Lina Angrell och Robin Russberg
Close
Lina Angrell och Robin Russberg är personerna bakom Lastbilspodden.
Close
Kultur

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Två bärgningsbilar står parkerade i Backa industriområde, Göteborg. På en glasvägg invid ena långsidan i garaget sitter två tidningsuppslag upptejpade. På uppslagen ser man bilder på Lina Angrell och Robin Russberg. Bakom glaset finns ett litet rum med ett högre barbord och tillhörande stolar. Det är där de spelar in Lastbilspodden.

– Robins chef låter oss låna utrymmet här som studio, säger Lina.

Linas pappa var åkare och hon valde att gå fordonsgymnasiet. Där träffade hon Robin och de blev bästa vänner. Även Robins pappa är chaufför. Han berättar att om han och farsan inte hade något att göra kunde de åka ut och titta på lastbilar.

– Jag var knappt ett år första gången jag satt i en lastbilshytt, säger han.

I dag jobbar Robin med biltransport och Lina som trafikledare. Genom åren har de pratat om att ha ett gemensamt projekt. Kanske ett vägfik eller ett åkeri. Men det skulle kräva en större ekonomisk insats.

– En natt när jag låg sömnlös så kom det till mig: en podd om lastbilar! Jag sökte runt för att se om det redan fanns men hittade inget, berättar Lina.

Dagen efter ringde hon Robin, som inledningsvis var lite tveksam till idén. Men hon lyckades övertala honom.

– Jag hade inte lyssnat på en podd i hela mitt liv, säger han.

Podden spelas oftast in på söndagar, därefter klipper Lina ljudet inför släppet på onsdagar klockan nio.
Podden spelas oftast in på söndagar, därefter klipper Lina ljudet inför släppet på onsdagar klockan nio. Foto: Vendela Engström

Lina berättar att första avsnittet fick 800 lyssningar inom ett dygn. Nu, ett och ett halvt år efter första avsnittet, har de ungefär 5 700 unika lyssningar per vecka.

Dagen innan vi träffas har de intervjuat ”Gråbogänget”. Det är ett gäng vänner, och lastbilsförare, som ses varje tisdag för att äta pizza ihop.

De arrangerar även Gråbo Trophy, lastbilsträffen som hållits varje år sen 2003.

Ett nytt poddavsnitt släpps varje onsdag klockan nio. Då träffar Lina och Robin en person som berättar om sitt liv bakom ratten.

Hittills har de träffat allt från timmeråkare till tulltjänstemän och truckracerföraren Boije Ovebrink.

– Att vi är två bästisar som bjuder in en gäst på fika för att snacka lastbilar tror jag gör att inspelningen känns mer avslappnad, säger Robin.

Sen ett tag tillbaks är Volvo deras huvudsponsor. Lina tycker att samarbetet fungerar bra.

– Vi får vara vi, och de bestämmer inte vad vi ska prata om, säger hon.

Nu är det många som känner igen Robins silvriga biltransportsbil när han åker vägen söder ut mot Danmark. Han berättar att sist han tog färjan över tillbaka till Sverige kom en man fram till honom.

– Du kanske känner han från Lastbilspodden? Han kör också biltransport mellan Sverige och Danmark.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.