Avtalsrörelsen 2017

Avtal klart – miljöarbetarna får 1 787 kronor mer på tre år

Nytt avtal. Transports miljöarbetare har fått ett nytt löneavtal. Efter sammanlagt fyra dagars förhandlingar enades parterna vid 18-tiden i dag, onsdag, om en uppgörelse som ger 6,5 procent på tre år, räknat på en snittlön på strax över 27 000 kronor. – Jag är hyfsat nöjd med avtalet. Det är skönt att första uppgörelsen är tecknad, säger förbundets avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

I mars startade avtalsrörelsen för Transports medlemmar. Först ut var åkerichaufförer och terminalarbetare, men i april kom även renhållningsarbetarna in i matchen.

– Den här gången var målet att gå först med miljöarbetarna. Tidigare har de hamnat efter vårt största avtal, Transportavtalet. Nu ville vi fokusera på renhållarnas speciella problem. I morgon fortsätter vi förhandla för åkerichaufförer och terminalare, förklarar Tommy Wreeth.

Det nya miljöavtalet gäller i tre år – från den 1 april 2017 till 31 mars 2020. Lönerna i tarifferna höjs i tre steg – först med 2,2 procent, sedan med 2,0 procent och sista året med ytterligare 2,3 procent.

I kronor räknat ser det ut så här:

  • Första uppräkningen på 590 kronor gäller retroaktivt från den 1 april 2017.
  • Nästa höjning, 553 kronor, kommer den 1 april 2018.
  • Sista året, den 1 april 2019, blir höjningen 644 kronor.

Totalt får miljöarbetarna alltså 1 787 kronor. Det motsvarar 6,5 procent, räknat på genomsnittslönen som i dag är 27 067 kronor i renhållningsbranschen.

Vid sidan av höjd lön har Transport valt att prioritera tryggare anställningar i avtalsrörelsen. På många avtalsområden försöker arbetsgivare hyvla tjänster – det vill säga man skär ner jobb till deltider.

I renhållarnas nya avtal har Transport inte lyckats stoppa hyvlingen. Men facket fick igenom en skrivning som ger viss trygghet. Om ett företag skär ner en tjänst från låt säga heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

Tommy Wreeth konstaterar att arbetsgivarna agerar allt mer centraliserat i avtalsrörelserna. Facken har svårt att få igenom några förbättringar över huvud taget, utan att ”betala” med lägre löneökning. För den ökade tryggheten vid hyvling fick miljöarbetarna avstå tio kronor av löneutrymmet.

I förhandlingarna på miljöområdet har Transport i flera år försökt få igenom något som fått arbetsnamnet Waste-side. Det handlar om att inrätta och finansiera en fond eller stiftelse som kan möjliggöra för äldre, slitna renhållare att gå i pension något eller några år tidigare.

En sådan modell – Port-side – finns redan i hamnarna. Där har arbetsgivarna i många år skjutit till pengar till en kollektivavtalsstiftelse.

I miljöbranschen säger arbetsgivarna än så länge nej. Men i dagens uppgörelse har parterna åtminstone enats om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som ska jobba med frågan. Resultatet ska redovisas hösten 2018.

I miljöarbetaravtalet finns en ackordslista, bilaga C. Den tillämpas framför allt i Stockholm där många hämtställen och mycket sopor givit direkt utdelning i lönekuverten.

Bilagan blir kvar och komponenterna som påverkar lönen höjs med samma procentsatser som avtalet i övrigt – totalt 6,5 procent.

Precis som övriga treåriga uppgörelser som tecknats i årets stora lönerörelse är det tredje året uppsägningsbart i miljöarbetarnas avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Erik Lindblom:
    12 juli, 2018

    Synd att ARBETARE ska behöva offra nått.. dålig GT AB ett fackförbund

Lästips:

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.