Avtal klart för förare som kör på utlandet

De svenska utlandschaufförerna har fått ett nytt ettårigt löneavtal. Garantilönen höjs med 590 kronor och traktamentet med hela sju procent. Flera lönekomponenter är frysta fram till nästa avtalsrörelse. – Det är tyvärr väldigt få förare kvar som avlönas efter utlandsavtalet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

De senaste 20–25 åren har mängder av svenska utlandschaufförer ersatts av lågbetalda förare från östra Europa. Den krympande skaran har kvar ett eget kollektivavtal som skiljer sig markant från andra avtal i Transport.

I stället för månadslön som huvudingrediens har den anställde betalt för alla timmar man står till arbetsgivarens förfogande, normalt 24 timmar per dygn.

Den timersättningen blir nu kvar på samma nivå som tidigare, 33.87 kronor.

På helger har föraren en extra ersättning. Den höjs med 2,2 procent och landar på 18.23 kronor per timme.

Utlandschauffören får också premieersättning för körda mil och för varje lastnings- och lossningsställe. De beloppen höjs inte, utan ligger kvar på 12.52 kronor per mil respektive 71.41 kronor vid lossning eller lastning.

För varje period om en vecka är chauffören garanterad en lön på minst 5 997 kronor. Utslaget på en månad innebär det en höjning på 590 kronor.

Traktamentet höjs från 27.42 kronor per timme till 29.35 kronor. Det är en ökning med drygt sju procent. Lars Lindgren säger:

– Vi valde att satsa på traktamentet den här gången. Det kan man ha synpunkter på. I övrigt fick vi genom samma skrivningar som för inrikeschaufförerna när det gäller yrkeskompetensbevis (YKB) och annan utbildning. Det är arbetsgivaren som ska så för den.

– Vi lyckades också öka tryggheten i anställningen på samma sätt som i andra avtalsuppgörelser. När personer haft vikariat eller visstidsjobb i 24 månader under en femårsperiod ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.

Avtalet tecknades den 3 maj och gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.