Avtalsrörelsen 2017

Avtal klart – miljöarbetarna får 1 787 kronor mer på tre år

Nytt avtal. Transports miljöarbetare har fått ett nytt löneavtal. Efter sammanlagt fyra dagars förhandlingar enades parterna vid 18-tiden i dag, onsdag, om en uppgörelse som ger 6,5 procent på tre år, räknat på en snittlön på strax över 27 000 kronor. – Jag är hyfsat nöjd med avtalet. Det är skönt att första uppgörelsen är tecknad, säger förbundets avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

I mars startade avtalsrörelsen för Transports medlemmar. Först ut var åkerichaufförer och terminalarbetare, men i april kom även renhållningsarbetarna in i matchen.

– Den här gången var målet att gå först med miljöarbetarna. Tidigare har de hamnat efter vårt största avtal, Transportavtalet. Nu ville vi fokusera på renhållarnas speciella problem. I morgon fortsätter vi förhandla för åkerichaufförer och terminalare, förklarar Tommy Wreeth.

Det nya miljöavtalet gäller i tre år – från den 1 april 2017 till 31 mars 2020. Lönerna i tarifferna höjs i tre steg – först med 2,2 procent, sedan med 2,0 procent och sista året med ytterligare 2,3 procent.

I kronor räknat ser det ut så här:

  • Första uppräkningen på 590 kronor gäller retroaktivt från den 1 april 2017.
  • Nästa höjning, 553 kronor, kommer den 1 april 2018.
  • Sista året, den 1 april 2019, blir höjningen 644 kronor.

Totalt får miljöarbetarna alltså 1 787 kronor. Det motsvarar 6,5 procent, räknat på genomsnittslönen som i dag är 27 067 kronor i renhållningsbranschen.

Vid sidan av höjd lön har Transport valt att prioritera tryggare anställningar i avtalsrörelsen. På många avtalsområden försöker arbetsgivare hyvla tjänster – det vill säga man skär ner jobb till deltider.

I renhållarnas nya avtal har Transport inte lyckats stoppa hyvlingen. Men facket fick igenom en skrivning som ger viss trygghet. Om ett företag skär ner en tjänst från låt säga heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

Tommy Wreeth konstaterar att arbetsgivarna agerar allt mer centraliserat i avtalsrörelserna. Facken har svårt att få igenom några förbättringar över huvud taget, utan att ”betala” med lägre löneökning. För den ökade tryggheten vid hyvling fick miljöarbetarna avstå tio kronor av löneutrymmet.

I förhandlingarna på miljöområdet har Transport i flera år försökt få igenom något som fått arbetsnamnet Waste-side. Det handlar om att inrätta och finansiera en fond eller stiftelse som kan möjliggöra för äldre, slitna renhållare att gå i pension något eller några år tidigare.

En sådan modell – Port-side – finns redan i hamnarna. Där har arbetsgivarna i många år skjutit till pengar till en kollektivavtalsstiftelse.

I miljöbranschen säger arbetsgivarna än så länge nej. Men i dagens uppgörelse har parterna åtminstone enats om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som ska jobba med frågan. Resultatet ska redovisas hösten 2018.

I miljöarbetaravtalet finns en ackordslista, bilaga C. Den tillämpas framför allt i Stockholm där många hämtställen och mycket sopor givit direkt utdelning i lönekuverten.

Bilagan blir kvar och komponenterna som påverkar lönen höjs med samma procentsatser som avtalet i övrigt – totalt 6,5 procent.

Precis som övriga treåriga uppgörelser som tecknats i årets stora lönerörelse är det tredje året uppsägningsbart i miljöarbetarnas avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vild strejk eller avsked – döm själv

Miljöarbete. Om knappt två veckor ska Arbetsdomstolen ta ställning i sommarens stora sopkonflikt. Var det en vild strejk? Eller blev sopgubbarna avskedade? På webben finns nu en inspelning från dramat som slutar med att sopgubbarna tömmer sina klädskåp och går hem.

Transportarbetarens logga

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Transportarbetarens logga

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.