Karta över var Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton.
Close
De bruna fläckarna är vägarna där Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton. Kartan är hämtad ur verkets rapport.
Close

Bara en liten del av vägnätet öppnas för 74-tons lastbilar

Fem små bruna fläckar på Sverigekartan. Det är bara här som åkerierna får börja köra med 74-tons lastbilar nästa år. Förslaget kommer från Trafikverket som utrett var de tyngre bilarna kan rulla – utan att det konkurrerar med järnvägen.

– Det här förslaget skapar ingen klimatnytta. Vilket åkeri investerar i fordon som bara går att köra på en pytteliten del av vägnätet? säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

Även Transports utredare Antti Vainio är kritisk:

– Jag tror inte heller att åkerierna kommer att investera i 74 ton. Det är synd. Regeringen och Trafikverket borde ha sett mer till helheten.

I oktober gick regeringen ut med att 74-tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller till sjöss. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, 25,25 meter.

När beslutet togs fick Trafikverket i uppdrag att snabbutreda vilka vägar som klarar höjningen från dagens 64 ton till 74. Fast den kinkigaste frågan är den om konkurrensen mot järnvägen.

I tisdags la Trafikverket fram sitt förslag till bärighetsklassning för 74 ton, bk4. Tungbilarna ska få rulla inom fem avgränsade områden i Sverige. Sammanlagt handlar det om knappt 800 mil, vilket motsvarar omkring åtta procent av det statliga vägnätet.

Inom de fem utpekade områdena är det i snitt en sjättedel av vägnätet som blir bk4-klassade. Så här ser det ut:

  • Västerbotten och Norrbotten. En tårtbit rakt in från Piteå och Skellefteå. Sammanlagt 220 mil väg öppnas. Luleå omfattas inte.
  • Jämtland. Ett område kring Storsjön, 220 mil ingår. Fast ut till kusten får de tyngre ekipagen inte köra.
  • Gävleborg och Dalarna. Ett område där Avesta, Falun-Borlänge, Söderhamn och Gävle blir hörnstolpar. 160 mil ingår.
  • Värmland. Norr om Vänern, med Karlstad och Kristinehamn som baser. Omkring 100 mil.
  • Kronoberg och Kalmar. Ett stråk från Växjö och österut till kusten. 85 mil.

På SÅ är Ulric Långberg besviken. Lastbilar på 74 ton kan minska utsläppet av växthusgaser med 20 procent och innebär mindre vägslitage, anser han. Förklaringen till det lägre slitaget är att de tyngre ekipagen har fler hjulaxlar.

Att införa 74-tonsbilar är inte gjort över en natt, påpekar Långberg. Vägarna måste skylts om, broar förstärkas och åkarna behöver framförhållning när de investerar.

En släpvagn till ett 74-tonsekipage måste ha en extra axel. Den är kostsam och väger dessutom 800 kilo extra. Det innebär förstås 800 kilo mindre last de gånger ekipaget används på en vanlig väg som tillåter högst 64 ton.

Transports utredare Antti Vainio säger:

– Hos politikerna finns en övertro på att det går att flytta över gods från väg till järnväg. Vi anser att man borde ha sett mer till en helhet där också vägslitageavgiften ingår. Den behövs för att vi ska kunna kontrollera cabotagetrafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.