Close
Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Close

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd och lättad:

– Motståndet har varit hårt från länder och aktörer som tjänat på lönedumpningen. Det viktiga nu är att Sverige bygger upp en kontrollfunktion som säkerställer att de nya bestämmelserna följs.

– Trafikpolisen måste rustas upp. Jag ser också framför mig att facket, Transport, får en viktig roll. Främst att kontrollera att chaufförerna får den lön och de villkor de har rätt till. För att klara det måste vårt mandat klargöras och vi måste också få resurser från staten.

Sverige är ett av de länder som drivit på hårt för att få bort den misär som kommit att prägla delar av den internationella transportnäringen. Det är väl känt att chaufförer, främst från östra Europa, tvingats köra och leva månadsvis i lastbilarna. Ofta med en betalning som omöjliggör en vanlig fika eller en dusch.

För tre år hade kritiken fått fäste i EU och en majoritet av länderna ställde sig bakom en uppstramning av regelverken. Motståndet blev dock hårt från de forna öststaterna som ser låga löner som ett konkurrensmedel. Ett tiotal länder har försökt kasta grus i maskineriet under hela den utdragna beslutsprocessen.

På onsdagskvällen höll EU-parlamentet en första omröstning. I dag på torsdagsmorgonen följdes den upp med nya voteringar, då en majoritet av parlamentarikerna sa nej till en lång rad ändringsförslag.

– Hade ett enda av dem godkänts, hade hela mobilitetspaket fallit, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.

Paket innehåller ett helt batteri av regler, där de allra flesta ses som positiva från fackligt håll. Om ett och ett halvt år ska merparten av bestämmelserna vara införda.

De innebär i korthet att:

• Chaufförer som kör i utlandet ska betraktas som utstationerad arbetskraft och omfattas av EU:s utstationeringsregler. Det innebär förenklat att föraren har rätt till samma grundläggande lönevillkor som chaufförerna i ”värdlandet”.

Bestämmelsen gäller när den utsände föraren kör cabotage, alltså tillfällig inrikestrafik i andra länder. Den omfattar också chaufförer som ligger ut och kör upprepade bilaterala transporter mellan flera EU-länder.

Vid en renodlad internationell transport gäller dock inte utstationeringsregeln. En förare som kör från hemlandet, låt säga Polen, till Spanien och sedan direkt hem igen får nöja sig med polska lönevillkor.

Än så länge är det oklart vilka lönebestämmelser som ska gälla vid trafik som utförs enligt EU:s så kallade kombidirektiv.

• Cabotagetrafiken har länge varit omstridd. Många företag har satt i system att bryta mot reglerna och lågbetalda förare har kört månadsvis i västra Europa.

Nu skärps bestämmelserna. Precis som tidigare får chauffören utföra tre cabotageresor inom sju dagar. Men efter de gäller en avkylningsperiod på fyra dagar, då ekipaget måste byta land. Först därefter kan en nya ”cabotagevecka” påbörjas.

Mobilitetspaket innebär också att fordonet måste återvända till hemlandet minst en gång var åttonde vecka. För chauffören gäller ett kortare intervall. Var tredje eller fjärde vecka (beroende på schema) ska chauffören resa hem.

• Hyttlivet är en het fråga. I grunden ligger kör- och vilotidsreglerna fast. Men. Föraren får inte ta den långa veckovilan i lastbilshytten. Arbetsgivaren måste ordna och bekosta annan logi.

Från fackligt håll hyllas mobilitetspaketet, i stort. Men just kör- och vilotiderna luckras upp på ett par punkter. Det blir enklare att avbryta veckovilan för att flytta lastbilen i samband med tåg- eller färjeresa. Arbetsgivare kommer också att kunna schemalägga förare så att veckovila tas på tåg- eller färjeresor – om resan tar längre tid än åtta timmar.

• För att underlätta övervakningen inför EU krav på nya färdskrivare. Den nya digitala utrustningen ska registrera gränsövergångar och kunna fjärravläsas. Krav på nya skrivare gäller för både nya och gamla lastbilar, med startdatum 2025 respektive 2026.

• Lätta lastbilar som yrkesmässigt kör gods ses som ett växande problem i unionen. I bland annat Sverige har registreringen av sådana fordon exploderat och allt fler flyttuppdrag utförs med överlastade lätta lastbilar.

För lätta fordon i internationell trafik kommer det att krävas färdskrivare och så kallat ”gemenskapstillstånd”.

• I EU:s åkerinäring har det växt fram brevlådeföretag som skaffar sig en adress och en postbox i ett EU-land och sedan opererar helt och hållet i andra stater. Det försvårar kontroller, uttag av skatter och bäddar för lönedumpning.

De nya skärpta reglerna slår fast att åkeriföretag måste ha en betydande verksamhet i värdlandet också.

Både Transports Tommy Wreeth och Magnus Falk pekar på kontrollerna som mobilitetspaketets akilleshäl. Arbetsmiljöverket ansvarar i dag för att utländska företag följer utstationeringsbestämmelserna.

– I praktiken fungerar det inte. Arbetsmiljöverket har inte resurser. Vi kommer att ligga på ansvariga politiker för att vår, fackets, roll tydliggörs, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Magnus Falk lyfter fram den danska modellen. Efter att medier avslöjat hur 200 filippinska förare utnyttjades i Danmark 2018 beslutade landet att strama åt reglerna för cabotage och utstationerad arbetskraft. Bland annat infördes ett register där transportföretagen i förväg måste anmäla cabotagetransporter, med registreringsnummer på bilarna och namn på chaufförerna som ska köra.

– Den danska modellen har inte varit i gång så länge, men den verkar lovande. Där får facket tillgång till registeruppgifterna, säger Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Ett mycket stort stöd i rätt riktning.

    Gäller att det finns resurser så att brott beivras. Dessutom måste straffvärdet vara
    allmänprevenivt.
    En intressant aspekt är också hos vem ligger bevisbördan. Ska transportföretaget bevisa att transporterna utförs enligt gällande avtal, eller är det den som väcker åtal alt är kärande?
    Värt att notera är att 20180701 skärptes reglerna om beställaransvar.
    Tråkigt är att inte krav på färdskrivare omfattar samtliga lätta lastbilar.

  2. Johan larsson:
    9 juli, 2020

    En glad dag för svensk transportnäring. Nu behövs det tryckas på för att få nya cabotagemiljoner till trafikpolisen. Denna gången med redovisningskrav i regleringsbrevet från regeringen.

  3. Peter:
    9 juli, 2020

    Och vilka ska kolla upp allt det där när knappt inget kollas idag!!!!

  4. Peter Axelsson:
    9 juli, 2020

    Artikeln är välskriven. Men hur det blir i praktiken återstår att se. I Sverige är ju kontroller obefintliga i dag, pris dumpning på resor till Norge blir nog mycket vanligt. Nya färdskrivare är ju a och o men om 5 år kanske verkligheten är helt annorlunda. Men hoppas att det ändå blir bättre går ju. Danskarna verkar ju ligga långt före, men i Sverige är det så trögt för politiker att fatta rätt beslut inom transporter och även tex taxi näringen

Lästips:

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Transportarbetarens logga

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.