Avtalsrörelsen 2017

Avtal klart – miljöarbetarna får 1 787 kronor mer på tre år

Nytt avtal. Transports miljöarbetare har fått ett nytt löneavtal. Efter sammanlagt fyra dagars förhandlingar enades parterna vid 18-tiden i dag, onsdag, om en uppgörelse som ger 6,5 procent på tre år, räknat på en snittlön på strax över 27 000 kronor. – Jag är hyfsat nöjd med avtalet. Det är skönt att första uppgörelsen är tecknad, säger förbundets avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

I mars startade avtalsrörelsen för Transports medlemmar. Först ut var åkerichaufförer och terminalarbetare, men i april kom även renhållningsarbetarna in i matchen.

– Den här gången var målet att gå först med miljöarbetarna. Tidigare har de hamnat efter vårt största avtal, Transportavtalet. Nu ville vi fokusera på renhållarnas speciella problem. I morgon fortsätter vi förhandla för åkerichaufförer och terminalare, förklarar Tommy Wreeth.

Det nya miljöavtalet gäller i tre år – från den 1 april 2017 till 31 mars 2020. Lönerna i tarifferna höjs i tre steg – först med 2,2 procent, sedan med 2,0 procent och sista året med ytterligare 2,3 procent.

I kronor räknat ser det ut så här:

  • Första uppräkningen på 590 kronor gäller retroaktivt från den 1 april 2017.
  • Nästa höjning, 553 kronor, kommer den 1 april 2018.
  • Sista året, den 1 april 2019, blir höjningen 644 kronor.

Totalt får miljöarbetarna alltså 1 787 kronor. Det motsvarar 6,5 procent, räknat på genomsnittslönen som i dag är 27 067 kronor i renhållningsbranschen.

Vid sidan av höjd lön har Transport valt att prioritera tryggare anställningar i avtalsrörelsen. På många avtalsområden försöker arbetsgivare hyvla tjänster – det vill säga man skär ner jobb till deltider.

I renhållarnas nya avtal har Transport inte lyckats stoppa hyvlingen. Men facket fick igenom en skrivning som ger viss trygghet. Om ett företag skär ner en tjänst från låt säga heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

Tommy Wreeth konstaterar att arbetsgivarna agerar allt mer centraliserat i avtalsrörelserna. Facken har svårt att få igenom några förbättringar över huvud taget, utan att ”betala” med lägre löneökning. För den ökade tryggheten vid hyvling fick miljöarbetarna avstå tio kronor av löneutrymmet.

I förhandlingarna på miljöområdet har Transport i flera år försökt få igenom något som fått arbetsnamnet Waste-side. Det handlar om att inrätta och finansiera en fond eller stiftelse som kan möjliggöra för äldre, slitna renhållare att gå i pension något eller några år tidigare.

En sådan modell – Port-side – finns redan i hamnarna. Där har arbetsgivarna i många år skjutit till pengar till en kollektivavtalsstiftelse.

I miljöbranschen säger arbetsgivarna än så länge nej. Men i dagens uppgörelse har parterna åtminstone enats om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som ska jobba med frågan. Resultatet ska redovisas hösten 2018.

I miljöarbetaravtalet finns en ackordslista, bilaga C. Den tillämpas framför allt i Stockholm där många hämtställen och mycket sopor givit direkt utdelning i lönekuverten.

Bilagan blir kvar och komponenterna som påverkar lönen höjs med samma procentsatser som avtalet i övrigt – totalt 6,5 procent.

Precis som övriga treåriga uppgörelser som tecknats i årets stora lönerörelse är det tredje året uppsägningsbart i miljöarbetarnas avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Erik Lindblom:
    12 juli, 2018

    Synd att ARBETARE ska behöva offra nått.. dålig GT AB ett fackförbund

Lästips:

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Krogvakt skottskadad – polisen utreder hämndmotiv

Bevakning. I söndags kväll blev en ordningsvakt beskjuten i Västerås. Skottet träffade i axeln och vakten fördes till sjukhus. Enligt uppgifter till Aftonbladet har ordningsvakten jobbat i en krogdörr och avvisat kriminella personer. Polisen vill inte kommentera vilka motiv som kan finnas bakom dådet.

Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el

Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Ylva Johansson

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.