Close
Transport och Hamnarbetarförbundet står långt ifrån varandra. Det stod klart efter en presskonferens i Göteborg i dag, onsdag.
Close

Besked från HF: ”Vi låter oss inte sväljas av Transport”

Hamn. Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.

Beskeden gavs på en välbesökt presskonferens i Göteborg på onsdagseftermiddagen.

Konflikten i Göteborgs hamn och den utredning som regeringen tillsatt om strejkrätten har skapat oro i de fackliga leden. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar hällde bensin på brasan genom en ny policy. Den innebär att inga hamnar får ge fackföreningar utan kollektivavtal och utan fredsplikt, fackliga rättigheter som normalt följer med ett tecknat avtal.

Policyn var den första frågan som HF:s ledning tog upp på presskonferensen. Ett stort antal journalister fanns på plats och säkerligen var det några som förväntat sig att HF skulle svara med nya varsel i hamnarna.

– I dagsläget tänker vi inte vidta några stridsåtgärder. Det troligaste, i närtid, är i stället att arbetsgivarna lockoutar arbetstagare, sa Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.

HF är märkbart pressat av Sveriges Hamnars nya hårda linje. Framför allt påverkar det HF:s möjligheter att delta i arbetsmiljöarbetet. Förbundet har enligt egna uppgifter uppåt 100 skyddsombud i elva hamnar. Dessa kommer att få begränsade möjligheter att arbeta fackligt.

– Att arbetsgivarna slänger ut våra skyddsombud bedömer vi som ansvarslöst. Vill Sveriges Hamnar kriga mot oss och utestänga oss, så okej, det ligger inom spelets regler. Men det finns ingen anledning att skada skyddsorganisationen, sa Helgeson.

I debatten har HF tidigare konsekvent beskrivit sig som landets största hamnfack, ”majoritetsfacket”. Den vinkeln har förbundet släppt. I stället anförde Erik Helgeson att HF har majoriteten av medlemmarna i ett antal hamnar som tillsammans hanterar två tredjedelar av allt gods som går över kaj i Sverige – oljan borträknad.

I Transport är det många som undrar hur HF ställer sig till ett samgående mellan de två hamnfacken. En utbredd uppfattning i Transport är att hamnarbetarkåren skulle vara starkare om alla var med i ett och samma fackförbund.

Under tisdagen gick Transport ut och förklarade att förbundet såg positivt på diskussioner som förts mellan hamnfacken och LO. Transports tolkning var att HF öppnat för att teckna ett så kallat hängavtal och att på sikt att gå upp i Transport, som har 59 000 medlemmar mot HF:s 1 300.

På en rak fråga ville Erik Helgeson inte svara på hur HF ser på gårdagens utspel från Transport. Men av det som sedan framkom står det klart att Transport och HF står långt från varandra.

HF hade ett styrelsemöte den 13 mars. Där antogs tre punkter som förenklat innebär att:

  • HF är beredda att teckna ett likalydande stuveriavtal på riksnivå, med fredsplikt.
  • HF vill ha ett samarbetsavtal med Transport. Förbunden ska lova varandra att uppträda som en förhandlingskartell. Eventuella oenigheter mellan facken ska prövas av en skiljeman.
  • HF kan tänka sig att teckna en avsiktsförklaring om ett framtida samgående med Transport.

LO har svarat med ett förslag som går ut på att HF ska teckna ett hängavtal och att förbundet upplöses och medlemmarna går med i Transport. Det föll inte i god jord bland HF:arna:

– LO:s linje är tyvärr inget vi kan acceptera, deklarerade Erik Helgeson. Ett framtida samarbete kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra. Ett samarbete måste bygga på jämbördiga parter.

– Vi måste få behålla vitala delar av det som gör HF unikt, vi tänker exempelvis inte ge upp medlemsinflytandet och medlemsomröstningarna.

På presskonferensen fick Helgesson frågan om ifall förbundet nu har medlemmarna bakom sig. Han svarade:

– Förbundsstyrelsens bedömning är att om vi kan hitta en kompromiss så har vi det. Vi hoppas kunna fortsätta dialogen med LO.

I LO har samordningen mellan förbunden, och ”märket” som lönenorm, varit en stor fråga i flera avtalsrörelser. De flesta fackförbunden har ställt sig bakom samordningen.

Hur ska HF hantera det, om man släpps in till förhandlingsbordet? Vad händer om HF som förbund först säger ja till märket, och medlemmarna sedan röstar nej till ett framförhandlat avtal som är i linje med LO-samordningen? Erik Helgesson bekräftade frågan varit upp i överläggningarna som hållits:

– LO känner oro här, och det är en punkt där vi är beredda att kompromissa kring kravet på medlemsomröstning, sa han.

Transports kommentar efter presskonferensen är att förbundet inte kan acceptera HF:s förslag av två skäl:

1. För att det förutsätter ett trepartsavtal där Transport vill se ett hängavtal.

2. För att HF kräver att Transportarbetareförbundet med  59 000 medlemmar ska anpassa sina stadgar efter dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Transportarbetarens logga

Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).