Avtal klart för förare som kör på utlandet

De svenska utlandschaufförerna har fått ett nytt ettårigt löneavtal. Garantilönen höjs med 590 kronor och traktamentet med hela sju procent. Flera lönekomponenter är frysta fram till nästa avtalsrörelse. – Det är tyvärr väldigt få förare kvar som avlönas efter utlandsavtalet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

De senaste 20–25 åren har mängder av svenska utlandschaufförer ersatts av lågbetalda förare från östra Europa. Den krympande skaran har kvar ett eget kollektivavtal som skiljer sig markant från andra avtal i Transport.

I stället för månadslön som huvudingrediens har den anställde betalt för alla timmar man står till arbetsgivarens förfogande, normalt 24 timmar per dygn.

Den timersättningen blir nu kvar på samma nivå som tidigare, 33.87 kronor.

På helger har föraren en extra ersättning. Den höjs med 2,2 procent och landar på 18.23 kronor per timme.

Utlandschauffören får också premieersättning för körda mil och för varje lastnings- och lossningsställe. De beloppen höjs inte, utan ligger kvar på 12.52 kronor per mil respektive 71.41 kronor vid lossning eller lastning.

För varje period om en vecka är chauffören garanterad en lön på minst 5 997 kronor. Utslaget på en månad innebär det en höjning på 590 kronor.

Traktamentet höjs från 27.42 kronor per timme till 29.35 kronor. Det är en ökning med drygt sju procent. Lars Lindgren säger:

– Vi valde att satsa på traktamentet den här gången. Det kan man ha synpunkter på. I övrigt fick vi genom samma skrivningar som för inrikeschaufförerna när det gäller yrkeskompetensbevis (YKB) och annan utbildning. Det är arbetsgivaren som ska så för den.

– Vi lyckades också öka tryggheten i anställningen på samma sätt som i andra avtalsuppgörelser. När personer haft vikariat eller visstidsjobb i 24 månader under en femårsperiod ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.

Avtalet tecknades den 3 maj och gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.