tas in.

Erik Åsbrink nämnde företags ofta verkningslösa policydokument om socialt ansvarstagande.

– De kan vara fina men så följs de inte, sa han.

Han vill, precis som Transport, se ett beställaransvar i toppen. Beställaren ska ha huvudansvaret för hur det ser ut i alla leverantörsled. Men hur kontrollerar en beställare att lagar, regler och avtal verkligen följs? Rickard Gegö från Sveriges Åkeriföretag berättade att han vid en undersökning frågat olika företag om de hade följts upp av beställaren.

– Hundra procent svarade nej, sa han. Det finns inga kontrollfunktioner. Det är också ett problem att det inte finns några domar att gå på. Man kan få böter och fängelse upp till ett år, ett tufft straff – men vi har inga domar.

Transportstyrelsens Mikael Kyller höll med:

– Det är som Rickard säger, det är ingen som lagförs. Vi vill ta reda på orsaken till att det är så. Än har vi inte landat i någon slutsats, men det gör vi förmodligen under hösten.

Fler trafikpoliser – och bättre utbildade sådana – behövs. Det kunde alla enas om. Men trafikpolisen är ingen egen frälsare. Kanske finns det någon som kan avlasta polisen?

– Ekobrottsmyndigheten till exempel, sa Rickard Gegö. Den skulle till och med göra det mycket bättre.

Lars Lindgren efterlyste tydligare regler på v-a-d det är som ska kontrolleras.

– Att beställaren har ansvar att kontrollera så cabotagereglerna följs, det är en sak där beställaransvaret kan komma in. Men det måste ju finnas något att kontrollera också! Vi vill ha tydliga regler. Det enda man kan hänga upp sig på i dag är ”gott anseende”.

– Jag gillar också tanken på allmängiltiga kollektivavtal, sa han. Det går stick i stäv med den svenska modellen – men om inte kartan och verkligheten går ihop så är det är verkligheten som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.