Avtalsrörelsen

Avtal klart för Transports tidningsbud

Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Avtalet för tidningsutdelarna löpte ut redan den 30 april och under våren möttes parterna flera gånger vid förhandlingsbordet. I måndags återupptogs överläggningarna och efter ett dygn var uppgörelsen i hamn.

Det treåriga avtalet löper från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020. Precis som får många andra yrkesgrupper är sista året uppsägningsbart.

Lönen höjs i tre steg, det vill säga med:

  • 2,2 procent från den 1 maj 2017. De retroaktiva pengarna ska företagen betala ut senast vid oktober månads löneutbetalning.
  • 2,0 procent från den 1 maj 2018.
  • 2,3 procent från den 1 maj 2019.

Tilläggen, som ob, höjs med samma procentsatser. Precis som tidigare gäller två olika ob-nivåer – beroende på om buden delar ut morgontidningar eller utför så kallat övrigt distributionsarbete.

Avtalet innehåller en låglönesatsning. Den träffar anställda som tjänar under 24 000 kronor, beräknat på en heltidstjänst. I praktiken är det nyanställda och bud som utför ”övrigt distributionsarbete” som nu får några kronor extra. (Den som tjänar under 24 000 kronor får samma lönehöjning som om han eller hon tjänat precis 24 000 kronor.)

Fack och arbetsgivare enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över hur tidningsdistributionen kan utvecklas i ett läge där morgontidningarnas upplagor stadigt sjunker.

Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Utgångspunkten är att distributionsföretagen vill trygga distributionen av morgontidningar, trots vikande upplagor. De ser gärna att buden får fler produkter att dela ut.

– Från den fackliga sidan vill vi försöka trygga anställningarna och helst göra så att bud som vill får högre sysselsättningsgrad. En stor majoritet av buden har bara deltidstjänster. Det vore bra om fler kan ha tidningsutbärning som huvudsaklig försörjning.

I övrigt konstaterar Jerker Nilsson att avtalet inte innehåller några egentliga förändringar:

– Vi hade med oss flera krav till förhandlingsbordet, men arbetsgivarnas motkrav blev för kostsamma.

I ett webbforum som många tidningsbud besöker är ob-ersättningarna ett återkommande diskussionsämne. Ob varierar ganska mycket i avtalet. För det som länge var budens huvudsakliga syssla – morgontidningsutdelning – är ob lågt och grundlönen i gengäld högre. För ”övrigt distributionsarbete” är det tvärtom.

Transports ombudsman Lennart Sköld ansvarade tidigare för tidningsbudsavtalet. Han konstaterar att för tiotalet år sedan gjordes en medveten facklig satsning, där mer krut lades på att höja just grundlönerna – i stället för att räkna upp ob-ersättningen.

Det gör att ob för nattarbetare som bär ut våra morgontidningar en vanlig vardagsnatt bara är nio kronor i timmen. Ett bud som jobbat tio år i branschen tjänar å andra sidan nästan 158 kronor i timmen. För heltid, 174 timmar, motsvarar det 27 455 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. TA:
    12 december, 2018

    Ynkliga ob-tillägg för människor som arbetar under nätter.

    Jag trodde först inte att det var sant att ett kollektivavtal kunde ha godkänt något sådant...

  2. T.S:
    25 oktober, 2017

    Jag tycker det skulle vara intressant att få veta namn, arbetsort och sysselsättning på dessa 5 tidningsbud som arbetar aktivt i produktionen och som ingått i förhandlingsdelegationen? Det borde väl inte vara hemligt?

  3. Jerker Nilsson:
    31 augusti, 2017

    I förhandlingsdelegationen för tidningsbudsavtalet ingår Transports ordförande Tommy Wreeth, jag själv som är central ombudsman, en lokalombudsman, ett regionalt skyddsombud samt fem tidningsbud som jobbar aktivt i produktionen och är fackligt aktiva. De har nominerats till uppdraget av den större avtalskonferensen, och till den utses deltagarna av sina respektive lokalavdelningar av Transport.

  4. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Om det hade varit lagenlig lön och ingen bluff-OB så hade ju alla tidningsbud varit långt under låglönegränsen 24.000 och då hade det blivit mer pengar att fördela eftersom man skulle räkna löneökningen som om alla tjänade 24.000. Man kunde alltså minska löneökningen för tidningsbud genom OB-bluffen. Och samtidigt fortsätter man att skryta om en lön som inte finns. Grundlönen finns inte eftersom den innehåller ett inbakat OB-tillägg som ingen kan definiera. Sen skriver du om en arbetsgrupp som ska tillsättas om något helt annat. Man har haft en arbetsgrupp som skulle utreda och se till att OB:et höjdes kraftig och att det blev normala löneförhållanden. Den arbetsgruppen har funnit över de senaste avtalen. Nu nämns den inte. Den gick upp i rök. Jan Lindkvist låtsar som det regnar och börjar skriva om en ny arbetsgrupp istället. Sanningen är att Marcel Carlstedt har haft patent på det här avtalet i 12 års tid och när han lämnade skutan helt överraskande för nån månad sen stod man där med lång näsa. Vad gör vi nu? Vi skriver på nånting, vad fan som helst.

  5. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Inget tidningsbud har fått komma tills tals i förhandlingarna. De har alltid drivits av högdjur utan minsta förståelse för tidningsbudens arbete. Funktionärerna likgiltighet och ointresse behöver du inte dokumentera mera. Alla som handplockas till att delta i förhandlingarna är synade uppifrån och ner och bedömda som 100 % lojala som skriver under precis vad som helst. Alla stridbara stängs totalt ute. Man har ett mycket fint och gott förhållande till Bolagens representanter. Och har aldrig ställt några dumma krav på arbetstidsförkortning eller riktiga löner. Ingen seriös fackförening i världen accepterar extremt nattarbete utan ersättning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Man häktad för misshandel mot tidningsbud

Tidningsbud. En 25-årig man häktades i Kristianstad i dag. Han är misstänkt för grov misshandel och människorov. Ett av offren är tidningsbud.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

Transportarbetarens logga

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.