Loudden
Close
Avvecklingen av Loudden har redan börjat, säger Stockholms Hamnars vd Johan Castwall.
Close

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019.

– Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess. Vi räknar med att det blir en saneringsperiod på ett och ett halvt år, innan man kan börja förbereda för kontor och bostäder.

Vart ska Louddens bränslevolymer ta vägen?

– Den mängd vi hanterar i dag kan Södertälje hamn ta hand om, med den utrustning och de tillstånd som redan finns. Om även Bergs oljedepå läggs ner, så kan Södertälje klara det också. Men då krävs en del investeringar. Det finns intressenter som är beredda att satsa, förutsatt att de får klartecken från oljebolagen.

– Fast i slutänden är det varken vi som hamnbolag eller några myndigheter som bestämmer vilka vägar oljan ska ta. Det är en fråga för oljebolagen.

Är Södertälje en bra lösning?

– Jo, jag tycker att Södertälje är alldeles utmärkt. Hamnen ligger relativt nära Stockholmsområdet och insegling där båtarna tar sig in hela vägen. På sikt kommer också Förbifart Stockholm som underlättar lastbilstransporterna.

Fast det blir betydligt fler tankbilsmil än i dag …

– Ja, något fler. Men det säkerhetspolitiska läget har inneburit nya argument. Det är inte vettigt att ha oljedepåer så nära Stockholm, med så lång insegling som det är. Dessutom ligger båda depåerna nära varandra, vilket inte heller är bra ut säkerhetssynpunkt.

– Tankbilarna från Loudden passerar nära inpå bostäder, det är inte optimalt. Jag tror att om politikerna skulle ha avgjort Louddens framtid i dag, 2018, så skulle beslutet ha blivit detsamma.

I Norvik pågår en diskussion om trafiksituationen. Hur ser du på den?

– Jag är inte så bekymrad. Det finns ett bra vägsystem ner till Norvik, från Stockholm. Det saknas en bra tvärförbindelse över Södertörn, men den kommer att byggas på sikt.

– Vi som är aktörer i Norvik har olika roller. Stockholms Hamnar investerar miljarder i ny hamninfrastruktur. Trafikverket har ansvaret för att säkerställa att vägarna och trafikmiljön är bra.

Norvik kommer att leda till fler lastbilstransporter, anser kritikerna. Vad säger du till dem?

– Den nya hamnen kommer att locka till sig gods som i dag lossas i hamnar på syd- och västkusten, och går med lastbil till Stockholm. Det kommer att resultera i färre långväga lastbilstransporter.

Samma argument använder Stockholms hamnar i Mark- och miljödomstolen. Där konstaterar Naturvårdsverket att det inte finns någon studie som visar att andra delar av landets vägnät kommer att avlastas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Transportarbetarens logga

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?