Bengt hittar bortglömda försäkringar på en kvart

Efter en karriär som lastbilschaufför blev Bengt Johansson projektanställd försäkringsrådgivare i Transports Helsingborgsavdelning. Bara i år har han på egen hand genomfört över 500 så kallade medlemskvartar. Alltså enskilda samtal där transportarbetare får chansen att diskutera sitt försäkringsskydd.

Bengt Johansson jobbade i många år på Nils Hanssons åkeri. Anställningen försvann efter att det anrika familjeföretaget sålts och de rutinerade chaufförerna i snabb takt ersattes med lågbetald utländsk arbetskraft.

Som arbetslös har Bengt ryckt in i omgångar som avlönad försäkringsrådgivare. Han är som en igel. Huvuduppgiften, eller snarare missionen, är att ge medlemmarna sin egen kvart – en idé som ursprungligen lanserades av LO.

I början av oktober var han uppe i 296 “kvartar”, sedan omstarten i våras. Plus snack med omkring 200 potentiella Transportmedlemmar.

– Hälften av kvartarna har jag gjort “live”, resten på telefon. Ringandet beror på att vi prioriterar bemanningsbranschen i år. Det är svårt att komma in på bemanningsföretagen, så jag ringer mycket folk på kvällstid.

– Ett undantag är faktiskt Frode Laursen, företaget som fått så mycket kritik för cabotagetransporterna. Där fick jag komma in på terminalen och träffa varenda anställd. På arbetstid. Frode Laursen hotade med löneavdrag för dem som inte gick.

Bengt beskriver den personliga glädje som inställer sig när han under kvartssamtalen hittar bortglömda försäkringsersättningar. Alla som jobbar under kollektivavtal har bland annat en sjukförsäkring (AGS) som ger extra ersättning vid längre sjukfall. Många missar den och exempel finns då långtidssjuka medlemmar fått flera hundra tusen kronor i efterhand.

Vilka grupper är svårast att nå?

Bengt säger:

– Personer med invandrarbakgrund. Många av dem finns ju i bemanningsbranschen. När jag ringer tror de ofta att jag är telefonförsäljare. Att jag vill sälja försäkringar.

– Särskilt 25–30-åringar är skeptiska. Men jag brukar snabbt fråga om de har barn. Blir svaret ja skjuter jag in på den så kallade premiebefrielseförsäkringen. Då väcks intresset, och jag får in foten.

Bengt betonar att både avtals- och medlemsförsäkringarna är för viktiga för att glömmas bort. En rätt stor del av fackavgiften går faktiskt till försäkringar i Folksam, bland annat den kollektiva hemförsäkringen och inkomstförsäkringen.

Samma sak är det med avtalsförsäkringarna – alltså hela det skyddspaket som gäller för alla anställda som jobbar i företag med kollektivavtal. Där har arbetstagarna i princip avstått en del av löneutrymmet, för att i stället få försäkringar som täcker upp vid arbetsskador, längre sjukfall och arbetslöshet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.