”Beslutet skadar Ubers självbild”

EU. Nationella taxiregler ska gälla för Uberpop, det säger EU-domstolens generaladvokat. ”Det här är en symbolisk vinst”, säger Transports utredare Antti Vainio.

Den kontroversiella taxitjänsten Uberpop har lämnat Sverige. Med tjänsten kunde privatpersoner köra andra personer för betalning, men svenska myndigheter bedömde att det var taxiverksamhet och därmed krävdes licens.

Uberpop har fortfarande verksamhet i stora delar av Europa. Inte minst i Spanien, där tjänsten har fått stort genomslag. Så tidigt som 2014 har den spanska taxiorganisationen Elite Taxi drivit att Uberpop inte ska få finnas i Barcelona eftersom företaget inte har de licenser som krävs i staden.

EU:s advokat

Nu har EU-domstolens generaladvokat Maciej Szpunar kommit med sin åsikt i målet. Han rekommenderar EU-domstolen att säga att Uber är ett transportföretag och inte ett it-företag. Konsekvensen blir att de nationella reglerna om taxi- och transportlicenser ska gälla.

– Uber försöker bygga ett varumärke på att de är ett revolutionerande nytt it-företag, men nu slås det fast att det är ett transportföretag. Vi sa hela tiden att det var svarttaxi när de körde Uberpop i Sverige, nu bekräftar EU det, säger Antti Vainio, utredare på Transport och fortsätter:

– 2017 har varit ett mörkt år för Uber, bolaget har fått mycket dålig publicitet och finansanalytiker kopplar ihop generaladvokatens uttalande med andra uppgifter om allt från dåliga arbetsvillkor till sexuella trakasserier.

Fler företag

I Sverige finns det däremot andra nyare företag som använder sig av digitala plattformar för att förmedla transporttjänster. Den senaste tiden har dålig lön och arbetsmiljö för cykelbud hos Uber Eats och Foodora uppmärksammats.

– Beslutet är en symbolisk vinst. Det är viktigt att inte köpa vad de här företagen säger. Här spelar språket roll. Det handlar inte om delningsekonomi utan olika plattformar för tjänster. Nu får vi stöd i att det är vanliga företag och att vi inte behöver nya lagar och lösningar för att hantera dem, säger Antti Vainio.

Det är fortfarande upp till EU-domstolen att bekräfta eller avvisa generaladvokatens rekommendationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Transportarbetarens logga

Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.