Karta över var Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton.
Close
De bruna fläckarna är vägarna där Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton. Kartan är hämtad ur verkets rapport.
Close

Bara en liten del av vägnätet öppnas för 74-tons lastbilar

Fem små bruna fläckar på Sverigekartan. Det är bara här som åkerierna får börja köra med 74-tons lastbilar nästa år. Förslaget kommer från Trafikverket som utrett var de tyngre bilarna kan rulla – utan att det konkurrerar med järnvägen.

– Det här förslaget skapar ingen klimatnytta. Vilket åkeri investerar i fordon som bara går att köra på en pytteliten del av vägnätet? säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

Även Transports utredare Antti Vainio är kritisk:

– Jag tror inte heller att åkerierna kommer att investera i 74 ton. Det är synd. Regeringen och Trafikverket borde ha sett mer till helheten.

I oktober gick regeringen ut med att 74-tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller till sjöss. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, 25,25 meter.

När beslutet togs fick Trafikverket i uppdrag att snabbutreda vilka vägar som klarar höjningen från dagens 64 ton till 74. Fast den kinkigaste frågan är den om konkurrensen mot järnvägen.

I tisdags la Trafikverket fram sitt förslag till bärighetsklassning för 74 ton, bk4. Tungbilarna ska få rulla inom fem avgränsade områden i Sverige. Sammanlagt handlar det om knappt 800 mil, vilket motsvarar omkring åtta procent av det statliga vägnätet.

Inom de fem utpekade områdena är det i snitt en sjättedel av vägnätet som blir bk4-klassade. Så här ser det ut:

  • Västerbotten och Norrbotten. En tårtbit rakt in från Piteå och Skellefteå. Sammanlagt 220 mil väg öppnas. Luleå omfattas inte.
  • Jämtland. Ett område kring Storsjön, 220 mil ingår. Fast ut till kusten får de tyngre ekipagen inte köra.
  • Gävleborg och Dalarna. Ett område där Avesta, Falun-Borlänge, Söderhamn och Gävle blir hörnstolpar. 160 mil ingår.
  • Värmland. Norr om Vänern, med Karlstad och Kristinehamn som baser. Omkring 100 mil.
  • Kronoberg och Kalmar. Ett stråk från Växjö och österut till kusten. 85 mil.

På SÅ är Ulric Långberg besviken. Lastbilar på 74 ton kan minska utsläppet av växthusgaser med 20 procent och innebär mindre vägslitage, anser han. Förklaringen till det lägre slitaget är att de tyngre ekipagen har fler hjulaxlar.

Att införa 74-tonsbilar är inte gjort över en natt, påpekar Långberg. Vägarna måste skylts om, broar förstärkas och åkarna behöver framförhållning när de investerar.

En släpvagn till ett 74-tonsekipage måste ha en extra axel. Den är kostsam och väger dessutom 800 kilo extra. Det innebär förstås 800 kilo mindre last de gånger ekipaget används på en vanlig väg som tillåter högst 64 ton.

Transports utredare Antti Vainio säger:

– Hos politikerna finns en övertro på att det går att flytta över gods från väg till järnväg. Vi anser att man borde ha sett mer till en helhet där också vägslitageavgiften ingår. Den behövs för att vi ska kunna kontrollera cabotagetrafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Självmord. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan. – När man mår som sämst är man ofta apatisk och har ingen handlingskraft, säger psykologen Stefan Blomberg.

”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Självmord. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.