Karta över var Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton.
Close
De bruna fläckarna är vägarna där Trafikverket vill tillåta tyngre lastbilar, på 74 ton. Kartan är hämtad ur verkets rapport.
Close

Bara en liten del av vägnätet öppnas för 74-tons lastbilar

Fem små bruna fläckar på Sverigekartan. Det är bara här som åkerierna får börja köra med 74-tons lastbilar nästa år. Förslaget kommer från Trafikverket som utrett var de tyngre bilarna kan rulla – utan att det konkurrerar med järnvägen.

– Det här förslaget skapar ingen klimatnytta. Vilket åkeri investerar i fordon som bara går att köra på en pytteliten del av vägnätet? säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

Även Transports utredare Antti Vainio är kritisk:

– Jag tror inte heller att åkerierna kommer att investera i 74 ton. Det är synd. Regeringen och Trafikverket borde ha sett mer till helheten.

I oktober gick regeringen ut med att 74-tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller till sjöss. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, 25,25 meter.

När beslutet togs fick Trafikverket i uppdrag att snabbutreda vilka vägar som klarar höjningen från dagens 64 ton till 74. Fast den kinkigaste frågan är den om konkurrensen mot järnvägen.

I tisdags la Trafikverket fram sitt förslag till bärighetsklassning för 74 ton, bk4. Tungbilarna ska få rulla inom fem avgränsade områden i Sverige. Sammanlagt handlar det om knappt 800 mil, vilket motsvarar omkring åtta procent av det statliga vägnätet.

Inom de fem utpekade områdena är det i snitt en sjättedel av vägnätet som blir bk4-klassade. Så här ser det ut:

  • Västerbotten och Norrbotten. En tårtbit rakt in från Piteå och Skellefteå. Sammanlagt 220 mil väg öppnas. Luleå omfattas inte.
  • Jämtland. Ett område kring Storsjön, 220 mil ingår. Fast ut till kusten får de tyngre ekipagen inte köra.
  • Gävleborg och Dalarna. Ett område där Avesta, Falun-Borlänge, Söderhamn och Gävle blir hörnstolpar. 160 mil ingår.
  • Värmland. Norr om Vänern, med Karlstad och Kristinehamn som baser. Omkring 100 mil.
  • Kronoberg och Kalmar. Ett stråk från Växjö och österut till kusten. 85 mil.

På SÅ är Ulric Långberg besviken. Lastbilar på 74 ton kan minska utsläppet av växthusgaser med 20 procent och innebär mindre vägslitage, anser han. Förklaringen till det lägre slitaget är att de tyngre ekipagen har fler hjulaxlar.

Att införa 74-tonsbilar är inte gjort över en natt, påpekar Långberg. Vägarna måste skylts om, broar förstärkas och åkarna behöver framförhållning när de investerar.

En släpvagn till ett 74-tonsekipage måste ha en extra axel. Den är kostsam och väger dessutom 800 kilo extra. Det innebär förstås 800 kilo mindre last de gånger ekipaget används på en vanlig väg som tillåter högst 64 ton.

Transports utredare Antti Vainio säger:

– Hos politikerna finns en övertro på att det går att flytta över gods från väg till järnväg. Vi anser att man borde ha sett mer till en helhet där också vägslitageavgiften ingår. Den behövs för att vi ska kunna kontrollera cabotagetrafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.