Bemannare får betalt vid telefonen

Fackets viktigaste krav finns med i nya avtalet för bemanningsanställda. Strax efter midnatt skrev LO:s och Almegas förhandlare under på att den som sitter och väntar på att bli uppringd halva dagen ska få betalt även för väntetiden – om det blir kvällsjobb.

– Det ger en tydlig prislapp för bemanningsföretagen när de inte planerar verksamheten i tid, säger LO:s förhandlare Kent Ackholt.

Så här fungerar uppgörelsen:

Den som är anställd på ett bemanningsföretag och väntar vid telefonen för att kanske få ett uppdrag – och sedan blir uppringd efter flera timmar och får ett jobb under kvällen – kommer från och med nästa år att få betalt även för väntetiden. Med det tidigare avtalet har tiden vid telefonen varit obetald, även om den anställde har fått ett uppdrag senare under dygnet.

– Resultatet blir väl att företagen ändrar sitt beteende, tror Kent Ackholt. Och det betyder att våra medlemmar i de allra flesta fall kommer att få besked dagen före om de ska jobba dag- eller kvällsskift. De kommer att kunna planera sin tid på ett helt annat sätt.

En annan förändring som Kent Ackholt är nöjd med handlar om när kundföretaget går bra och de vanliga anställda får bonus. Från årsskiftet kommer även bemanningsanställda som hyrts ut till det välmående företaget att få bonusen lagd på sin timlön. Tidigare fanns det begränsningar som gjorde att få inhyrda fick bonus.

– Sedan fick vi göra en eftergift när det gäller karenstiden, säger Kent Ackholt.

Karenstid för en bemanningsanställd har hittills inneburit att den som har haft visstidsjobb på bemanningsföretaget fått vänta i ett år på att anställas på nytt visstidsjobb hos företaget. En regel som facken gillar – för att den ska tvinga företagen att erbjuda fasta jobb i stället för vikariat och andra inhopp. I det nya avtalet har den tiden kortats till ett halvår.

– Där fick vi gå arbetsgivarna till mötes, men förändringen kan vara en fördel för vissa medlemmar också, säger Kent Ackholt. Till exempel den som studerar och vill sommarjobba två år i rad.

Och så lönen då. En ytterst marginell höjning av garantilönen finns med i uppgörelsen, och den gäller från och med den 1 maj. Men garantilön ska bara betalas ut för tid som en bemanningsanställd inte har varit uthyrd. Ute på företagen är det genomsnittet bland de anställda som gäller.

Transports Tommy Wreeth har ingått i LO:s förhandlingsdelegation. Motparten är Almega Bemanningsföretagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.