Close
Transport och Hamnarbetarförbundet står långt ifrån varandra. Det stod klart efter en presskonferens i Göteborg i dag, onsdag.
Close

Besked från HF: ”Vi låter oss inte sväljas av Transport”

Hamn. Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.

Beskeden gavs på en välbesökt presskonferens i Göteborg på onsdagseftermiddagen.

Konflikten i Göteborgs hamn och den utredning som regeringen tillsatt om strejkrätten har skapat oro i de fackliga leden. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar hällde bensin på brasan genom en ny policy. Den innebär att inga hamnar får ge fackföreningar utan kollektivavtal och utan fredsplikt, fackliga rättigheter som normalt följer med ett tecknat avtal.

Policyn var den första frågan som HF:s ledning tog upp på presskonferensen. Ett stort antal journalister fanns på plats och säkerligen var det några som förväntat sig att HF skulle svara med nya varsel i hamnarna.

– I dagsläget tänker vi inte vidta några stridsåtgärder. Det troligaste, i närtid, är i stället att arbetsgivarna lockoutar arbetstagare, sa Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.

HF är märkbart pressat av Sveriges Hamnars nya hårda linje. Framför allt påverkar det HF:s möjligheter att delta i arbetsmiljöarbetet. Förbundet har enligt egna uppgifter uppåt 100 skyddsombud i elva hamnar. Dessa kommer att få begränsade möjligheter att arbeta fackligt.

– Att arbetsgivarna slänger ut våra skyddsombud bedömer vi som ansvarslöst. Vill Sveriges Hamnar kriga mot oss och utestänga oss, så okej, det ligger inom spelets regler. Men det finns ingen anledning att skada skyddsorganisationen, sa Helgeson.

I debatten har HF tidigare konsekvent beskrivit sig som landets största hamnfack, ”majoritetsfacket”. Den vinkeln har förbundet släppt. I stället anförde Erik Helgeson att HF har majoriteten av medlemmarna i ett antal hamnar som tillsammans hanterar två tredjedelar av allt gods som går över kaj i Sverige – oljan borträknad.

I Transport är det många som undrar hur HF ställer sig till ett samgående mellan de två hamnfacken. En utbredd uppfattning i Transport är att hamnarbetarkåren skulle vara starkare om alla var med i ett och samma fackförbund.

Under tisdagen gick Transport ut och förklarade att förbundet såg positivt på diskussioner som förts mellan hamnfacken och LO. Transports tolkning var att HF öppnat för att teckna ett så kallat hängavtal och att på sikt att gå upp i Transport, som har 59 000 medlemmar mot HF:s 1 300.

På en rak fråga ville Erik Helgeson inte svara på hur HF ser på gårdagens utspel från Transport. Men av det som sedan framkom står det klart att Transport och HF står långt från varandra.

HF hade ett styrelsemöte den 13 mars. Där antogs tre punkter som förenklat innebär att:

  • HF är beredda att teckna ett likalydande stuveriavtal på riksnivå, med fredsplikt.
  • HF vill ha ett samarbetsavtal med Transport. Förbunden ska lova varandra att uppträda som en förhandlingskartell. Eventuella oenigheter mellan facken ska prövas av en skiljeman.
  • HF kan tänka sig att teckna en avsiktsförklaring om ett framtida samgående med Transport.

LO har svarat med ett förslag som går ut på att HF ska teckna ett hängavtal och att förbundet upplöses och medlemmarna går med i Transport. Det föll inte i god jord bland HF:arna:

– LO:s linje är tyvärr inget vi kan acceptera, deklarerade Erik Helgeson. Ett framtida samarbete kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra. Ett samarbete måste bygga på jämbördiga parter.

– Vi måste få behålla vitala delar av det som gör HF unikt, vi tänker exempelvis inte ge upp medlemsinflytandet och medlemsomröstningarna.

På presskonferensen fick Helgesson frågan om ifall förbundet nu har medlemmarna bakom sig. Han svarade:

– Förbundsstyrelsens bedömning är att om vi kan hitta en kompromiss så har vi det. Vi hoppas kunna fortsätta dialogen med LO.

I LO har samordningen mellan förbunden, och ”märket” som lönenorm, varit en stor fråga i flera avtalsrörelser. De flesta fackförbunden har ställt sig bakom samordningen.

Hur ska HF hantera det, om man släpps in till förhandlingsbordet? Vad händer om HF som förbund först säger ja till märket, och medlemmarna sedan röstar nej till ett framförhandlat avtal som är i linje med LO-samordningen? Erik Helgesson bekräftade frågan varit upp i överläggningarna som hållits:

– LO känner oro här, och det är en punkt där vi är beredda att kompromissa kring kravet på medlemsomröstning, sa han.

Transports kommentar efter presskonferensen är att förbundet inte kan acceptera HF:s förslag av två skäl:

1. För att det förutsätter ett trepartsavtal där Transport vill se ett hängavtal.

2. För att HF kräver att Transportarbetareförbundet med  59 000 medlemmar ska anpassa sina stadgar efter dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Tommy Wreeth

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.