Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening och Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet i debatt
Close
Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening och Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet i debatt om beställarnas ansvar för dumpade priser och villkor i transportbranschen.
Close

Beställaransvar – en brinnande fråga

Företag kan ha finfina policydokument om socialt ansvarstagande – och sedan strunta i att följa dem. Hur falskt skorrar inte det? Problemet, sa Transports ordförande Lars Lindgren i en debatt på Elmia lastbil i dag, är att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer.

På scenen: Transports Lars Lindgren, Erik Åsbrink från Bilspedition transportörförening (BTF), Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet, Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag och Mikael Kyller från Transportstyrelsen.

Temat för diskussionen: beställaren och ansvaret.

Alla är överens om läget i transportbranschen: Priserna dumpas och problemen uppstår i mellanleden.

– Det brinner i frågan, konstaterade Transportindustriförbundets Göran Arkler – som sa att hans medlemsföretag vill göra rätt.

Ett beställaransvar behövs, men vem ska ta det? Hur ska det se ut? Vad är det som inte fungerar i dag?

– Problemet är att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer, sa Lars Lindgren. Det finns inget förbud att kapa priset hela vägen ner. D-ä-r har vi problemet. Konkurrensen är satt ur spel. Vår bransch är kidnappad av brottslighet. Hela östsidan mot Ryssland och Ukraina är som ett läckande såll. Det väller in smuggelgods. Cigaretter, sprit, kvinnor … Någonstans måste ju pengarna för orimligt billiga transporter tas in.

Erik Åsbrink nämnde företags ofta verkningslösa policydokument om socialt ansvarstagande.

– De kan vara fina men så följs de inte, sa han.

Han vill, precis som Transport, se ett beställaransvar i toppen. Beställaren ska ha huvudansvaret för hur det ser ut i alla leverantörsled. Men hur kontrollerar en beställare att lagar, regler och avtal verkligen följs? Rickard Gegö från Sveriges Åkeriföretag berättade att han vid en undersökning frågat olika företag om de hade följts upp av beställaren.

– Hundra procent svarade nej, sa han. Det finns inga kontrollfunktioner. Det är också ett problem att det inte finns några domar att gå på. Man kan få böter och fängelse upp till ett år, ett tufft straff – men vi har inga domar.

Transportstyrelsens Mikael Kyller höll med:

– Det är som Rickard säger, det är ingen som lagförs. Vi vill ta reda på orsaken till att det är så. Än har vi inte landat i någon slutsats, men det gör vi förmodligen under hösten.

Fler trafikpoliser – och bättre utbildade sådana – behövs. Det kunde alla enas om. Men trafikpolisen är ingen egen frälsare. Kanske finns det någon som kan avlasta polisen?

– Ekobrottsmyndigheten till exempel, sa Rickard Gegö. Den skulle till och med göra det mycket bättre.

Lars Lindgren efterlyste tydligare regler på v-a-d det är som ska kontrolleras.

– Att beställaren har ansvar att kontrollera så cabotagereglerna följs, det är en sak där beställaransvaret kan komma in. Men det måste ju finnas något att kontrollera också! Vi vill ha tydliga regler. Det enda man kan hänga upp sig på i dag är ”gott anseende”.

– Jag gillar också tanken på allmängiltiga kollektivavtal, sa han. Det går stick i stäv med den svenska modellen – men om inte kartan och verkligheten går ihop så är det är verkligheten som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.