Karta över var Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton.
Close
De bruna fläckarna är vägarna där Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton. Kartan är hämtad ur verkets rapport.
Close

Bara en liten del av vägnätet öppnas för 74-tons lastbilar

Fem små bruna fläckar på Sverigekartan. Det är bara här som åkerierna får börja köra med 74-tons lastbilar nästa år. Förslaget kommer från Trafikverket som utrett var de tyngre bilarna kan rulla – utan att det konkurrerar med järnvägen.

– Det här förslaget skapar ingen klimatnytta. Vilket åkeri investerar i fordon som bara går att köra på en pytteliten del av vägnätet? säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

Även Transports utredare Antti Vainio är kritisk:

– Jag tror inte heller att åkerierna kommer att investera i 74 ton. Det är synd. Regeringen och Trafikverket borde ha sett mer till helheten.

I oktober gick regeringen ut med att 74-tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller till sjöss. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, 25,25 meter.

När beslutet togs fick Trafikverket i uppdrag att snabbutreda vilka vägar som klarar höjningen från dagens 64 ton till 74. Fast den kinkigaste frågan är den om konkurrensen mot järnvägen.

I tisdags la Trafikverket fram sitt förslag till bärighetsklassning för 74 ton, bk4. Tungbilarna ska få rulla inom fem avgränsade områden i Sverige. Sammanlagt handlar det om knappt 800 mil, vilket motsvarar omkring åtta procent av det statliga vägnätet.

Inom de fem utpekade områdena är det i snitt en sjättedel av vägnätet som blir bk4-klassade. Så här ser det ut:

  • Västerbotten och Norrbotten. En tårtbit rakt in från Piteå och Skellefteå. Sammanlagt 220 mil väg öppnas. Luleå omfattas inte.
  • Jämtland. Ett område kring Storsjön, 220 mil ingår. Fast ut till kusten får de tyngre ekipagen inte köra.
  • Gävleborg och Dalarna. Ett område där Avesta, Falun-Borlänge, Söderhamn och Gävle blir hörnstolpar. 160 mil ingår.
  • Värmland. Norr om Vänern, med Karlstad och Kristinehamn som baser. Omkring 100 mil.
  • Kronoberg och Kalmar. Ett stråk från Växjö och österut till kusten. 85 mil.

På SÅ är Ulric Långberg besviken. Lastbilar på 74 ton kan minska utsläppet av växthusgaser med 20 procent och innebär mindre vägslitage, anser han. Förklaringen till det lägre slitaget är att de tyngre ekipagen har fler hjulaxlar.

Att införa 74-tonsbilar är inte gjort över en natt, påpekar Långberg. Vägarna måste skylts om, broar förstärkas och åkarna behöver framförhållning när de investerar.

En släpvagn till ett 74-tonsekipage måste ha en extra axel. Den är kostsam och väger dessutom 800 kilo extra. Det innebär förstås 800 kilo mindre last de gånger ekipaget används på en vanlig väg som tillåter högst 64 ton.

Transports utredare Antti Vainio säger:

– Hos politikerna finns en övertro på att det går att flytta över gods från väg till järnväg. Vi anser att man borde ha sett mer till en helhet där också vägslitageavgiften ingår. Den behövs för att vi ska kunna kontrollera cabotagetrafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.