Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

I en särskild satsning riktad mot bemanningsbranschen som pågår hela 2017 har Arbetsmiljöverket varit ute på 100-tals arbetsplatser. Tre av fyra behövde genomföra åtgärder.

– Normalt ligger det på ungefär 70 procent som får ett inspektionsmeddelande. Nu är det 75 så det är en lite högre andel som fått krav, säger Heli Aarnipuro, natinoell samordnare för Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats.

Arbetsgivaren har alltid ansvar för att det ska finnas ett systematiskt arbetsmiljöarbete. För bemanningsanställda delas ansvaret mellan företaget de är anställda hos och uppdragsgivaren.

– Då det är två ansvariga finns en risk att arbetsmiljöarbetet faller mellan stolarna, säger Aarnipuro.

De vanligaste bristerna var att nyanställda inte får en introduktion och att riskbedömning och rutiner inte fungerar i praktiken. Bemanningsföretagen är en branschorganisation under Almega. Företag som är medlemmar där måste ha dokumenterade rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vi har inte nöjt oss med att de säger att de har rutiner, då hade vi hittat färre brister. Men börjar man syna det i sömmarna hittar man mer, säger Aarnipuro.

Sedan tidigare finns det siffror som säger att 13 av 1 000 bemanningsanställda drabbats av olyckor på jobbet, jämfört med 7 av 1 000 sett över hela arbetsmarknaden. Det är en bild som Arbetsmiljöverket nu fått bekräftad. Ett skäl till de höga talen är arbetsuppgifterna.

– Många inom bemanning jobbar på olycksdrabbade arbetsplatser som lagerarbetare eller truckförare. Truckar är ju allmänt de mest farliga maskinerna, säger Aarnipuro och fortsätter:

– Inom bemanning är många unga och oerfarna och kanske har sitt första jobb. Om man lägger till att det saknas introduktion och är oklart vem som ansvarar för arbetsmiljön blir det ganska utsatt.

Enligt Bemanningsföretagen arbetar hälften av deras anställda inom olika tjänstemannajobb, där finns inga större risker för olycksfall. Därför går det att anta att betydligt fler än 13 av 1 000 arbetare hos bemanningsföretag skadar sig på jobbet

– Det viktiga är att tänka på riskerna i samband med att någon är ny på jobbet. Även om kunden hyr in någon som har erfarenhet så har de inte erfarenhet från den arbetsplatsen. Också vid enklare uppgifter som att lyfta lådor eller lasta finns det risker. Som arbete över axelhöjd eller ensidigt upprepat arbete. De anställda måste alltid få introduktion, oavsett uppdragets längd, säger Aarnipuro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.