Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

– Vi har ställt oss bakom lagändringen, fast motvilligt. Riken var stor att vi annars skulle fått betydligt värre inskränkningar i strejkrätten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förändringarna kommer efter den utdragna hamnkonflikten, som startade i Göteborgs hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), låg i fejd med APM Terminals – en tvist som kom att utvidgas och handla uteslutande ett eget kollektivavtal för HF.

Konflikten fick stora återverkningar på näringslivet och den rödgröna regeringen tillsatte en utredning som skulle se över strejkrätten. Under bilan valde LO och de andra fackliga centralorganisationerna att agera.

Resultaten blev en uppgörelse med arbetsgivarlägret. Med den som grund la regeringen fram ett lagförslag för riksdagen.

Vid gårdagens omröstning sa Vänsterpartiet nej. Sverigedemokraterna ville arbeta om förslaget. Övriga partier röstade ja.

De nya reglerna gör det svårare för facket att agera mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Stridsåtgärder får bara vidtas om syftet är att uppnå ett annat avtal som inte tränger undan det som redan finns.

Inskränkningen har mött kritik, bland annat från fackklubbar i olika LO-förbund. Ett par förbund anser att lagförslaget kunde ha lagts i byrålådan – nu när HF ändå tecknat ett kollektivavtal.

Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de nya bestämmelserna är ett faktum:

– LO, TCO och Saco var eniga när uppgörelsen tecknades med Svenskt Näringsliv förra sommaren. Det känns allt annat än bra med inskränkningar i den konflikträtt som facket historiskt kämpat sig till. Hamnarbetarförbundet bär ett stort ansvar för att det blev så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    19 juni, 2019

    Det är ju rent påhitt att säga att den här processen började efter att APM terminals härjat runt. Det är ett resultat av en mångårig plan och lobbyarbete från Svensk näringsliv, som ganska förutsägbart valde konflikten i hamnen som en mer effektiv kil än t.ex. den minimala mängd strejker som SAC har - och LO-ledningen gick rakt i fällan, med resten av kanslierna samma väg, utan att konsultera medlemmarna eller någonsin ta en hederlig debatt om de verkliga konsekvenserna för oss på golvet. Oavsett om vi är med i basfack eller betongfack.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Transportarbetarens logga

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Transportarbetarens logga

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.