Tommy Wreeth
Close
Avtalsrörelsen har startat. Transports ordförande Tommy Wreeth berättar om kraven som arbetgivarna på transportavtalet har fått.
Close

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Lönekravet är redan känt. Precis som de flesta andra LO-förbund kräver Transport 3 procent och ettåriga avtal. Samt en låglönesatsning som går ut på att den som har en månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor.

Med LO-samordningen följer också kravet att en anställd ska börja tjäna in till sin pension från första dagen, inte vänta tills hen fyller 25.

Transports avtalsdelegation inom åkeri och lager/terminal samt Biltrafikens arbetsgivareförbunds (BA) motsvarande gäng har mötts under ett dygn på en kursgård på Lidingö. Så nu vet arbetsgivarna vilka ytterligare krav facket ställer inom transportavtalet.

Transports ordförande Tommy Wreeth räknar upp något av det som facket kräver för dem som jobbar på lager och terminaler:

  • Rätt till heltid.
  • Begränsad inhyrning.
  • Arbetstidsförkortning.

– I dag gäller kortare arbetstid för den som jobbar natt, vi vill utöka det till att gälla på kvällar och helger … för att på sikt få en generell arbetstidsförkortning på lager och terminaler, säger han.

– Och när det gäller inhyrning är vår linje att arbetsgivaren bara ska kunna använda bemanningsföretag vid arbetstoppar eller om många är frånvarande.

Specifika krav fördes fram också för åkerichaufförerna, Tommy Wreeth igen:

  • Fler lönesteg, nu tar höjningen slut vid fyra års erfarenhet.
  • Huvudentreprenörer ska ta ansvar för löner, villkor och arbetsmiljö hos åkerier som anlitas.
  • Utökad tid då ob-tillägg gäller.

– I dag får chaufförerna ob från midnatt på fredagskvällen och i två dygn framåt. Vi vill förlänga ob-tiden och till sist hamna på att hela helgen är ob-tid, från klockan sex på fredag eftermiddag till klockan sex på måndag morgon.

– Fler lönesteg skulle göra att erfarenhet lönar sig och att företagen får behålla kompetent personal, säger Tommy Wreeth.

Han är medveten om att arbetsgivarnas linje är att utrymmet för löneökningar minskar om facket driver igenom arbetstidsförkortning, längre ob-tid eller annat som kostar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Transportarbetarens logga

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.