Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

– Det här har vi kämpat för i åratal, säger chauffören Allonias Sebhatu. Jag har varit ansiktet utåt, men jag har gjort det tillsammans med kollegorna.

De har fått draghjälp av den nya upphandlingslagen som kräver en viss nivå på de sociala villkoren vid offentliga upphandlingar.

Nu och sedan flera år har landstinget avtal med Taxi Kurir och Sverigetaxi när det gäller färdtjänsten. Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

Avtalet förlängdes förra året, men för ett par veckor sedan är alltså den nya upphandlingen i gång. Bolagen har till den 20 juni på sig att komma in med sina anbud till Stockholms läns landsting.

Så här ser några av kraven ut:

  • Förarnas lön, semester och arbetstider ska följa (eller vara bättre än) kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.
  • Lägsta månadslönen är därmed 23 824 kronor, med två år i yrket är den 24 305. Plus ob-tillägg vid obekväm arbetstid. För den som jobbar på procentlön ska lönen landa på minst 20 423 kronor i månaden.
  • Den schemalagda arbetstiden ska bygga på 40- eller 38-timmarsveckor.

– Nu har vi kommit en bit på vägen, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. I framtiden vill vi få med krav på tjänstepension och försäkringar i upphandlingarna.

Diskussionerna om nya villkor har pågått flera år inom Alliansen, som styr i landstinget. Fredrik Wallén (KD) är ordförande i färdtjänstberedningen, och han är nöjd i dag:

– Ju bättre villkor taxiförarna har, desto större är chansen att de stannar inom färdtjänsten.

När anbuden har kommit in ska tjänstemän på landstinget bedöma dem. Planen är att avtalet ska gälla från den 1 april nästa år till och med mars månad 2022, eller allra längst ytterligare ett år. Upphandling grovt räknat värd 700 miljoner kronor per år.

I affärspress sprids en uppgift om att Cabonline, som äger de två stora taxiväxlar som i dag har uppdraget att köra Stockholms färdtjänst, är till salu. Medierna skriver att bolaget har anlitat ett par investmentbanker som rådgivare. “Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor”, svarar Cabonlines styrelseordförande Jon Risfelt sajten Breakit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert brax:
    12 juli, 2019

    Ni drömmar vidare och är en central del i systemet Systemet går ut på att transformera tillgångar som är avsett för svensk välfärd till amerikanska storkapitalisterna.

  2. Robert Hauer:
    9 mars, 2019

    Vad menas med kollektiv avtal och 38-40 timmars arbetsvecka samt minst en lön på 24000kr/månad ?
    Inget av det stämmer då man kör färdtjänst för taxikurir.
    Det enda nya avtalet innebär är ju att färdtjänstkunderna delas in i 3 katagorier.
    1.bättre pris där taxi stockholm kör totalt 9 zoner
    2.sänkt pris övriga zoner
    3.ytterzoner tex värmdö,ekerö och södertälje ännu mer sänkt pris i dessa zoner

    Finns det någon på taxikurir som är lovad minst 24000kr/mån på heltidsjobb ?

    Var är sanningen i eran artikel ?

Lästips:

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.