Avtalsrörelsen

Avtal klart för Transports tidningsbud

Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Avtalet för tidningsutdelarna löpte ut redan den 30 april och under våren möttes parterna flera gånger vid förhandlingsbordet. I måndags återupptogs överläggningarna och efter ett dygn var uppgörelsen i hamn.

Det treåriga avtalet löper från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020. Precis som får många andra yrkesgrupper är sista året uppsägningsbart.

Lönen höjs i tre steg, det vill säga med:

  • 2,2 procent från den 1 maj 2017. De retroaktiva pengarna ska företagen betala ut senast vid oktober månads löneutbetalning.
  • 2,0 procent från den 1 maj 2018.
  • 2,3 procent från den 1 maj 2019.

Tilläggen, som ob, höjs med samma procentsatser. Precis som tidigare gäller två olika ob-nivåer – beroende på om buden delar ut morgontidningar eller utför så kallat övrigt distributionsarbete.

Avtalet innehåller en låglönesatsning. Den träffar anställda som tjänar under 24 000 kronor, beräknat på en heltidstjänst. I praktiken är det nyanställda och bud som utför ”övrigt distributionsarbete” som nu får några kronor extra. (Den som tjänar under 24 000 kronor får samma lönehöjning som om han eller hon tjänat precis 24 000 kronor.)

Fack och arbetsgivare enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över hur tidningsdistributionen kan utvecklas i ett läge där morgontidningarnas upplagor stadigt sjunker.

Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Utgångspunkten är att distributionsföretagen vill trygga distributionen av morgontidningar, trots vikande upplagor. De ser gärna att buden får fler produkter att dela ut.

– Från den fackliga sidan vill vi försöka trygga anställningarna och helst göra så att bud som vill får högre sysselsättningsgrad. En stor majoritet av buden har bara deltidstjänster. Det vore bra om fler kan ha tidningsutbärning som huvudsaklig försörjning.

I övrigt konstaterar Jerker Nilsson att avtalet inte innehåller några egentliga förändringar:

– Vi hade med oss flera krav till förhandlingsbordet, men arbetsgivarnas motkrav blev för kostsamma.

I ett webbforum som många tidningsbud besöker är ob-ersättningarna ett återkommande diskussionsämne. Ob varierar ganska mycket i avtalet. För det som länge var budens huvudsakliga syssla – morgontidningsutdelning – är ob lågt och grundlönen i gengäld högre. För ”övrigt distributionsarbete” är det tvärtom.

Transports ombudsman Lennart Sköld ansvarade tidigare för tidningsbudsavtalet. Han konstaterar att för tiotalet år sedan gjordes en medveten facklig satsning, där mer krut lades på att höja just grundlönerna – i stället för att räkna upp ob-ersättningen.

Det gör att ob för nattarbetare som bär ut våra morgontidningar en vanlig vardagsnatt bara är nio kronor i timmen. Ett bud som jobbat tio år i branschen tjänar å andra sidan nästan 158 kronor i timmen. För heltid, 174 timmar, motsvarar det 27 455 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. T.S:
    25 oktober, 2017

    Jag tycker det skulle vara intressant att få veta namn, arbetsort och sysselsättning på dessa 5 tidningsbud som arbetar aktivt i produktionen och som ingått i förhandlingsdelegationen? Det borde väl inte vara hemligt?

  2. Jerker Nilsson:
    31 augusti, 2017

    I förhandlingsdelegationen för tidningsbudsavtalet ingår Transports ordförande Tommy Wreeth, jag själv som är central ombudsman, en lokalombudsman, ett regionalt skyddsombud samt fem tidningsbud som jobbar aktivt i produktionen och är fackligt aktiva. De har nominerats till uppdraget av den större avtalskonferensen, och till den utses deltagarna av sina respektive lokalavdelningar av Transport.

  3. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Om det hade varit lagenlig lön och ingen bluff-OB så hade ju alla tidningsbud varit långt under låglönegränsen 24.000 och då hade det blivit mer pengar att fördela eftersom man skulle räkna löneökningen som om alla tjänade 24.000. Man kunde alltså minska löneökningen för tidningsbud genom OB-bluffen. Och samtidigt fortsätter man att skryta om en lön som inte finns. Grundlönen finns inte eftersom den innehåller ett inbakat OB-tillägg som ingen kan definiera. Sen skriver du om en arbetsgrupp som ska tillsättas om något helt annat. Man har haft en arbetsgrupp som skulle utreda och se till att OB:et höjdes kraftig och att det blev normala löneförhållanden. Den arbetsgruppen har funnit över de senaste avtalen. Nu nämns den inte. Den gick upp i rök. Jan Lindkvist låtsar som det regnar och börjar skriva om en ny arbetsgrupp istället. Sanningen är att Marcel Carlstedt har haft patent på det här avtalet i 12 års tid och när han lämnade skutan helt överraskande för nån månad sen stod man där med lång näsa. Vad gör vi nu? Vi skriver på nånting, vad fan som helst.

  4. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Inget tidningsbud har fått komma tills tals i förhandlingarna. De har alltid drivits av högdjur utan minsta förståelse för tidningsbudens arbete. Funktionärerna likgiltighet och ointresse behöver du inte dokumentera mera. Alla som handplockas till att delta i förhandlingarna är synade uppifrån och ner och bedömda som 100 % lojala som skriver under precis vad som helst. Alla stridbara stängs totalt ute. Man har ett mycket fint och gott förhållande till Bolagens representanter. Och har aldrig ställt några dumma krav på arbetstidsförkortning eller riktiga löner. Ingen seriös fackförening i världen accepterar extremt nattarbete utan ersättning.

Lästips:

Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Månadens medlem. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud kritiska till utdelning av SD-post

Tidningsbud. I Västsverige ska tidningsbuden på VTD dela ut ett postutskick från Sverigedemokraterna. Lars Jonasson, facklig förtroendeman på företaget, berättar att flera bud hört av sig med kritiska frågor.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

Mats Wingborg

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

S lovar höjda böter för fortkörare vid bilbärgning

Politik. Dryga böter för den som kör för fort vid vägarbeten och bärgningsjobb. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kommer med ytterligare ett vallöfte som ska passa transportsektorn. Samtidigt har han utsett sitt godstransportråd – utan att ta med någon från Transport.