Avtal klart för förare som kör på utlandet

De svenska utlandschaufförerna har fått ett nytt ettårigt löneavtal. Garantilönen höjs med 590 kronor och traktamentet med hela sju procent. Flera lönekomponenter är frysta fram till nästa avtalsrörelse. – Det är tyvärr väldigt få förare kvar som avlönas efter utlandsavtalet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

De senaste 20–25 åren har mängder av svenska utlandschaufförer ersatts av lågbetalda förare från östra Europa. Den krympande skaran har kvar ett eget kollektivavtal som skiljer sig markant från andra avtal i Transport.

I stället för månadslön som huvudingrediens har den anställde betalt för alla timmar man står till arbetsgivarens förfogande, normalt 24 timmar per dygn.

Den timersättningen blir nu kvar på samma nivå som tidigare, 33.87 kronor.

På helger har föraren en extra ersättning. Den höjs med 2,2 procent och landar på 18.23 kronor per timme.

Utlandschauffören får också premieersättning för körda mil och för varje lastnings- och lossningsställe. De beloppen höjs inte, utan ligger kvar på 12.52 kronor per mil respektive 71.41 kronor vid lossning eller lastning.

För varje period om en vecka är chauffören garanterad en lön på minst 5 997 kronor. Utslaget på en månad innebär det en höjning på 590 kronor.

Traktamentet höjs från 27.42 kronor per timme till 29.35 kronor. Det är en ökning med drygt sju procent. Lars Lindgren säger:

– Vi valde att satsa på traktamentet den här gången. Det kan man ha synpunkter på. I övrigt fick vi genom samma skrivningar som för inrikeschaufförerna när det gäller yrkeskompetensbevis (YKB) och annan utbildning. Det är arbetsgivaren som ska så för den.

– Vi lyckades också öka tryggheten i anställningen på samma sätt som i andra avtalsuppgörelser. När personer haft vikariat eller visstidsjobb i 24 månader under en femårsperiod ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.

Avtalet tecknades den 3 maj och gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.