Taxibil
Close
Superkändisar, fackpampar, gratisåkare, strippor, panka tonårskillar och åldringar … många skiftande livsöden avhandlas i baksätet på en taxi.
Close

Berättelser från baksätet

Kultur. Vad är det med taxi? Det slutna rummet, tiden i kupén, mötet med en människa som man troligen aldrig ser igen. Tillsammans öppnar detta för förtroenden och berättelser. Vilket i sin tur ger romaner, noveller och filmer.

Visst var det för att försörja sig och sina tre yngsta barn som Göran Lager tog kortet och satte sig bakom taxiratten. Men journalisten och författaren hade också en annan idé med sitt nya, tillfälliga yrke. Han skulle avslöja en rutten bransch med usla arbetsförhållanden.

Så skrev han en helt annan bok. Efter många mörka nätter, tidiga morgnar, långa körningar, möten och människors berättelser blev resultatet: Taxi 1251 – överhörda baksätesberättelser

– Min gamla mentor, han är död nu, sa att 99 procent av alla människor har något intressant att berätta. Och när jag satt där i taxin kände jag att det är fler som ska lyssna på de här människorna, deras livshistorier och erfarenheter.

Ibland kastade Göran Lager ner några anteckningar så fort en passagerare hade klivit ur bilen. Andra berättelser formade sig efteråt vid datorn. Adresser, områden, detaljer ändrades förstås för sekretessens skull.

– De enda som har en möjlighet att känna igen vem en berättelse handlar om – det är just den det handlar om.

Och vem handlar det om? Det kan vara åldringen som fortsätter att köpa kassvis med julmat trots att ”alla andra är döda”. Eller kvinnan på väg att ta sitt liv, men som till slut kliver ur med ett leende. Eller den panka tonårskillen som får åka hem till en full och vresig mamma.

– Det skapas ett slags förtroende, säger Göran Lager. Kupén är en skyddad miljö och resan blir som en ventil för människor som bär på något. Ofta lämnar de bilen med en slutreplik som … ”men vem är väl du som jag har berättar mitt liv för?”

Själv får han sällan veta slutet. Dog tvillingen som blev kvar på specialistkliniken när syskonet hade fått åka hem med pappa? Avslöjade den blivande hustrun mannens snedsprång i Nacka? Var det en pojke eller flicka som nästan hann födas i bilen när chauffören själv höll i profylaxandningen?

– Ibland är stämningen så laddad att det går att skära luften med kniv. Så bryts alltsammans när passageraren har betalat, säger hej då och går.

– Men med en del fortsätter samtalet där det slutade, om de kliver in i bilen en annan gång.

Per Linell är samtalsforskare och professor emeritus i Göteborg. Han har inte studerat just samtal i slutna rum som en taxi, men blir mycket intresserad av ämnet.

– Det är en väldigt speciell situation där passageraren inte kan hoppa ur bilen, utan är utlämnad till en tillfällig och kortvarig kontakt med föraren, resonerar han. I den behöver man inte ta hänsyn till en framtida relation, som när man samtalar med familjen, vänner, arbetskamrater eller andra jobbkontakter.

Professorns snabbanalys är att vissa passagerare tycker att situationen tillåter dem att bara sitta tysta, eller kanske nämna något helt opersonligt om vädret eller trafiken. Medan andra reagerar med att börja prata om det mest privata.

Göran Lagers bok har nyss kommit ut, men han är knappast först med att använda stämningen i en taxibil i sitt skapande.

Skribenten och radiorösten Alexandra Pascalidou valde det motsatta perspektivet i boken Taxi som hunnit bli närmare tio år. Där är temat taxiförarnas livsöden och egna berättelser.

Andra – som regissören Martin Scorsese – använder fordonet som fond för historien de vill berätta.

Minns du den våldsamma kultfilmen Taxidriver från 1976? Där blir den sömnlösa Vietnamveteranen (Robert De Niro) taxichaufför och bestämmer sig för att själv ta itu med våldet, hororna och hemlösheten i New York …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.