Close
Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.
Close

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är nöjd och lättad:

– Motståndet har varit hårt från länder och aktörer som tjänat på lönedumpningen. Det viktiga nu är att Sverige bygger upp en kontrollfunktion som säkerställer att de nya bestämmelserna följs.

– Trafikpolisen måste rustas upp. Jag ser också framför mig att facket, Transport, får en viktig roll. Främst att kontrollera att chaufförerna får den lön och de villkor de har rätt till. För att klara det måste vårt mandat klargöras och vi måste också få resurser från staten.

Sverige är ett av de länder som drivit på hårt för att få bort den misär som kommit att prägla delar av den internationella transportnäringen. Det är väl känt att chaufförer, främst från östra Europa, tvingats köra och leva månadsvis i lastbilarna. Ofta med en betalning som omöjliggör en vanlig fika eller en dusch.

För tre år hade kritiken fått fäste i EU och en majoritet av länderna ställde sig bakom en uppstramning av regelverken. Motståndet blev dock hårt från de forna öststaterna som ser låga löner som ett konkurrensmedel. Ett tiotal länder har försökt kasta grus i maskineriet under hela den utdragna beslutsprocessen.

På onsdagskvällen höll EU-parlamentet en första omröstning. I dag på torsdagsmorgonen följdes den upp med nya voteringar, då en majoritet av parlamentarikerna sa nej till en lång rad ändringsförslag.

– Hade ett enda av dem godkänts, hade hela mobilitetspaket fallit, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.

Paket innehåller ett helt batteri av regler, där de allra flesta ses som positiva från fackligt håll. Om ett och ett halvt år ska merparten av bestämmelserna vara införda.

De innebär i korthet att:

• Chaufförer som kör i utlandet ska betraktas som utstationerad arbetskraft och omfattas av EU:s utstationeringsregler. Det innebär förenklat att föraren har rätt till samma grundläggande lönevillkor som chaufförerna i ”värdlandet”.

Bestämmelsen gäller när den utsände föraren kör cabotage, alltså tillfällig inrikestrafik i andra länder. Den omfattar också chaufförer som ligger ut och kör upprepade bilaterala transporter mellan flera EU-länder.

Vid en renodlad internationell transport gäller dock inte utstationeringsregeln. En förare som kör från hemlandet, låt säga Polen, till Spanien och sedan direkt hem igen får nöja sig med polska lönevillkor.

Än så länge är det oklart vilka lönebestämmelser som ska gälla vid trafik som utförs enligt EU:s så kallade kombidirektiv.

• Cabotagetrafiken har länge varit omstridd. Många företag har satt i system att bryta mot reglerna och lågbetalda förare har kört månadsvis i västra Europa.

Nu skärps bestämmelserna. Precis som tidigare får chauffören utföra tre cabotageresor inom sju dagar. Men efter de gäller en avkylningsperiod på fyra dagar, då ekipaget måste byta land. Först därefter kan en nya ”cabotagevecka” påbörjas.

Mobilitetspaket innebär också att fordonet måste återvända till hemlandet minst en gång var åttonde vecka. För chauffören gäller ett kortare intervall. Var tredje eller fjärde vecka (beroende på schema) ska chauffören resa hem.

• Hyttlivet är en het fråga. I grunden ligger kör- och vilotidsreglerna fast. Men. Föraren får inte ta den långa veckovilan i lastbilshytten. Arbetsgivaren måste ordna och bekosta annan logi.

Från fackligt håll hyllas mobilitetspaketet, i stort. Men just kör- och vilotiderna luckras upp på ett par punkter. Det blir enklare att avbryta veckovilan för att flytta lastbilen i samband med tåg- eller färjeresa. Arbetsgivare kommer också att kunna schemalägga förare så att veckovila tas på tåg- eller färjeresor – om resan tar längre tid än åtta timmar.

