Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.
Close
Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.
Close

Avtal, korvar och schysta villkor

Det lackar mot maj och för facket betyder det dags för uppsökeri. Laddade med korvar och informationsmaterial ger sig förtroendevalda ut på företagen för att under en vecka träffa både anställda och arbetsgivare. I år är siktet extra inställt på att samla ihop namnunderskrifter för schysta transporter.

Måndag förmiddag. På åkeriföretaget Örebro Express är tältet på plats, bordet är uppdukat med facklig information och på gasolgrillen ligger korvar och fräser. Både gris och soja. Alla ska kunna äta.

Det är första dagen på vårens uppsökerivecka och Örebroavdelningen är laddad. Nya avtal är på plats så transportarna räknar med många frågor om vad de innebär. Semesterfrågor brukar också vara vanliga. När får man veta när man ska vara ledig? Eller försäkringar. Vad gäller egentligen?

Det kommer att bli tuffa dagar med både dag-, kvälls- och nattjobb. Målet är att hinna besöka så många transportarbetsplatser som möjligt. En utmaning, säger ombudsmannen Annika Hedström.

– Åkeriverksamheten är ju i ständig förändring så det gäller att hänga med var de befinner sig. Det är inte svårt att åka ut på mackar och terminaler, men åkerierna stationerar om. Ser man inte upp kan man åka till fel ställe. Det har hänt.

Det gäller också att välja sina arbetsplatser med omsorg. Däckfirmorna så här i slutet av april, när alla ska byta till sommardäck, går till exempel bort. Ingen hinner. Andra gånger blir det mer åka och färre möten. Som förra året, då körde Annika Hedström 24 mil för att träffa tio, femton medlemmar. Det är också ett sätt att jobba aktivt med uppsökeri.

– Får det lov att vara en korv? Kanske vill du skriva på uppropet för rättvisa transporter också?

Transports Anders Fahlander behöver inte truga. Namnunderskrifterna trillar in. I år har fackets lokalavdelningar fått ett specifikt uppdrag av förbundet: att fokusera på kampanjen Fair transport Europe. Kampanjen har till september på sig att få in sammanlagt en miljon namnunderskrifter från fler EU-länder. Än ser det trögt ut. Nu gäller det att kavla upp ärmarna.

Marina Filipsson på Örebro Express sväljer ner en korv med festis och skriver sedan på uppropet.

– Det känns bra, säger hon. Det är konstigt bara att det inte har kommit in fler underskrifter!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.