Ett tidningsbuds budbok
Avtalsrörelsen

Avtalsförhandlingar i gång för tidningsbuden

Tidningsbud. Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets 12 000-13 000 tidningsbud startar i dag, torsdag. Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.

På förmiddagen samlades Transports åtta man starka förhandlingsdelegation hos motparten, Medieföretagen som ingår i Almega.

Budbranschen är speciell. Utbärningen av morgontidningar sker under några intensiva natt- och morgontimmar. Distributörerna jobbar normalt sexdagarsvecka, måndag till lördag. En långvarig trend med vikande upplagor har gjort att många bud bär ut även brev, reklam och andra produkter – antingen under nattrundan eller efteråt på dagtid.

När den fackliga delegationen samlats gav ombudsman Jerker Nilsson en bild över avtalsrörelsen i stort. En rad LO-förbund har nu tecknat treåriga avtal där lönerna höjs med totalt 6,5 procent. Fördelningen har i de flesta fall varit 2,2 procent i lönelyft första året, 2,0 andra och slutligen 2,3 procent år tre.

I det så kallade märket ingår också en låglönesatsning.

Tidningsbuden får sällan heltidstjänster, men lönetabellerna i kollektivavtalet baseras ändå på heltid – 174 timmar. Ingångslönen är 22 628 kronor, men redan efter sex månader får buden ett rejält lönelyft på nästan 2 200 kronor.

Trogna bud som stannar i branschen får ett sista kliv uppåt efter tio år. Grundlönen blir då 26 861 kronor.

Många tidningsbud har utbärningen som ett av flera jobb och under årens lopp har parterna stridit om i vilken utsträckning de anställda ska vara tvungna att fullfölja sina rundor – om tidningarna är försenade från tryckerierna.

I den fackliga delegationen vittnar flera ombud om att andelen bud som har distributionen som enda försörjning ökar. Branschen har också blivit en inkörsport för flyktingar och invandrare. I Stockholm har avdelningen börjat hålla fackliga utbildningar på engelska för att nå ut bättre.

I den första förhandlingsrundan har Transport och Medieföretagen satt ut två dagar för överläggningar, det vill säga torsdag och i morgon, fredag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Transportarbetarens logga

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

reklamblad

Garantilön viktigaste avtalsfrågan för reklamutdelarna

Reklamutdelare. Oskäligt låg lön är vardag i ett av Transports minsta avtal. Reklamutdelarnas egen ombudsman står för beskrivningen.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.