• För att underlätta övervakningen inför EU krav på nya färdskrivare. Den nya digitala utrustningen ska registrera gränsövergångar och kunna fjärravläsas. Krav på nya skrivare gäller för både nya och gamla lastbilar, med startdatum 2025 respektive 2026.

• Lätta lastbilar som yrkesmässigt kör gods ses som ett växande problem i unionen. I bland annat Sverige har registreringen av sådana fordon exploderat och allt fler flyttuppdrag utförs med överlastade lätta lastbilar.

För lätta fordon i internationell trafik kommer det att krävas färdskrivare och så kallat ”gemenskapstillstånd”.

• I EU:s åkerinäring har det växt fram brevlådeföretag som skaffar sig en adress och en postbox i ett EU-land och sedan opererar helt och hållet i andra stater. Det försvårar kontroller, uttag av skatter och bäddar för lönedumpning.

De nya skärpta reglerna slår fast att åkeriföretag måste ha en betydande verksamhet i värdlandet också.

Både Transports Tommy Wreeth och Magnus Falk pekar på kontrollerna som mobilitetspaketets akilleshäl. Arbetsmiljöverket ansvarar i dag för att utländska företag följer utstationeringsbestämmelserna.

– I praktiken fungerar det inte. Arbetsmiljöverket har inte resurser. Vi kommer att ligga på ansvariga politiker för att vår, fackets, roll tydliggörs, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Magnus Falk lyfter fram den danska modellen. Efter att medier avslöjat hur 200 filippinska förare utnyttjades i Danmark 2018 beslutade landet att strama åt reglerna för cabotage och utstationerad arbetskraft. Bland annat infördes ett register där transportföretagen i förväg måste anmäla cabotagetransporter, med registreringsnummer på bilarna och namn på chaufförerna som ska köra.

– Den danska modellen har inte varit i gång så länge, men den verkar lovande. Där får facket tillgång till registeruppgifterna, säger Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Ett mycket stort stöd i rätt riktning.

    Gäller att det finns resurser så att brott beivras. Dessutom måste straffvärdet vara
    allmänprevenivt.
    En intressant aspekt är också hos vem ligger bevisbördan. Ska transportföretaget bevisa att transporterna utförs enligt gällande avtal, eller är det den som väcker åtal alt är kärande?
    Värt att notera är att 20180701 skärptes reglerna om beställaransvar.
    Tråkigt är att inte krav på färdskrivare omfattar samtliga lätta lastbilar.

  2. Johan larsson:
    9 juli, 2020

    En glad dag för svensk transportnäring. Nu behövs det tryckas på för att få nya cabotagemiljoner till trafikpolisen. Denna gången med redovisningskrav i regleringsbrevet från regeringen.

  3. Peter:
    9 juli, 2020

    Och vilka ska kolla upp allt det där när knappt inget kollas idag!!!!

  4. Peter Axelsson:
    9 juli, 2020

    Artikeln är välskriven. Men hur det blir i praktiken återstår att se. I Sverige är ju kontroller obefintliga i dag, pris dumpning på resor till Norge blir nog mycket vanligt. Nya färdskrivare är ju a och o men om 5 år kanske verkligheten är helt annorlunda. Men hoppas att det ändå blir bättre går ju. Danskarna verkar ju ligga långt före, men i Sverige är det så trögt för politiker att fatta rätt beslut inom transporter och även tex taxi näringen

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Lönerna och villkoren för Europas lastbilschaufförer har debatterats länge. Efter EU-utvidgningen 2004 blev frågan brännande. Här är Transport ute på uppsökeri i Karlshamn tillsammans med det litauiska facket. Foto Jan Lindkvist

EU:s minimilöner – ett hot mot den svenska modellen?

Löner. Minimilöner ska garantera anständiga löner till alla som arbetar i Europa. Men när EU-kommissionen vill reglera dem på Europanivå stämplar svenska fack och arbetsgivare agerandet som en buskörning av värsta sort. Det bryter mot EU:s grundlag och kör över Sverige som löser detta i sina avtalsrörelser.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.