Avtal klart för förare som kör på utlandet

De svenska utlandschaufförerna har fått ett nytt ettårigt löneavtal. Garantilönen höjs med 590 kronor och traktamentet med hela sju procent. Flera lönekomponenter är frysta fram till nästa avtalsrörelse. – Det är tyvärr väldigt få förare kvar som avlönas efter utlandsavtalet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

De senaste 20–25 åren har mängder av svenska utlandschaufförer ersatts av lågbetalda förare från östra Europa. Den krympande skaran har kvar ett eget kollektivavtal som skiljer sig markant från andra avtal i Transport.

I stället för månadslön som huvudingrediens har den anställde betalt för alla timmar man står till arbetsgivarens förfogande, normalt 24 timmar per dygn.

Den timersättningen blir nu kvar på samma nivå som tidigare, 33.87 kronor.

På helger har föraren en extra ersättning. Den höjs med 2,2 procent och landar på 18.23 kronor per timme.

Utlandschauffören får också premieersättning för körda mil och för varje lastnings- och lossningsställe. De beloppen höjs inte, utan ligger kvar på 12.52 kronor per mil respektive 71.41 kronor vid lossning eller lastning.

För varje period om en vecka är chauffören garanterad en lön på minst 5 997 kronor. Utslaget på en månad innebär det en höjning på 590 kronor.

Traktamentet höjs från 27.42 kronor per timme till 29.35 kronor. Det är en ökning med drygt sju procent. Lars Lindgren säger:

– Vi valde att satsa på traktamentet den här gången. Det kan man ha synpunkter på. I övrigt fick vi genom samma skrivningar som för inrikeschaufförerna när det gäller yrkeskompetensbevis (YKB) och annan utbildning. Det är arbetsgivaren som ska så för den.

– Vi lyckades också öka tryggheten i anställningen på samma sätt som i andra avtalsuppgörelser. När personer haft vikariat eller visstidsjobb i 24 månader under en femårsperiod ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.

Avtalet tecknades den 3 maj och gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.