Bemanningsjobb granskas

Arbetsmiljön för bemanningsanställda ska hårdgranskas igen. När Arbetsmiljöverket gjorde sin senaste drive krävde myndigheten över 1 000 förbättringar på företagen. I höst ska 400 företag inspekteras.

Det är dubbelt så vanligt att en inhyrd drabbas av arbetsolyckor jämfört med andra anställda. Olyckorna har blivit fler även efter en drive som Arbetsmiljöverket gjorde 2011 till 2013.

Att bemanningsanställda löper större risk att skadas på jobbet har flera orsaker, enligt Heli Aarnipuro, som håller i den nya insatsen vid Arbetsmiljöverket.

– Många av dem är unga och oerfarna, säger hon. De kanske vill göra bra ifrån sig och varken ser eller vill larma om risker. Samtidigt har kundföretagen ofta akuta behov och då prioriterar de inte introduktionen av de inhyrda.

Bemanningsbranschen växer. Förra året hade den runt 67 000 anställda. Nya företag startas och de gamla växer.

– Det är en komplicerad bransch när det gäller ansvaret för arbetsmiljön, säger Heli Aarnipuro.

Grunden är, beskriver hon, att bemanningsföretaget är arbetsgivare och har det övergripande ansvaret. Men när det gäller riskbedömning, arbetsintroduktion och annat som har med själva uppdraget läggs det över på kundföretaget. Det långsiktiga ansvaret efter en olycka finns däremot kvar hos bemanningsföretaget, som ska ta hand om krishantering, rehab, arbetsanpassning.

– I höst granskar vi 100 bemanningsföretag och 300 kundföretag, berättar Heli Aarnipuro. Det är ju ute på arbetsplatserna som olyckor inträffar.

Bland Transports medlemmar finns många uthyrda på lager och terminaler. I statistiken för arbetsolyckor bland bemanningsanställda ligger manliga truckförare och lagerassistenter i topp.

– Där är det vanligt att inhyrda gör de tyngsta jobben, säger hon.

Anställningsformen växer också bland utländska chaufförer som arbetar i Sverige.

– Om företagen är svenska finns de med i urvalet för höstens granskningar, säger Heli Aarnipuro. Det finns också funderingar på ett EU-samarbete över landsgränserna, men det har inte kommit i gång än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.