Bäddat för strid med ny sophämtare i Stockholm

Nu är det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: Reno Norden stannar kvar, Liselotte Lööf åker ut. Suez, alltså gamla Sita, kommer in. Men vilket lönesystem ska gälla? Sopgubbarna är redo för strid.

När soptömningen i Stockholm stad skulle upphandlas på nytt la sig sopgubbarna i. De kontaktade alla anbudsgivare och talade om hur deras lönesystem ser ut – och att de kräver att få behålla det.

De som i dag jobbar för Reno Norden och Liselotte Lööf får lön utifrån ett så kallat poängsystem. I korthet går det ut på att det område man jobbar i motsvarar ett antal poäng och när man är klar får man gå hem. Den som däremot är tidavlönad får inte gå från jobbet före ett visst klockslag.

– Sopgubbarna vill ha det de alltid har haft, och det är poänglönesystemet, säger Christer Norfall som är miljöombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Det blir mer och mer sopor vilket innebär att de får slita hårdare hela tiden. Då vill de inte ha ett tidlönesystem eftersom det innebär att arbetsgivaren kan lägga på hur mycket jobb som helst inom ramen för samma lön.

På Suez, som alltså kommer att bli det nya företaget på Stockholms gator, gäller tidlön. En ”spännande nöt att knäcka”, säger Christer Norfall.

– Miljösektionens gubbar är beredda att ta strid för lönesystemet, men även andra saker av ren solidaritet. Tänker till exempel Suez ta över alla gubbar eller bara några? Blir det inte alla, ja då kommer ingen. Tar de in på tillsvidareanställning? Blir det provanställning för alla, ja då kommer ingen. Så har man gjort tidigare så det är ett möjligt scenario nu med.

Den som tar strid mot sopgubbar har en svår match framför sig, säger Christer Norfall. De sitter på miljontals nycklar som de inte har någon plikt att rapportera var någonstans de passar.

– Det blir mycket mer spännande än avtalsrörelsen, säger han. Det här är ju realpolitik, big time.

Tommy Stenqvist, Transports förhandlingsombud på Reno Norden, är glad att företaget fick behålla uppdraget. Men han räknar med att den nya upphandlingen kommer att leda till strid.

– Varför ska vi vika ner oss? säger han. Nä, hur det kommer att se ut nu är inget man ser fram emot. Jag anar en stor strid framöver, så mycket är säkert. Det enda vi vet om Suez är att de går på månadslön i dag och förmodligen är det också det de har lagt anbud på.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden, poängterar att det ännu återstår ett par dagars möjlighet att överklaga tilldelningsbeslutet. Innan dess är inget hundra procent klart. Men förutsatt att Reno Norden fortsätter att hämta sopor har åtminstone företagets gubbar ingen anledning att känna oro, säger han.

– Vi har inte tänkt använda oss av något annat än poänglönesystem i framtiden, säger han. Vad de andra bolagen gör kan vi inte ta ansvar för.

Den som vill överklaga tilldelningsbeslutet har till och med måndag den 25 april på sig.

Det nya avtalet börjar gälla den 1 april 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.