Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

I en särskild satsning riktad mot bemanningsbranschen som pågår hela 2017 har Arbetsmiljöverket varit ute på 100-tals arbetsplatser. Tre av fyra behövde genomföra åtgärder.

– Normalt ligger det på ungefär 70 procent som får ett inspektionsmeddelande. Nu är det 75 så det är en lite högre andel som fått krav, säger Heli Aarnipuro, natinoell samordnare för Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats.

Arbetsgivaren har alltid ansvar för att det ska finnas ett systematiskt arbetsmiljöarbete. För bemanningsanställda delas ansvaret mellan företaget de är anställda hos och uppdragsgivaren.

– Då det är två ansvariga finns en risk att arbetsmiljöarbetet faller mellan stolarna, säger Aarnipuro.

De vanligaste bristerna var att nyanställda inte får en introduktion och att riskbedömning och rutiner inte fungerar i praktiken. Bemanningsföretagen är en branschorganisation under Almega. Företag som är medlemmar där måste ha dokumenterade rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vi har inte nöjt oss med att de säger att de har rutiner, då hade vi hittat färre brister. Men börjar man syna det i sömmarna hittar man mer, säger Aarnipuro.

Sedan tidigare finns det siffror som säger att 13 av 1 000 bemanningsanställda drabbats av olyckor på jobbet, jämfört med 7 av 1 000 sett över hela arbetsmarknaden. Det är en bild som Arbetsmiljöverket nu fått bekräftad. Ett skäl till de höga talen är arbetsuppgifterna.

– Många inom bemanning jobbar på olycksdrabbade arbetsplatser som lagerarbetare eller truckförare. Truckar är ju allmänt de mest farliga maskinerna, säger Aarnipuro och fortsätter:

– Inom bemanning är många unga och oerfarna och kanske har sitt första jobb. Om man lägger till att det saknas introduktion och är oklart vem som ansvarar för arbetsmiljön blir det ganska utsatt.

Enligt Bemanningsföretagen arbetar hälften av deras anställda inom olika tjänstemannajobb, där finns inga större risker för olycksfall. Därför går det att anta att betydligt fler än 13 av 1 000 arbetare hos bemanningsföretag skadar sig på jobbet

– Det viktiga är att tänka på riskerna i samband med att någon är ny på jobbet. Även om kunden hyr in någon som har erfarenhet så har de inte erfarenhet från den arbetsplatsen. Också vid enklare uppgifter som att lyfta lådor eller lasta finns det risker. Som arbete över axelhöjd eller ensidigt upprepat arbete. De anställda måste alltid få introduktion, oavsett uppdragets längd, säger Aarnipuro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.