Avtalsrörelsen rullar i gång
Om drygt två månader ska Transport teckna nya avtal i tio olika branscher. – När det gäller löner och lönekrav är vi bundna av LO-samordningen och inväntar industrins uppgörelser, säger Marcel Carlstedt på Transport.
Avtalsrörelsen är i full gång eftersom förra årets uppgörelser var ettåriga. Tio kollektivavtal löper ut den sista mars – och sedan följer de övriga 19 avtalen som på ett pärlband fram till flygets som avslutar årets avtalsrörelse i september.
– Trygghetsfrågorna är viktiga för oss även i år, säger förbundsjurist Marcel Carlstedt. Vi ska ta strid för anställningstryggheten, för att begränsa inhyrning och hitta vägar som hindrar hyvling av arbetstider.
Hans almanacka börjar fyllas på med överläggningar och förhandlingar i de olika branscherna.
Inför förhandlingarna om Transports största avtal – transportavtalet för chaufförer och terminalare – har en heldagsträff med arbetsgivarna klarats av. Temat var branschfrågor och gäster var både inrikesminister Anders Ygeman (S), politiker av olika färg från riksdagen samt experter från Skatteverket och Transportstyrelsen.
– Även om vi i förhandlingarna kommer att vara oense om mycket har vi en samsyn när det gäller branschen och att den osunda konkurrensen måste bekämpas, säger arbetsgivarnas Mattias Dahl, vd i Transportföretagen.
Lönekravet som LO-facken är överens om – och som industrins fack är först ut att försvara – ligger på 2,8 procent men lägst 672 kronor.