Close
Transport och Hamnarbetarförbundet står långt ifrån varandra. Det stod klart efter en presskonferens i Göteborg i dag, onsdag.
Close

Besked från HF: ”Vi låter oss inte sväljas av Transport”

Hamn. Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.

Beskeden gavs på en välbesökt presskonferens i Göteborg på onsdagseftermiddagen.

Konflikten i Göteborgs hamn och den utredning som regeringen tillsatt om strejkrätten har skapat oro i de fackliga leden. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar hällde bensin på brasan genom en ny policy. Den innebär att inga hamnar får ge fackföreningar utan kollektivavtal och utan fredsplikt, fackliga rättigheter som normalt följer med ett tecknat avtal.

Policyn var den första frågan som HF:s ledning tog upp på presskonferensen. Ett stort antal journalister fanns på plats och säkerligen var det några som förväntat sig att HF skulle svara med nya varsel i hamnarna.

– I dagsläget tänker vi inte vidta några stridsåtgärder. Det troligaste, i närtid, är i stället att arbetsgivarna lockoutar arbetstagare, sa Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.

HF är märkbart pressat av Sveriges Hamnars nya hårda linje. Framför allt påverkar det HF:s möjligheter att delta i arbetsmiljöarbetet. Förbundet har enligt egna uppgifter uppåt 100 skyddsombud i elva hamnar. Dessa kommer att få begränsade möjligheter att arbeta fackligt.

– Att arbetsgivarna slänger ut våra skyddsombud bedömer vi som ansvarslöst. Vill Sveriges Hamnar kriga mot oss och utestänga oss, så okej, det ligger inom spelets regler. Men det finns ingen anledning att skada skyddsorganisationen, sa Helgeson.

I debatten har HF tidigare konsekvent beskrivit sig som landets största hamnfack, ”majoritetsfacket”. Den vinkeln har förbundet släppt. I stället anförde Erik Helgeson att HF har majoriteten av medlemmarna i ett antal hamnar som tillsammans hanterar två tredjedelar av allt gods som går över kaj i Sverige – oljan borträknad.

I Transport är det många som undrar hur HF ställer sig till ett samgående mellan de två hamnfacken. En utbredd uppfattning i Transport är att hamnarbetarkåren skulle vara starkare om alla var med i ett och samma fackförbund.

Under tisdagen gick Transport ut och förklarade att förbundet såg positivt på diskussioner som förts mellan hamnfacken och LO. Transports tolkning var att HF öppnat för att teckna ett så kallat hängavtal och att på sikt att gå upp i Transport, som har 59 000 medlemmar mot HF:s 1 300.

På en rak fråga ville Erik Helgeson inte svara på hur HF ser på gårdagens utspel från Transport. Men av det som sedan framkom står det klart att Transport och HF står långt från varandra.

HF hade ett styrelsemöte den 13 mars. Där antogs tre punkter som förenklat innebär att:

  • HF är beredda att teckna ett likalydande stuveriavtal på riksnivå, med fredsplikt.
  • HF vill ha ett samarbetsavtal med Transport. Förbunden ska lova varandra att uppträda som en förhandlingskartell. Eventuella oenigheter mellan facken ska prövas av en skiljeman.
  • HF kan tänka sig att teckna en avsiktsförklaring om ett framtida samgående med Transport.

LO har svarat med ett förslag som går ut på att HF ska teckna ett hängavtal och att förbundet upplöses och medlemmarna går med i Transport. Det föll inte i god jord bland HF:arna:

– LO:s linje är tyvärr inget vi kan acceptera, deklarerade Erik Helgeson. Ett framtida samarbete kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra. Ett samarbete måste bygga på jämbördiga parter.

– Vi måste få behålla vitala delar av det som gör HF unikt, vi tänker exempelvis inte ge upp medlemsinflytandet och medlemsomröstningarna.

På presskonferensen fick Helgesson frågan om ifall förbundet nu har medlemmarna bakom sig. Han svarade:

– Förbundsstyrelsens bedömning är att om vi kan hitta en kompromiss så har vi det. Vi hoppas kunna fortsätta dialogen med LO.

I LO har samordningen mellan förbunden, och ”märket” som lönenorm, varit en stor fråga i flera avtalsrörelser. De flesta fackförbunden har ställt sig bakom samordningen.

Hur ska HF hantera det, om man släpps in till förhandlingsbordet? Vad händer om HF som förbund först säger ja till märket, och medlemmarna sedan röstar nej till ett framförhandlat avtal som är i linje med LO-samordningen? Erik Helgesson bekräftade frågan varit upp i överläggningarna som hållits:

– LO känner oro här, och det är en punkt där vi är beredda att kompromissa kring kravet på medlemsomröstning, sa han.

Transports kommentar efter presskonferensen är att förbundet inte kan acceptera HF:s förslag av två skäl:

1. För att det förutsätter ett trepartsavtal där Transport vill se ett hängavtal.

2. För att HF kräver att Transportarbetareförbundet med  59 000 medlemmar ska anpassa sina stadgar efter dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Två män gömda i lastbil i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Två unga män upptäcktes i helgen i en lastbilstrailer inne i Göteborgs roro-hamn. De greps, misstänkta för brott mot skyddslagen.

Transportarbetarens logga

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.