Close
Transport och Hamnarbetarförbundet står långt ifrån varandra. Det stod klart efter en presskonferens i Göteborg i dag, onsdag.
Close

Besked från HF: ”Vi låter oss inte sväljas av Transport”

Hamn. Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.

Beskeden gavs på en välbesökt presskonferens i Göteborg på onsdagseftermiddagen.

Konflikten i Göteborgs hamn och den utredning som regeringen tillsatt om strejkrätten har skapat oro i de fackliga leden. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar hällde bensin på brasan genom en ny policy. Den innebär att inga hamnar får ge fackföreningar utan kollektivavtal och utan fredsplikt, fackliga rättigheter som normalt följer med ett tecknat avtal.

Policyn var den första frågan som HF:s ledning tog upp på presskonferensen. Ett stort antal journalister fanns på plats och säkerligen var det några som förväntat sig att HF skulle svara med nya varsel i hamnarna.

– I dagsläget tänker vi inte vidta några stridsåtgärder. Det troligaste, i närtid, är i stället att arbetsgivarna lockoutar arbetstagare, sa Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.

HF är märkbart pressat av Sveriges Hamnars nya hårda linje. Framför allt påverkar det HF:s möjligheter att delta i arbetsmiljöarbetet. Förbundet har enligt egna uppgifter uppåt 100 skyddsombud i elva hamnar. Dessa kommer att få begränsade möjligheter att arbeta fackligt.

– Att arbetsgivarna slänger ut våra skyddsombud bedömer vi som ansvarslöst. Vill Sveriges Hamnar kriga mot oss och utestänga oss, så okej, det ligger inom spelets regler. Men det finns ingen anledning att skada skyddsorganisationen, sa Helgeson.

I debatten har HF tidigare konsekvent beskrivit sig som landets största hamnfack, ”majoritetsfacket”. Den vinkeln har förbundet släppt. I stället anförde Erik Helgeson att HF har majoriteten av medlemmarna i ett antal hamnar som tillsammans hanterar två tredjedelar av allt gods som går över kaj i Sverige – oljan borträknad.

I Transport är det många som undrar hur HF ställer sig till ett samgående mellan de två hamnfacken. En utbredd uppfattning i Transport är att hamnarbetarkåren skulle vara starkare om alla var med i ett och samma fackförbund.

Under tisdagen gick Transport ut och förklarade att förbundet såg positivt på diskussioner som förts mellan hamnfacken och LO. Transports tolkning var att HF öppnat för att teckna ett så kallat hängavtal och att på sikt att gå upp i Transport, som har 59 000 medlemmar mot HF:s 1 300.

På en rak fråga ville Erik Helgeson inte svara på hur HF ser på gårdagens utspel från Transport. Men av det som sedan framkom står det klart att Transport och HF står långt från varandra.

HF hade ett styrelsemöte den 13 mars. Där antogs tre punkter som förenklat innebär att:

  • HF är beredda att teckna ett likalydande stuveriavtal på riksnivå, med fredsplikt.
  • HF vill ha ett samarbetsavtal med Transport. Förbunden ska lova varandra att uppträda som en förhandlingskartell. Eventuella oenigheter mellan facken ska prövas av en skiljeman.
  • HF kan tänka sig att teckna en avsiktsförklaring om ett framtida samgående med Transport.

LO har svarat med ett förslag som går ut på att HF ska teckna ett hängavtal och att förbundet upplöses och medlemmarna går med i Transport. Det föll inte i god jord bland HF:arna:

– LO:s linje är tyvärr inget vi kan acceptera, deklarerade Erik Helgeson. Ett framtida samarbete kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra. Ett samarbete måste bygga på jämbördiga parter.

– Vi måste få behålla vitala delar av det som gör HF unikt, vi tänker exempelvis inte ge upp medlemsinflytandet och medlemsomröstningarna.

På presskonferensen fick Helgesson frågan om ifall förbundet nu har medlemmarna bakom sig. Han svarade:

– Förbundsstyrelsens bedömning är att om vi kan hitta en kompromiss så har vi det. Vi hoppas kunna fortsätta dialogen med LO.

I LO har samordningen mellan förbunden, och ”märket” som lönenorm, varit en stor fråga i flera avtalsrörelser. De flesta fackförbunden har ställt sig bakom samordningen.

Hur ska HF hantera det, om man släpps in till förhandlingsbordet? Vad händer om HF som förbund först säger ja till märket, och medlemmarna sedan röstar nej till ett framförhandlat avtal som är i linje med LO-samordningen? Erik Helgesson bekräftade frågan varit upp i överläggningarna som hållits:

– LO känner oro här, och det är en punkt där vi är beredda att kompromissa kring kravet på medlemsomröstning, sa han.

Transports kommentar efter presskonferensen är att förbundet inte kan acceptera HF:s förslag av två skäl:

1. För att det förutsätter ett trepartsavtal där Transport vill se ett hängavtal.

2. För att HF kräver att Transportarbetareförbundet med  59 000 medlemmar ska anpassa sina stadgar efter dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.