Avtalsförhandlingar i gång för hamnarbetarna

Svårt att nå avtal. Förhandlingarna är nu i gång för ännu en yrkesgrupp i Transport, hamnarbetarna. Avtalet berör omkring 3 000 fackliga medlemmar, där majoriteten är med i Transport. Förhandlingarna väntas bli komplicerade. På stuveriområdet har facket svårt att acceptera ett långt treårigt avtal som nu blivit norm i avtalsrörelsen.

I dag, onsdag, träffades parterna – Transport och Sveriges Hamnar – för en första rond. Totalt är fyra förhandlingsdagar utsatta.

Hamnarna har en speciell ställning på arbetsmarknaden. Majoriteten av allt import- och exportgods går via de omkring 55 öppna hamnanläggningar som finns i landet.

Den fackliga organisationsgraden är hög och kollektivavtalet har sedan många år givit arbetstagarna ett betydande inflytande. De anställda är organiserade i två olika fack – Transport och minoritetsfacket Hamnarbetarförbundet (HF), som har omkring 1 200 stuverimedlemmar.

Förhandlingarna om kollektivavtalet förs mellan Transport och motparten, Sveriges Hamnar. Överläggningar inleddes vid 10-tiden i dag.

Spelplanen kan sägas vara ovanligt trasslig. I Göteborgs hamn är Hamnarbetarförbundet invecklat i en bitter strid med hamnoperatören APM Terminals. Konflikten har slagit hårt mot åkerier vars chaufförer kan få vänta i timmar på att få hämta eller lämna containrar.

Tvisten har trappats upp och Sveriges Hamnar har gått ut med en uppmaning till alla medlemsföretag att dra in ”förmåner” som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. HF tecknar inte avtal, men i åtskilliga hamnar har man ändå fått rättigheter som om man hade avtal och därmed fredsplikt.

HF har kallat Sveriges Hamnars utspel för en krigsförklaring.

Transports förhandlare är i nuläget försiktiga med kommentarer. Men klart är att ett treårigt långt avtal kan skapa stora problem i ett läge där HF och Sveriges Hamnar krigar med varandra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Därför säger Transport nej till dubbla avtal i hamnarna

Hamn. Sex dagar av varslade strejker och lockouter. På konfliktens tredje dag har Transports avtalssekreterare Peter Winstén svårt att se en lösning: – Inte ens Hamnarbetarförbundet tycker i grunden att det är bra med dubbla fack och dubbla kollektivavtal i hamnarna.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.