Bemannare får betalt vid telefonen

Fackets viktigaste krav finns med i nya avtalet för bemanningsanställda. Strax efter midnatt skrev LO:s och Almegas förhandlare under på att den som sitter och väntar på att bli uppringd halva dagen ska få betalt även för väntetiden – om det blir kvällsjobb.

– Det ger en tydlig prislapp för bemanningsföretagen när de inte planerar verksamheten i tid, säger LO:s förhandlare Kent Ackholt.

Så här fungerar uppgörelsen:

Den som är anställd på ett bemanningsföretag och väntar vid telefonen för att kanske få ett uppdrag – och sedan blir uppringd efter flera timmar och får ett jobb under kvällen – kommer från och med nästa år att få betalt även för väntetiden. Med det tidigare avtalet har tiden vid telefonen varit obetald, även om den anställde har fått ett uppdrag senare under dygnet.

– Resultatet blir väl att företagen ändrar sitt beteende, tror Kent Ackholt. Och det betyder att våra medlemmar i de allra flesta fall kommer att få besked dagen före om de ska jobba dag- eller kvällsskift. De kommer att kunna planera sin tid på ett helt annat sätt.

En annan förändring som Kent Ackholt är nöjd med handlar om när kundföretaget går bra och de vanliga anställda får bonus. Från årsskiftet kommer även bemanningsanställda som hyrts ut till det välmående företaget att få bonusen lagd på sin timlön. Tidigare fanns det begränsningar som gjorde att få inhyrda fick bonus.

– Sedan fick vi göra en eftergift när det gäller karenstiden, säger Kent Ackholt.

Karenstid för en bemanningsanställd har hittills inneburit att den som har haft visstidsjobb på bemanningsföretaget fått vänta i ett år på att anställas på nytt visstidsjobb hos företaget. En regel som facken gillar – för att den ska tvinga företagen att erbjuda fasta jobb i stället för vikariat och andra inhopp. I det nya avtalet har den tiden kortats till ett halvår.

– Där fick vi gå arbetsgivarna till mötes, men förändringen kan vara en fördel för vissa medlemmar också, säger Kent Ackholt. Till exempel den som studerar och vill sommarjobba två år i rad.

Och så lönen då. En ytterst marginell höjning av garantilönen finns med i uppgörelsen, och den gäller från och med den 1 maj. Men garantilön ska bara betalas ut för tid som en bemanningsanställd inte har varit uthyrd. Ute på företagen är det genomsnittet bland de anställda som gäller.

Transports Tommy Wreeth har ingått i LO:s förhandlingsdelegation. Motparten är Almega Bemanningsföretagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.