Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

– Vi har ställt oss bakom lagändringen, fast motvilligt. Riken var stor att vi annars skulle fått betydligt värre inskränkningar i strejkrätten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förändringarna kommer efter den utdragna hamnkonflikten, som startade i Göteborgs hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), låg i fejd med APM Terminals – en tvist som kom att utvidgas och handla uteslutande ett eget kollektivavtal för HF.

Konflikten fick stora återverkningar på näringslivet och den rödgröna regeringen tillsatte en utredning som skulle se över strejkrätten. Under bilan valde LO och de andra fackliga centralorganisationerna att agera.

Resultaten blev en uppgörelse med arbetsgivarlägret. Med den som grund la regeringen fram ett lagförslag för riksdagen.

Vid gårdagens omröstning sa Vänsterpartiet nej. Sverigedemokraterna ville arbeta om förslaget. Övriga partier röstade ja.

De nya reglerna gör det svårare för facket att agera mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Stridsåtgärder får bara vidtas om syftet är att uppnå ett annat avtal som inte tränger undan det som redan finns.

Inskränkningen har mött kritik, bland annat från fackklubbar i olika LO-förbund. Ett par förbund anser att lagförslaget kunde ha lagts i byrålådan – nu när HF ändå tecknat ett kollektivavtal.

Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de nya bestämmelserna är ett faktum:

– LO, TCO och Saco var eniga när uppgörelsen tecknades med Svenskt Näringsliv förra sommaren. Det känns allt annat än bra med inskränkningar i den konflikträtt som facket historiskt kämpat sig till. Hamnarbetarförbundet bär ett stort ansvar för att det blev så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    19 juni, 2019

    Det är ju rent påhitt att säga att den här processen började efter att APM terminals härjat runt. Det är ett resultat av en mångårig plan och lobbyarbete från Svensk näringsliv, som ganska förutsägbart valde konflikten i hamnen som en mer effektiv kil än t.ex. den minimala mängd strejker som SAC har - och LO-ledningen gick rakt i fällan, med resten av kanslierna samma väg, utan att konsultera medlemmarna eller någonsin ta en hederlig debatt om de verkliga konsekvenserna för oss på golvet. Oavsett om vi är med i basfack eller betongfack.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Transportarbetarens logga

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Transportarbetarens logga

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

S kör över LO – går vidare med nobbat las-förslag

Arbetsrätt. Regeringen går vidare med det ”partsförslag” som ett enhälligt LO röstat ner. Förslaget stöds däremot av Svenskt Näringsliv och tjänstemännen i PTK. – I nuläget känns det som om Stefan Löfvens fackliga bakgrund sträcker sig till If Metall och inte till övriga LO, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

EU går vidare med förslag om minimilön

Löner. EU-kommissionen har presenterat ett lagförslag om att höja minimilönerna för miljontals av Europas fattigaste arbetare. LO och svenska politiker ser den nordiska modellen som hotad.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.