Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.
Close
Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.
Close

Avtal, korvar och schysta villkor

Det lackar mot maj och för facket betyder det dags för uppsökeri. Laddade med korvar och informationsmaterial ger sig förtroendevalda ut på företagen för att under en vecka träffa både anställda och arbetsgivare. I år är siktet extra inställt på att samla ihop namnunderskrifter för schysta transporter.

Måndag förmiddag. På åkeriföretaget Örebro Express är tältet på plats, bordet är uppdukat med facklig information och på gasolgrillen ligger korvar och fräser. Både gris och soja. Alla ska kunna äta.

Det är första dagen på vårens uppsökerivecka och Örebroavdelningen är laddad. Nya avtal är på plats så transportarna räknar med många frågor om vad de innebär. Semesterfrågor brukar också vara vanliga. När får man veta när man ska vara ledig? Eller försäkringar. Vad gäller egentligen?

Det kommer att bli tuffa dagar med både dag-, kvälls- och nattjobb. Målet är att hinna besöka så många transportarbetsplatser som möjligt. En utmaning, säger ombudsmannen Annika Hedström.

– Åkeriverksamheten är ju i ständig förändring så det gäller att hänga med var de befinner sig. Det är inte svårt att åka ut på mackar och terminaler, men åkerierna stationerar om. Ser man inte upp kan man åka till fel ställe. Det har hänt.

Det gäller också att välja sina arbetsplatser med omsorg. Däckfirmorna så här i slutet av april, när alla ska byta till sommardäck, går till exempel bort. Ingen hinner. Andra gånger blir det mer åka och färre möten. Som förra året, då körde Annika Hedström 24 mil för att träffa tio, femton medlemmar. Det är också ett sätt att jobba aktivt med uppsökeri.

– Får det lov att vara en korv? Kanske vill du skriva på uppropet för rättvisa transporter också?

Transports Anders Fahlander behöver inte truga. Namnunderskrifterna trillar in. I år har fackets lokalavdelningar fått ett specifikt uppdrag av förbundet: att fokusera på kampanjen Fair transport Europe. Kampanjen har till september på sig att få in sammanlagt en miljon namnunderskrifter från fler EU-länder. Än ser det trögt ut. Nu gäller det att kavla upp ärmarna.

Marina Filipsson på Örebro Express sväljer ner en korv med festis och skriver sedan på uppropet.

– Det känns bra, säger hon. Det är konstigt bara att det inte har kommit in fler underskrifter!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.