Avtalsrörelsen

Avtal klart för Transports tidningsbud

Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Avtalet för tidningsutdelarna löpte ut redan den 30 april och under våren möttes parterna flera gånger vid förhandlingsbordet. I måndags återupptogs överläggningarna och efter ett dygn var uppgörelsen i hamn.

Det treåriga avtalet löper från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020. Precis som får många andra yrkesgrupper är sista året uppsägningsbart.

Lönen höjs i tre steg, det vill säga med:

  • 2,2 procent från den 1 maj 2017. De retroaktiva pengarna ska företagen betala ut senast vid oktober månads löneutbetalning.
  • 2,0 procent från den 1 maj 2018.
  • 2,3 procent från den 1 maj 2019.

Tilläggen, som ob, höjs med samma procentsatser. Precis som tidigare gäller två olika ob-nivåer – beroende på om buden delar ut morgontidningar eller utför så kallat övrigt distributionsarbete.

Avtalet innehåller en låglönesatsning. Den träffar anställda som tjänar under 24 000 kronor, beräknat på en heltidstjänst. I praktiken är det nyanställda och bud som utför ”övrigt distributionsarbete” som nu får några kronor extra. (Den som tjänar under 24 000 kronor får samma lönehöjning som om han eller hon tjänat precis 24 000 kronor.)

Fack och arbetsgivare enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över hur tidningsdistributionen kan utvecklas i ett läge där morgontidningarnas upplagor stadigt sjunker.

Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Utgångspunkten är att distributionsföretagen vill trygga distributionen av morgontidningar, trots vikande upplagor. De ser gärna att buden får fler produkter att dela ut.

– Från den fackliga sidan vill vi försöka trygga anställningarna och helst göra så att bud som vill får högre sysselsättningsgrad. En stor majoritet av buden har bara deltidstjänster. Det vore bra om fler kan ha tidningsutbärning som huvudsaklig försörjning.

I övrigt konstaterar Jerker Nilsson att avtalet inte innehåller några egentliga förändringar:

– Vi hade med oss flera krav till förhandlingsbordet, men arbetsgivarnas motkrav blev för kostsamma.

I ett webbforum som många tidningsbud besöker är ob-ersättningarna ett återkommande diskussionsämne. Ob varierar ganska mycket i avtalet. För det som länge var budens huvudsakliga syssla – morgontidningsutdelning – är ob lågt och grundlönen i gengäld högre. För ”övrigt distributionsarbete” är det tvärtom.

Transports ombudsman Lennart Sköld ansvarade tidigare för tidningsbudsavtalet. Han konstaterar att för tiotalet år sedan gjordes en medveten facklig satsning, där mer krut lades på att höja just grundlönerna – i stället för att räkna upp ob-ersättningen.

Det gör att ob för nattarbetare som bär ut våra morgontidningar en vanlig vardagsnatt bara är nio kronor i timmen. Ett bud som jobbat tio år i branschen tjänar å andra sidan nästan 158 kronor i timmen. För heltid, 174 timmar, motsvarar det 27 455 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jerker Nilsson:
    31 augusti, 2017

    I förhandlingsdelegationen för tidningsbudsavtalet ingår Transports ordförande Tommy Wreeth, jag själv som är central ombudsman, en lokalombudsman, ett regionalt skyddsombud samt fem tidningsbud som jobbar aktivt i produktionen och är fackligt aktiva. De har nominerats till uppdraget av den större avtalskonferensen, och till den utses deltagarna av sina respektive lokalavdelningar av Transport.

  2. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Om det hade varit lagenlig lön och ingen bluff-OB så hade ju alla tidningsbud varit långt under låglönegränsen 24.000 och då hade det blivit mer pengar att fördela eftersom man skulle räkna löneökningen som om alla tjänade 24.000. Man kunde alltså minska löneökningen för tidningsbud genom OB-bluffen. Och samtidigt fortsätter man att skryta om en lön som inte finns. Grundlönen finns inte eftersom den innehåller ett inbakat OB-tillägg som ingen kan definiera. Sen skriver du om en arbetsgrupp som ska tillsättas om något helt annat. Man har haft en arbetsgrupp som skulle utreda och se till att OB:et höjdes kraftig och att det blev normala löneförhållanden. Den arbetsgruppen har funnit över de senaste avtalen. Nu nämns den inte. Den gick upp i rök. Jan Lindkvist låtsar som det regnar och börjar skriva om en ny arbetsgrupp istället. Sanningen är att Marcel Carlstedt har haft patent på det här avtalet i 12 års tid och när han lämnade skutan helt överraskande för nån månad sen stod man där med lång näsa. Vad gör vi nu? Vi skriver på nånting, vad fan som helst.

  3. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Inget tidningsbud har fått komma tills tals i förhandlingarna. De har alltid drivits av högdjur utan minsta förståelse för tidningsbudens arbete. Funktionärerna likgiltighet och ointresse behöver du inte dokumentera mera. Alla som handplockas till att delta i förhandlingarna är synade uppifrån och ner och bedömda som 100 % lojala som skriver under precis vad som helst. Alla stridbara stängs totalt ute. Man har ett mycket fint och gott förhållande till Bolagens representanter. Och har aldrig ställt några dumma krav på arbetstidsförkortning eller riktiga löner. Ingen seriös fackförening i världen accepterar extremt nattarbete utan ersättning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Transportarbetarens logga

Avtal klara för flyganställda

Flyg. Lönerna är klara för Transports lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Uppgörelserna tecknades under onsdagen och ger 6,5 procent i lönelyft på tre år. Om en månad startar förhandlingarna för flygteknikerna.

Transportarbetarens logga

Positivt besked för många p-vakter

Bevakning. Löner och andra anställningsvillkor är nu klara för en stor grupp parkeringsvakter som jobbar inom Q-park- och Apcoa/EPS-företagen.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.