Bemanningsjobb granskas

Arbetsmiljön för bemanningsanställda ska hårdgranskas igen. När Arbetsmiljöverket gjorde sin senaste drive krävde myndigheten över 1 000 förbättringar på företagen. I höst ska 400 företag inspekteras.

Det är dubbelt så vanligt att en inhyrd drabbas av arbetsolyckor jämfört med andra anställda. Olyckorna har blivit fler även efter en drive som Arbetsmiljöverket gjorde 2011 till 2013.

Att bemanningsanställda löper större risk att skadas på jobbet har flera orsaker, enligt Heli Aarnipuro, som håller i den nya insatsen vid Arbetsmiljöverket.

– Många av dem är unga och oerfarna, säger hon. De kanske vill göra bra ifrån sig och varken ser eller vill larma om risker. Samtidigt har kundföretagen ofta akuta behov och då prioriterar de inte introduktionen av de inhyrda.

Bemanningsbranschen växer. Förra året hade den runt 67 000 anställda. Nya företag startas och de gamla växer.

– Det är en komplicerad bransch när det gäller ansvaret för arbetsmiljön, säger Heli Aarnipuro.

Grunden är, beskriver hon, att bemanningsföretaget är arbetsgivare och har det övergripande ansvaret. Men när det gäller riskbedömning, arbetsintroduktion och annat som har med själva uppdraget läggs det över på kundföretaget. Det långsiktiga ansvaret efter en olycka finns däremot kvar hos bemanningsföretaget, som ska ta hand om krishantering, rehab, arbetsanpassning.

– I höst granskar vi 100 bemanningsföretag och 300 kundföretag, berättar Heli Aarnipuro. Det är ju ute på arbetsplatserna som olyckor inträffar.

Bland Transports medlemmar finns många uthyrda på lager och terminaler. I statistiken för arbetsolyckor bland bemanningsanställda ligger manliga truckförare och lagerassistenter i topp.

– Där är det vanligt att inhyrda gör de tyngsta jobben, säger hon.

Anställningsformen växer också bland utländska chaufförer som arbetar i Sverige.

– Om företagen är svenska finns de med i urvalet för höstens granskningar, säger Heli Aarnipuro. Det finns också funderingar på ett EU-samarbete över landsgränserna, men det har inte kommit i gång än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.