Lina Angrell och Robin Russberg
Close
Lina Angrell och Robin Russberg är personerna bakom Lastbilspodden.
Close
Kultur

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Två bärgningsbilar står parkerade i Backa industriområde, Göteborg. På en glasvägg invid ena långsidan i garaget sitter två tidningsuppslag upptejpade. På uppslagen ser man bilder på Lina Angrell och Robin Russberg. Bakom glaset finns ett litet rum med ett högre barbord och tillhörande stolar. Det är där de spelar in Lastbilspodden.

– Robins chef låter oss låna utrymmet här som studio, säger Lina.

Linas pappa var åkare och hon valde att gå fordonsgymnasiet. Där träffade hon Robin och de blev bästa vänner. Även Robins pappa är chaufför. Han berättar att om han och farsan inte hade något att göra kunde de åka ut och titta på lastbilar.

– Jag var knappt ett år första gången jag satt i en lastbilshytt, säger han.

I dag jobbar Robin med biltransport och Lina som trafikledare. Genom åren har de pratat om att ha ett gemensamt projekt. Kanske ett vägfik eller ett åkeri. Men det skulle kräva en större ekonomisk insats.

– En natt när jag låg sömnlös så kom det till mig: en podd om lastbilar! Jag sökte runt för att se om det redan fanns men hittade inget, berättar Lina.

Dagen efter ringde hon Robin, som inledningsvis var lite tveksam till idén. Men hon lyckades övertala honom.

– Jag hade inte lyssnat på en podd i hela mitt liv, säger han.

Podden spelas oftast in på söndagar, därefter klipper Lina ljudet inför släppet på onsdagar klockan nio.
Podden spelas oftast in på söndagar, därefter klipper Lina ljudet inför släppet på onsdagar klockan nio. Foto: Vendela Engström

Lina berättar att första avsnittet fick 800 lyssningar inom ett dygn. Nu, ett och ett halvt år efter första avsnittet, har de ungefär 5 700 unika lyssningar per vecka.

Dagen innan vi träffas har de intervjuat ”Gråbogänget”. Det är ett gäng vänner, och lastbilsförare, som ses varje tisdag för att äta pizza ihop.

De arrangerar även Gråbo Trophy, lastbilsträffen som hållits varje år sen 2003.

Ett nytt poddavsnitt släpps varje onsdag klockan nio. Då träffar Lina och Robin en person som berättar om sitt liv bakom ratten.

Hittills har de träffat allt från timmeråkare till tulltjänstemän och truckracerföraren Boije Ovebrink.

– Att vi är två bästisar som bjuder in en gäst på fika för att snacka lastbilar tror jag gör att inspelningen känns mer avslappnad, säger Robin.

Sen ett tag tillbaks är Volvo deras huvudsponsor. Lina tycker att samarbetet fungerar bra.

– Vi får vara vi, och de bestämmer inte vad vi ska prata om, säger hon.

Nu är det många som känner igen Robins silvriga biltransportsbil när han åker vägen söder ut mot Danmark. Han berättar att sist han tog färjan över tillbaka till Sverige kom en man fram till honom.

– Du kanske känner han från Lastbilspodden? Han kör också biltransport mellan Sverige och Danmark.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.