Bäddat för strid med ny sophämtare i Stockholm

Nu är det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: Reno Norden stannar kvar, Liselotte Lööf åker ut. Suez, alltså gamla Sita, kommer in. Men vilket lönesystem ska gälla? Sopgubbarna är redo för strid.

När soptömningen i Stockholm stad skulle upphandlas på nytt la sig sopgubbarna i. De kontaktade alla anbudsgivare och talade om hur deras lönesystem ser ut – och att de kräver att få behålla det.

De som i dag jobbar för Reno Norden och Liselotte Lööf får lön utifrån ett så kallat poängsystem. I korthet går det ut på att det område man jobbar i motsvarar ett antal poäng och när man är klar får man gå hem. Den som däremot är tidavlönad får inte gå från jobbet före ett visst klockslag.

– Sopgubbarna vill ha det de alltid har haft, och det är poänglönesystemet, säger Christer Norfall som är miljöombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Det blir mer och mer sopor vilket innebär att de får slita hårdare hela tiden. Då vill de inte ha ett tidlönesystem eftersom det innebär att arbetsgivaren kan lägga på hur mycket jobb som helst inom ramen för samma lön.

På Suez, som alltså kommer att bli det nya företaget på Stockholms gator, gäller tidlön. En ”spännande nöt att knäcka”, säger Christer Norfall.

– Miljösektionens gubbar är beredda att ta strid för lönesystemet, men även andra saker av ren solidaritet. Tänker till exempel Suez ta över alla gubbar eller bara några? Blir det inte alla, ja då kommer ingen. Tar de in på tillsvidareanställning? Blir det provanställning för alla, ja då kommer ingen. Så har man gjort tidigare så det är ett möjligt scenario nu med.

Den som tar strid mot sopgubbar har en svår match framför sig, säger Christer Norfall. De sitter på miljontals nycklar som de inte har någon plikt att rapportera var någonstans de passar.

– Det blir mycket mer spännande än avtalsrörelsen, säger han. Det här är ju realpolitik, big time.

Tommy Stenqvist, Transports förhandlingsombud på Reno Norden, är glad att företaget fick behålla uppdraget. Men han räknar med att den nya upphandlingen kommer att leda till strid.

– Varför ska vi vika ner oss? säger han. Nä, hur det kommer att se ut nu är inget man ser fram emot. Jag anar en stor strid framöver, så mycket är säkert. Det enda vi vet om Suez är att de går på månadslön i dag och förmodligen är det också det de har lagt anbud på.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden, poängterar att det ännu återstår ett par dagars möjlighet att överklaga tilldelningsbeslutet. Innan dess är inget hundra procent klart. Men förutsatt att Reno Norden fortsätter att hämta sopor har åtminstone företagets gubbar ingen anledning att känna oro, säger han.

– Vi har inte tänkt använda oss av något annat än poänglönesystem i framtiden, säger han. Vad de andra bolagen gör kan vi inte ta ansvar för.

Den som vill överklaga tilldelningsbeslutet har till och med måndag den 25 april på sig.

Det nya avtalet börjar gälla den 1 april 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.